LG vill sticka ut på marknaden med unika skärmlösningar. Med sin oled-teknik utmanar de tillverkare av både led och lcd, och i framtiden ser de en stark tillväxt.
För sextio år sedan grundades det som i dag är en global teknikjätte som kommit att bli en av de största leverantörerna inom konsumentelektronik och hushållsapparater. Då under namnet Goldstar – i dag under namnet LG Electronics. Förutom tv-apparater i sin produktportfölj, har de även en rad skärmar för digital skyltning. Kanske är de mest kända för deras oled-teknik som står mitt emellan lcd och led.
– Vi är duktiga på att hitta något speciellt som skapar uppmärksamhet, berättar Fredrik Lundqvist som är nordisk marknadschef för affärsområdet business-to-business.
Digital skyltning står i dag för en femtedel av företagets omsättning, och oled-tekniken har onekligen blivit en viktig del för företaget. Det är bland annat med den som de skiljer sig från många av de andra tillverkarna på marknaden. I Sverige ligger de just nu på en andraplats i försäljningen av skärmar, med Samsung snäppet före. Detta vill de dock ändra på.
– Vi har utsatta strategier för hur vi ska gå tillväga och vi vill såklart bli störst på marknaden.
I dag har LG ett showroom i Stockholm där de har samlat en rad olika digitala lösningar. Fredrik pekar på en välvd, tunn skärm som står i mitten av rummet.
– Detta är en oled-skärm med ett välvt format, vilket är en av fördelarna med tekniken. Precis som lcd-tekniken byggs den i lager, men istället för att det i lcd-tekniken är kristaller som lyses upp med ett bakgrundsljus, så är det organiska lysdioder som går att tända var för sig.
I de skärmar där bakgrundsljuset krävs, kan den svarta färgen ibland uppfattas som mörkgrå. Men när dioderna kan tändas var för sig blir effekten att de släckta delarna upplevs som kolsvarta, menar Fredrik.
Kontrasten i de färgade pennspetsarna som rör sig på skärmen upplevs därför som väldigt skarpa.
– Även om tekniken fortfarande är väldigt dyr kan den likt led, som expanderar allt mer på konsumentsidan, ha liknande framtidsutsikter.
Ett stort teknikföretag har också stora krav på sig när det kommer till frågor om miljö. Enligt en egen rapport i ämnet som företaget släpper vartannat år, har de tolv år på sig att nolla sina koldioxidutsläpp.
Koll på processen
För att visa världen att de har koll på sina processer när det kommer till miljö och hållbarhet har de valt att Energy Star-certifiera sina skärmar. Det är en märkning som ges av den amerikanska energimyndigheten Environmental Protection Agency (EPA) och visar en elapparats energieffektivitet. Innan märkningen godkänns genomgår produkten olika tester via ett tredjepartsorgan.
– I dag finns det få svenska certifieringar för denna typ av produkter. Energy Star är en av de största. Vi är också anslutna till El-Kretsen där vi följer vissa procedurer. Men det är svårt eftersom man vill ha hög ljusstyrka men en låg energiförbrukning. Vi försöker även få våra produkter Svanenmärkta.
I dag tillverkas panelerna runt skärmarna i Korea och monteras ihop till en komplett produkt i Polen. På så sätt kan komponenterna köpas in i Korea men monteras i Polen – närmare den europeiska kunden.
– I Korea kan man räkna med minst 30 dagars leveranstid med båt, så istället har vi det i Polen, vilket är närmare och produkterna kan levereras via lastbil.
Mindre avstånd, bättre upplösning
Strävan efter att minska avståndet mellan lysdioderna, alltså upplösningen, är vanlig bland tillverkare. Mikroled innebär ett avstånd på under en millimeter, vilket även betyder en riktigt bra upplösning, berättar Fredrik och fortsätter:
– Detta kommer även inom LG och det är nästa tekniksprång. Vi tror mycket på att led-tekniken och DOOH (Digital out of home) kommer att explodera.
– Vi gör även en satsning på touchskärmar inom konferens- och utbildningsområdet. Där har vi inte varit lika starka historiskt sett, men nu kommer det nya instegsprodukter.
Det som krävs för att digital skyltning ska bli större i Sverige är att tekniken blir billigare, vilket i sin tur betyder att projekten inte blir lika kostsamma, enligt Fredrik. Generellt tror han att det hittills har varit svårt för företag att räkna hem sina investeringar. Däremot ser han en stabil tillväxt för LG på 30–40 procent som kommer hålla i sig framöver.