Primeblade går som tåget

Ronny Eriksson och Kenth Sandström  ställde ut med rakelblad som utvecklats med nanoteknik på mässan Labelexpo Europe i Bryssel.

Sunneföretaget Primeblade har medvind och visar upp sina senaste nanoraklar för i första hand flexo- och djuptrycksindustrin på Labelexpo.

Kenth Sandström på Primeblade framhåller att det läggs allt större vikt i dag på att utveckla rakelblad som har en längre livslängd. I alla fall är detta Primeblades melodi när företaget visar upp sig på etikettmässan Labelexpo i Bryssel.

– Det man ser mer av i dag är finna lösningar så att man kan behålla raklar längre i tryckpressen, och fokusera mer på produktivitet och pris. Vi erbjuder här vår nanoserie, och det är många OEM-tillverkare som i dag har nano i tryckpressarna, säger Kenth Sandström, General market sales manager på Primeblade.

Specialbehandlade raklar

På marknaden i dag finns olika typer av keramiskt belagda raklar för att de ska få en förlängd livslängd och minska tryckmotståndet mellan rakel och anilox.

– I det här fallet är det en specialbehandling av rakeln där den utsätts för optimerat värmetryck där man tillsätter nya partiklar som titan, kol och krom som går in i karbiderna i stålet för att förlänga livslängden och minska tryckfriktionen.

Som Pack Sweden tidigare har berättat har Primeblade på hemmaplan byggt ut sina lokaler med 1 000 kvadratmeter.

Det gör att vi kan öka vår produktion rätt så rejält och kraftigt. Det vi satsar på är att ha kvalitetsprodukter från Sverige. Och en sak som Sverige är väldigt berömt för är sin stålkvalitet, säger Sandström och tillägger att försäljningen växte med 30 procent i senaste bokslutet. Företaget omsätter knappt 70 miljoner kronor i dag och är aktiva globalt på runt 115 marknader.

– Vi har en ny produktionsteknik som gör att vi kan vara effektivare och snabbare i det vi gör. Och service mot våra marknader är också väldigt viktigt.

Utveckla nya produkter

Hur ser femårsplanen framåt ut?

– Vi håller på att utveckla nya produkter och allt är riktat mot bättre kvalitet och ökad livslängd i både flexo- och djuptryck. Sen är det också att fortsätta växa på de marknader som vi är aktiva på.

– Vår intention är fortsatt tillväxt och att vi ska växa ganska snabbt framöver.

Olika på marknader

Digitaltrycket är på frammarsch men Primeblade tror starkt på flexo- och djuptryck. Han berättar att det ser olika ut på olika marknader.

– I Asien är till exempel djuptrycket väldigt stark. De har sin tradition att jobba med djuptryck, medan Nordamerika och Sydamerika nog är mer flexo-orienterade. Det är klart, du har en digital industri i dag också. Vi ser att den digitala biten tar små marknadsandelar hela tiden, men det har inte gått så fort som man har trott.

– Digitaltryck är fortfarande dyrt, och det är små serier som man fokuserar på. Å andra sidan har man mer flexibilitet och snabba leveranstider, säger Kenth Sandström.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *