Modulbyggt för digital efterbehandling

PUBLICERAD: 30 september 2019
UPPDATERAD: 30 september

 

 

Håkan Sundqvist, vd för Grafotronic, träffade kunder och besökare på Labelexpo-mässan i Bryssel, 24-27 september.

Grafotronic har ställt om och erbjuder nu digitala efterbehandlingssystem som är uppbyggda i moduler. Åtta nya maskiner lanserades på Labelexpo, som breddar möjligheterna till utsmyckning och öppnar för nya etikettområden.

Det svenska företaget Grafotronic demonstrerade hela tio maskiner inom digital efterbehandling på etikettmässan Labelexpo i Bryssel. Åtta av dem är nya lanseringar och fokus ligger på digital efterbehandling, i huvudsak av etiketter.

– Det är för små till mellanstora volymer i superkvalitet, säger Håkan Sundqvist, vd för Grafotronic.

Produktion i Polen

Företaget har funnits sedan 2004 och omsätter i dag cirka 15 miljoner euro, en femdubblad omsättning sett över de senaste fem åren, berättar Sundqvist. 2015 ändrade företaget kurs helt genom att under sju månader utveckla ett nytt maskinsystem, uppbyggt i modulform. Huvudproduktionen finns i Warzawa, Polen, men det finns även en mindre fabrik i Chicago i USA.

– Vi bygger maskinmodulerna i Polen sedan skickas de till Chicago för att kopplas ihop, testas och laddas med programvaror.

Ändra eller addera

Eftersom alla maskiner är byggda i moduler kan kunden kan välja att uppgradera en redan befintlig maskin vid ett senare tillfälle. Varje modul är oberoende och kopplas till med två fiberkablar. Grafotronic utlovar snabb service vid nya installationer. Det kan exempelvis vara att en kund vill addera varmfoliering eller lägga till en färg ett år senare.

Schweiziska Pantec…

– Fördelen för kunden med vårt koncept är att du alltid kan lägga till eller ändra om din maskin. Och vi lovar att vi kommer till kunden och installerar modulen på plats och kör igång maskinen igen inom åtta timmar. Det finns ingen annan av våra konkurrenter som är i närheten av det, säger Sundqvist och berättar att de hela tiden utvecklar nya moduler som kan implementeras i de befintliga systemen.

 

Nya affärsområden

Grafotronics modulnyheter innefattar bland annat screen, laserstansning, prägling och varmfoliering. Sedan tidigare har företaget digital efterbehandling för det mesta i etikettväg. Men tillskottet av de nya enheterna riktar sig också mot alkohol- och kosmetikaindustrin, ett etikettsegment där företaget inte har varit en uttalad aktör tidigare.

– En komplett maskin landar någonstans runt 400 000-450 000 euro, och då är vi väldigt konkurrenskraftiga, påtalar Håkan.

Foliering och prägling

Bland nyheterna finns ett samarbete med schweiziska Pantec, som Sundqvist menar tillverkar världens bästa varmfoliering- och präglingsenheter. Det innebär att priset blir därefter, men det har nu pressats ner.

– Det är ganska dyra grejer, men vi startade ett samarbete med dem för ett år sedan för att utveckla en mindre enhet för digital efterbehandling som kostar ungefär hälften så mycket. Den har vi stoppat in in vår maskin och den har vi suveränitet på, säger Håkan och tillägger att det är något som lockat många nyfikna konkurrenter till montern på Labelexpo.

 

… liksom taiwanesiska Orthotech är nya partner.

Företaget kan också visa upp ett billigare alternativ för varmfoliering och prägling tack vare det nya samarbetet med taiwanesiska företaget Orthotech, som redan i dag ses med sin utrustning hos Bobst och MPS Systems.

Satsning på produktutveckling

När satsningen på modulkonceptet inleddes för drygt fyra år sedan gick de från att ha haft åtta civilingenjörer till att anställa ytterligare tio stycken. Tanken är nu att fortsätta utveckla nya moduler och behålla manskapet av ingenjörer.

– Vi har valt att behålla ingenjörerna för vi har byggt upp en otrolig kunskap. Vi kommer fortsätta utveckla som fasen. Vår vision är att vi är innovatörerna. Vi ska ligga längst fram, säger Sundqvist med eftertryck.

Ett ständigt hett ämne för industrin är automation. Inom detta område erbjuder företaget lösningar i ett samarbete med det belgiska programvaruföretaget Cerm så att maskinerna kan rulla dygnet runt. På mässan visade Grafotronic en applikation som gör att en användare kan överse alla Grafotronic-maskiner över hela världen via en smart telefon, för att se all möjlig produktionsstatistik, ner till varje enskild maskin.

Läs vidare

Åtta45 förvärvar grafiskt företag

Åtta45 Print & Media öppnar plånboken och köper ett grafiskt bolag i Stockholm.
åtta45-webb

Mässpremiär på Drupa för Zünds Q-Line

Den schweiziska skärbordstillverkaren Zünd ställer ut under mottot ”Performance across the board” och tar med sig Q-Line som lanserades förra våren och nu visas på en mässa för första gången.
Zund 2

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm