Primeblade går som tåget

PUBLICERAD: 26 september 2019
UPPDATERAD: 26 september
Ronny Eriksson och Kenth Sandström  ställde ut med rakelblad som utvecklats med nanoteknik på mässan Labelexpo Europe i Bryssel.

Sunneföretaget Primeblade har medvind och visar upp sina senaste nanoraklar för i första hand flexo- och djuptrycksindustrin på Labelexpo.

Kenth Sandström på Primeblade framhåller att det läggs allt större vikt i dag på att utveckla rakelblad som har en längre livslängd. I alla fall är detta Primeblades melodi när företaget visar upp sig på etikettmässan Labelexpo i Bryssel.

– Det man ser mer av i dag är finna lösningar så att man kan behålla raklar längre i tryckpressen, och fokusera mer på produktivitet och pris. Vi erbjuder här vår nanoserie, och det är många OEM-tillverkare som i dag har nano i tryckpressarna, säger Kenth Sandström, General market sales manager på Primeblade.

Specialbehandlade raklar

På marknaden i dag finns olika typer av keramiskt belagda raklar för att de ska få en förlängd livslängd och minska tryckmotståndet mellan rakel och anilox.

– I det här fallet är det en specialbehandling av rakeln där den utsätts för optimerat värmetryck där man tillsätter nya partiklar som titan, kol och krom som går in i karbiderna i stålet för att förlänga livslängden och minska tryckfriktionen.

Som Pack Sweden tidigare har berättat har Primeblade på hemmaplan byggt ut sina lokaler med 1 000 kvadratmeter.

Det gör att vi kan öka vår produktion rätt så rejält och kraftigt. Det vi satsar på är att ha kvalitetsprodukter från Sverige. Och en sak som Sverige är väldigt berömt för är sin stålkvalitet, säger Sandström och tillägger att försäljningen växte med 30 procent i senaste bokslutet. Företaget omsätter knappt 70 miljoner kronor i dag och är aktiva globalt på runt 115 marknader.

– Vi har en ny produktionsteknik som gör att vi kan vara effektivare och snabbare i det vi gör. Och service mot våra marknader är också väldigt viktigt.

Utveckla nya produkter

Hur ser femårsplanen framåt ut?

– Vi håller på att utveckla nya produkter och allt är riktat mot bättre kvalitet och ökad livslängd i både flexo- och djuptryck. Sen är det också att fortsätta växa på de marknader som vi är aktiva på.

– Vår intention är fortsatt tillväxt och att vi ska växa ganska snabbt framöver.

Olika på marknader

Digitaltrycket är på frammarsch men Primeblade tror starkt på flexo- och djuptryck. Han berättar att det ser olika ut på olika marknader.

– I Asien är till exempel djuptrycket väldigt stark. De har sin tradition att jobba med djuptryck, medan Nordamerika och Sydamerika nog är mer flexo-orienterade. Det är klart, du har en digital industri i dag också. Vi ser att den digitala biten tar små marknadsandelar hela tiden, men det har inte gått så fort som man har trott.

– Digitaltryck är fortfarande dyrt, och det är små serier som man fokuserar på. Å andra sidan har man mer flexibilitet och snabba leveranstider, säger Kenth Sandström.

Läs vidare

Digital tryckteknik från Xeikon ger flexibilitet hos Nordic Label

Nordic Label är en ledande tillverkare av PSA-etiketter för livsmedel och drycker på den finländska marknaden. Verksamheten bygger på en balanserad blandning av flexo- och digitaltryck.

Nordic-label

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika paket. 

Skärmavbild-2025-01-14-kl.-10.20.04

Knivsta Tryckeri tar ny fart

Knivsta Tryckeri sökte och fann nya ben att stå på. Med nya skärbord från Jwei och hybridskrivare från Handtop har företaget breddat sig inom både storformat och arkbaserad efterbehandling och tagit hem mer produktion till sitt eget hus.

DSC_7705

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Senaste nytt

InkClub-koncernen ingår partnerskap för tillväxt

Samarbetat ska stödja inkClubs tillväxt både i och utanför Norden och förenkla kundresan för koncernens olika företag.

FotoJet---2025-01-10T085922.415

Justnu köper Stockholmstryckeri

Tryckerikoncernen förvärvar verksamhet i centrala Stockholm.

Roy-Blom-och-Martin-Ghaoui

Digital tryckteknik från Xeikon ger flexibilitet hos Nordic Label

Nordic Label är en ledande tillverkare av PSA-etiketter för livsmedel och drycker på den finländska marknaden. Verksamheten bygger på en balanserad blandning av flexo- och digitaltryck.

Nordic-label

Addbrand vill växa så in i Norden: ”Vår ambition är ständig tillväxt”

De senaste åren har Addbrand gjort flera förvärv, både i Sverige och övriga Norden, och ambitionen är att växa ytterligare. Sign & Print har besökt företagets huvudkontor i Bankeryd för att höra mer om pågående satsningar och framtida tillväxtplaner.

Kartong