EU har gjort mycket för miljön

PUBLICERAD: 1 oktober 2019
UPPDATERAD: 1 oktober

Krönikören Laurel Brunner filosoferar, utifrån sitt engelska kontor, över EU:s arbete för miljön. Artikeln är på engelska.

Sitting here in the midst of the Brexit chaos, it is very easy to also get depressed about the slow pace of environmental impact mitigation in the graphics industry. Fortunately the deepening gloom of the Brexit shambles matters little beyond the UK, such is the smallness of our contributions in the broader context. And the even better news is that the rest of the world in general and Europe in particular can and will carry on with the new normal. And this includes a higher profile and further guidance for environmental impact management.

For the printing and publishing industry, the Europe Union’s (EU) environmental policies support an international commercial framework that governs business practises and supply chain management processes. After almost fifty years of work, businesses follow barely visible guidelines and requirements to support environmental impact management.

Directives such as Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction of Chemicals (REACH) and Waste Electrical and Electronic Equipment Directive. (WEEE) shape printing and publishing industry business decisions of all kinds. From new technology investments through to end-of-life for products and waste handling, the rules reflect local realities as well as EU-wide interests, because member states have contributed to writing them.

At the last count, EU environmental law boasts over 500 directives, rules and regulations. Increasingly, policy on climate change and environmental impact mitigation are a consideration for wider policy making.The EU’s Environmental Policy Unit has recently published a communication to protect and improve the health of forests, which should be of particular interest to the graphics industry. The objectives include encouraging EU support for products from sustainably managed forests and working partnerships with forest owners around the world. Forest restoration is part of the deal as is international cooperation to halt deforestation and forest degradation. Money is also to be made available for more sustainable land use practises, which includes replanting. It is unlikely that this will drive down paper prices in the short term, but longer term it could strengthen print’s sustainability credentials, both environmental and commercial.

The EU’s contributions to environmental impact mitigation since the early seventies have made it a world leader. After so many years of environmental rule making effort, the EU has a solid foundation and the experience to keep developing initiatives to help with climate change management. Although policy isn’t always matched with successful implementation, we should be glad that overall progress is being made, not least in the printing and publishing industries.

– Laurel Brunner

This article was produced by the Verdigris Project, an industry initiative intended to raise awareness of print’s positive environmental impact. This weekly commentary helps printing companies keep up to date with environmental standards, and how environmentally friendly business management can help improve their bottom lines. Verdigris is supported by the following companies: Agfa GraphicsEFIFespaFujifilmHPKodakRicohSpindrift, Splash PRUnity Publishing and Xeikon.

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

Fujifilm: "Det är väldigt sällan en ny bläckteknologi lanseras"

Fujifilm har tagit fram en helt ny bläckteknologi. AQUAFUZE kombinerar UV-LED och vattenbaserad utskrift. Tekniken debuterar i den nya storformatskrivaren Acuity Triton, framtagen i samarbete med Mutoh.

_DSC0061
Fujifilm: ”Det är väldigt sällan en ny bläckteknologi lanseras”

Nedfallna löv blir papper och förpackningsmaterial

Inte ett enda träd behöver huggas ner för att skapa Releaf Papers olika papper och förpackningsmaterial. De är nämligen världens första tillverkare av papper från nedfallna löv.

FotoJet---2025-02-14T152515.488
Nedfallna löv blir papper och förpackningsmaterial

Gop vill inspirera kunderna att tänka mer cirkulärt

Gop har sedan 1968 levererat plast-, pappers- och aluminiumskivor från ledande varumärken. På Sign, Print & Promotion i Oslo visar de exempel på skivmaterial, men även återvinningskonceptet go Circular.

SimenHolm-webb
Gop vill inspirera kunderna att tänka mer cirkulärt

PrintVis levererar omedelbara CO2-beräkningar

PrintVis, den molnbaserade plattformen för administration inom den grafiska industrin, har tillkännagett ett strategiskt partnerskap med CarbonQuota för att integrera automatiserade CO2-beräkningar i sin lösning för tryckhantering.

Dom-Harris-Kasper-Tomshoj
PrintVis levererar omedelbara CO2-beräkningar