”Det globala plastavfallet är värt åtta biljoner dollar”

PUBLICERAD: 26 september 2019
UPPDATERAD: 26 september
David Katz som grundat Plastic Bank talar under förpackningsmässan Empack den 2 oktober.
David Katz öppnar mässan med att tala om sitt projekt Plastic Bank som hittills lett till att miljontals kilo plast samlats in.

Plastic Bank vill stoppa ökningen av plast i våra världshav genom att kombinera hållbarhet med en affärsmässig möjlighet för företag som ansluter sig till initiativet och som dessutom gynnar de fattigaste i världen. David Katz, grundare och vd för Plastic Bank, talar under Empack-mässan den 2 oktober.

Redan under första dagen vill Empack markera vikten av att diskutera plastens påverkan. David Katz, grundare av initiativet Plastic Bank, är först ut att tala om sitt arbete att omvandla återvunnen plast till valuta. Genom en mobilapp kan vem som helst som samlat plastskräp omvandla detta till poäng som sedan kan användas för att köpa produkter från företag som anslutit sig till arbetet. Som exempel kan det handla om skolavgifter eller bussbiljetter.

– Med tanke på att det globala plastavfallet i naturen är värt över åtta biljoner dollar, så har vi oavsiktligt kastat bort en möjlighet att bekämpa global fattigdom, säger David Katz, grundare och vd för Plastic Bank.

Miljontals kilo plast
Emelie Törn, projektledare Empack.
Emelie Törn, projektledare Empack.

Hittills har miljontals kilo plast samlats in, och initiativet sprider sig snabbt världen över. År 2017 mottog Plastic Bank FN:s pris ”Momentum for Change” i kategorin ”Best Climate Solutions Award, för att motverka klimatförändringar på jorden. David Katz föreläser för företag världen över och nu kommer han för första gången till Sverige.

– Det är ett imponerande initiativ som adderar en affärsmöjlighet till arbetet med hållbarhet för företag och att bekämpa fattigdom för oss alla, kommenterar Emelie Törn, Projektledare för Empack.

Empack lyfter framtidens material

Frågan om hur plast ska hanteras och återvinnas har en betydande position inom förpackningsindustrin. Förpackningsmässan Empack kommer i år att fokusera på plast och framtidens material. Förutom Plastic Bank, som fokuserar på den globala problematiken med plast i våra hav, kommer mässan presentera programpunkten ”The Plastic Debate”. 

Mässan har ansvar

Enligt Emelie Törn, projektledare på Empack, pågår nu främst en diskussion kring plasten som miljöbov och inte så mycket kring hur man måste ta hänsyn till hur plasten används, om den är cirkulär och om den återvinns. Här har mässan ett ansvar att lyfta frågan, menar Emelie.

Empack genomförs på Kistamässan i Stockholm den 2–3 oktober 2019. Du kan läsa mer om mässan här.

 

Läs vidare

Skippar etiketterna – Domino skriver ut direkt på flaskan

Domino Printing Sciences har lanserat ett nytt sortiment av utskriftslösningar för att hjälpa dryckestillverkare att leverera förpackningar utan etiketter.
CachedImage

Agfas nya automationslösningar: Grizzlybjörn får robotsällskap

Agfa presenterar robotlösningar för inkjetskrivare och flatbäddspress. Innovationerna exemplifierar hur automatisering kan förändra högvolymsproduktion, enligt tillverkaren.
FotoJet - 2024-08-22T105125.299

Boxes & Labels storinvesterar i maskinpark och byggnader

Det unga företaget har satsat över 100 miljoner kronor på två år.
Baggex

Jubilerande Scanpack gör storsatsning

I år fyller Skandinaviens största förpackningsmässa 60 år.
– Vi vill bjuda våra besökare på lite extra i år, säger Monika Ölund, affärsansvarig för Scanpack.
monika_olund_1920x1280

Senaste nytt

Hon driver vidare Västgötatryckeri

Sedan 2 september har tryckeriet fått nya ägare och nu ska en ny digitalpress inhandlas.
hanna-b

Sign Print&Pack-mässan utsåld

Projektledaren Lars Jensen meddelar nöjt att alla utställningsplatser är sålda. Därmed är grunden lagd för en branschfest och framgång utöver det vanliga.
messe-768x512

Nya HP-folier i Spandex sortiment

Materialåterförsäljaren börjar sälja flera nya folier, laminat och wrapfilm från HP.
EKT-Data-Sheet-HP-Grip-Gloss-CP-July-2024-EN-1

KA Olsson blir ny officiell återförsäljare av Orafol

Nu hårdnar konkurrensen om Orafolkunderna.
– Det öppnade sig en möjlighet och vi tog den, säger Emil Gillmor, försäljnings- och avdelningsansvarig på KA Olsson & Gems.
ORAFOL_EMIL_web