söndag 17. januari – vecka 2
Siegwerk är på plats i Bryssel den 24–27 september för årets Labelexpo-mässa.
Färgleverantören Siegwerk är på plats med en monter under årets Labelexpo-mässa, 24–27 i Bryssel. Här ska de visa upp möjligheterna med sina tryckfärger samt guida besökare i deras val av tryckfärg.
Den tyska färgleverantören Siegwerk visar under årets Labelexpo-mässa upp sin portfolio av tryckfärger för flera olika ändamål och branscher – bland annat livsmedels-, hushålls- och läkemedelsförpackningar.
I sin monter kommer de även lyfta fram trender som rör tryck på krympfilm, plaströr, laminat och digitaltryck.
– Vi kommer att ha fyra presentationer i montern som representerar olika områden. Detta inkluderar tryck på krympfilm, tryck på plasttuber och tubmaterial, uv-härdbara tryckfärger som tagits fram tillsammans med Agfa. Mycket fokus kommer även ligga på livsmedelsanpassade färger och miljöfrågor samt cirkulär ekonomi, berättar Per-Olof Wilson, teknisk säljare på Siegwerk i Norden.
Siegwerk vill inte bara visa sin breda portfolio av tryckfärger under Labelexpo, utan sätter även fokus på trender och miljöfrågor.
Besökaren kommer kunna ta del av Siegwerks utbud av uv, led-uv och lösningsbaserade tryckfärgssystem samt specialframtagen vit färg för tryck på krympfilm. Under mässan släpper företaget dessutom en ny produkt för torr-offset, Sicura Nutritube, som är designad för att tryckas på plasttuber.
Siegwerk väljer också att visa upp sin gröna sida. Under mässan presenterar de ett nytt system för att ”avfärga” olika materialfilmer, som använts till att trycka etiketter och krympfilm, som därefter kan återanvändas. Tekniken bygger på Siegwerks nya tryckfärgssystem, Sicura Low Nrgy uv/led-uv, som enligt företaget ska vara lika lätt att avlägsna som oljebaserade offsetfärger.
Tryckeribranschen kan göra mer än kommersiella jobb, förpackningar eller affischer i storformat. Tryckt elektronik är en miljardindustri och blir alltmer i fokus, särskilt tryckta och flexibla sensorer. Sign&Print frågar Matthew Dyson, teknikanalytiker på ID Tech Ex, om vilka tryckeriföretag som skulle kunna dra nytta av denna utveckling, och vilken kunskap som krävs.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. januari, 2021
Oki har vässat sin affärsstrategi och lagt fokus på utvalda trycklösningar, flera för det grafiska segmentet. På Sign&Print Connect visas lösningar inom tre huvudsakliga områden.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. januari, 2021
Färgtillverkaren Marabu lanserar nu världens första vattenbaserade färg för tampongtryckning. Ett miljövänligare och nästintill luktfritt alternativ. Tidigare har branschen helt dominerats av lösningsmedelsbaserade färger.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 14. januari, 2021
Helsingborgsbaserade Techprint sätter fokus på fyra produktkategorier under Sign&Print Connect. Genom att delta i mässan hoppas företaget att kunna ge besökaren många nya idéer och mycket kunskap.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 13. januari, 2021
Under helåret 2020 minskade medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, med 17,8 procent, jämfört med 2019. Detta skriver organisationen i ett pressmeddelande där de sammanfattar det just avslutade året.
Publicerat av:Peter Ollén | peter.ollen@agi.se| 12. januari, 2021
Matteus Celinski presenterar Canons dragplåster på mässan Sign&Print Connect. Fyra maskiner kommer att stå i främsta rummet. En av dem är den arkmatade inkjetsnackisen som lanserades i fjol.
– Den stora allmänheten får möjlighet att skåda både tryckkvalitet och prestanda ur ett arkproduktionsperspektiv.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 10. januari, 2021
Epsons allra första planprinter släpps och blir ett välkommet tillskott till Color Systems maskinsortiment. Det blir också en av höjdpunkterna hos företaget när de visar upp sitt register för mässpubliken. 15 maskiner står uppställda i demorummet.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 4. januari, 2021
Redan som 12-åring fick Thomas Andersson upp ögonen för screentryck och maskinteknik. Intresset har följt honom genom hela hans yrkesliv och ut på uppdrag över hela världen. Nu är det dags för nya äventyr för 65-åringen.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 4. januari, 2021
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige