”Marknaden skriker efter åtta tum”

PUBLICERAD: 30 september 2019
UPPDATERAD: 30 september
Tomas Blomberg, nordisk försäljningschef för Epsons affärsområde Business Systems gläds åt maskinsläppet som innebär att de nu kan erbjuda utskrifter av etiketter i åtta tum.

Epson breddar sitt ColorWorks-sortiment och bullar upp med en etikettskrivare i fyra olika utföranden riktade mot on demand-marknaden. Bläckstråleskrivarna lanseras med automatisk skärning och skalning av etiketter, och inte minst möjligheten att skriva ut i åtta tum.
– Här har vi tagit fram en skrivare i fyra olika lösningar, och med en peeler-lösning. Den enda som finns till det här priset. Det är något marknaden har frågat mycket efter, säger Tomas Blomberg.

Epson släpper en ny ColorWorks-linje anpassad för den kommersiella och den industriella marknaden för utskrifter på beställning. Tomas Blomberg, nordisk försäljningschef för Epsons affärsområde Business Systems berättar att när den redan befintliga etikettskrivaren C7500 kom så blev det ett ramaskri på marknaden, då de hade lyckats pressa priset från 200 000 kronor till cirka 80 000 kronor.

Epson ser efterfrågan på etiketter i åtta tum, exempelvis till industrin och kemikaliemarknaden. De nya bläckstråleskrivarna heter ColorWorks CW-C6000Ae, CW -C6000Pe, CW -C6500Ae och CW -C6500Pe

– Så alla ville ha C7500, men de skrek också efter åtta tums utskriftsbredd. Vi kunde inte leverera det då. När den här nu kommer som kostar mindre så tror vi att det kommer att bli en succé, säger Tomas Blomberg om den nya etikettsskrivaren som visades upp med fyra olika funktioner och utföranden på Labelexpo.

Efterfrågat på marknaden

Tidigare har Epson alltså haft några modeller som skriver ut i fyra tum. Tomas Blomberg säger att etiketter i åtta tum framför allt öppnar för industrin och kemikaliemarknaden, för att märka stora tunnor och liknande. Samtidigt ser de en efterfrågan på färgetiketter som ger en ökad visibilitet jämfört med svartvita utskrifter.

– Här har vi tagit fram en skrivare i fyra olika lösningar, och med en peeler-lösning. Den enda som finns till det här priset. Det är något marknaden har frågat mycket efter. Så det här kommer nog att fylla ett tomrum som är ganska stort, framför allt prismässigt så kommer det här vara väldigt intressant.

Tar bort ett produktionssteg

Peeler-funktionen (skalare), betyder att borttagandet av etiketten från dess bärpapper sker redan i maskinen efter utskriften. En bläckstråleskrivare med variabeldata som kan skriva ut och skala etiketter en i taget. En annan lösning kommer med automatisk skärning. Den finns också i fyra tum, för att skriva ut smalare etiketter.

Tomas Blomberg säger att Peeler-funktionen innebär att ett produktionssteg därmed försvinner. Tidigare var man tvungen att ta ur rullen och stoppa in den i en ny maskin.
– Man kan sätta in skrivaren i ett automatiserat flöde, där maskinen lyfter av och applicerar etiketten på exempelvis en kartonglåda, säger Tomas och tillägger att det handlar om att lösgöra etiketten. En applikator får man köpa till separat.

Etikettskrivaren SurePress var också en mässnyhet.
Olika material och format

I maskinen finns Epsons senaste printhuvuden PrecisionCore med variabel droppstorlek – samma som i de större maskinerna, men modifierade att passa den mindre skrivaren. Samtliga produkter har stöd för en mängd olika former, material och etikettstorlekar. Från 25,4 millimeter till 215,9 millimeter i mediabredd. Skrivarna är högupplösta och utrustade med ICC-profiler i drivrutinen.

Olika prisklasser

I ColorWorks-stallet har Epson sedan tidigare en C3500-maskin som kostar cirka 10 000 kronor. Det är den minsta i serien, anpassad för mindre företag med ett som skriver ut korta serier och mindre volymer av etiketter. På en högre nivå finns skrivaren C7500 som printar i fyra tum, riktad till bland annat de som skriver ut stora volymer i längre serier. Den ligger i en högre prisklass, 80 000 kronor.

– Nu kommer en maskin som har en utskriftshastighet som ligger ungefär mittemellan de andra. Riktpriser är cirka 20 000 kronor för den billigaste skrivaren i fyra tum, till ca 40 000 kronor för den andra som skriver ut i åtta tum, säger Tomas Blomberg.

De nya bläckstråleskrivarna heter ColorWorks CW-C6000Ae, CW -C6000Pe, CW -C6500Ae och CW -C6500Pe. De kommer att vara tillgängliga på marknaden i december 2019.

I montern visade Epson en vägginstallation skapad av etiketter som hade tryckts med Epsons nya SurePress- och ColorWorks-etikettskrivare.

 

 

Läs vidare

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Hit flyttar UPM etikett- och dekalproduktion från Tyskland

UPM Raflatac har beslutat att stänga fabriken i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra företagets effektivitet.

image1 (1)

Nordvalls bygger ut och anställer

Nordvalls Etikett bygger ut sin anläggning i skånska Sjöbo.  På de 2 000 nya kvadratmetrarna ska de få plats med flera nya tryckpressar och bolaget ska anställa ett 20-tal nya personer.

Patrik-Jenemark

Märkett blir en del av ACG Group

ACG Accent förvärvar Märkett som är specialiserade på textilmärkning och textila etikettlösningar. De två Boråsföretagen tror på ett förstärkt erbjudande till kunderna.

FotoJet - 2024-11-14T165602.552

Senaste nytt

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150