Sju steg för att välja rätt skärm

När en kund vill satsa på en digital skärmlösning behöver denne navigera sig igenom en djungel av parametrar. Vi talar med två experter som ger sina råd för hur du väljer rätt skärm.

Genom sin karriär har Alan C. Brawn, chefskonsult för amerikanska Brawn Consulting, identifierat sju olika steg som är avgörande i valet av skärm för digital skyltning.

Först och främst gäller det att börja i rätt ände. Med rätt ände menas att konkretisera vad det är företaget vill att den digitala skyltlösningen ska generera i slutändan. Det kan vara en ökad medvetenhet om varumärket eller rena siffror som kan visa på avkastningen av investeringen.

Därefter är det dags att sätta fokus på vad flera i branschen talar om som något av det allra viktigaste: innehållet. Vad ska visas på skärmen, när och hur? Hur ofta behöver innehållet uppdateras och vem är målgruppen?

Sen ska antal skärmar och dess storlek samt mjukvara bestämmas. När det finns en tydlig plan med allt från mål till kartläggning av platsen som skärmen ska sitta på, så är det dags att kika närmare på hårdvaran.

Två kategorier

I dag finns det två olika kategorier av skärmar att välja mellan – för konsumentbruk eller kommersiell användning. En kommersiell skärm är rustad att tåla utsatta miljöer och att vara påslagen dygnet runt, till skillnad från en konsumentskärm som är till för privat bruk. Med det sagt, kostar de kommersiella skärmarna i stort sett alltid mer.

En avgörande faktor som är viktigt i valet av skärm är om den ska sitta inomhus eller utomhus. Här finns en rad saker att fundera kring, menar Alan.

Stefan Löfgren arbetar på DS Display som tillverkar sina egna led-skärmar.

Stefan Löfgren arbetar på DS Display som tillverkar sina egna led-skärmar.

– Det finns flera saker att tänka på, bland annat vilken typ av visningsteknik som ska användas. Varje teknik har sina fördelar och kostnader som måste övervägas. Är lcd valet är frågan om man ska använda en kommersiell skärm istället för en konsumentskärm, säger Alan.

Sätts i tuffa miljöer

Ska skärmen sitta utomhus är det viktigt att ta hänsyn till skärmens kapslingsklassning, vilket står för hur väl skärmen är skyddad mot till exempel vatten och damm. Detta anges ofta som temperaturintervall och luftfuktighet i produktens specifikation. Om du redan vid inköp vet att skärmen kommer att utsättas för väldigt varma temperaturer eller andra påfrestningar utomhus, kan du behöva en inkapsling, menar Alan.

– I dag utsätts skärmar för tuffa miljöer och inte minst i skyltfönster där de har direkt solljus på sig. Även de stora tillverkarna som Samsung och LG har problem med tekniken när de sitter i utsatta miljöer, säger Stefan Löfgren som arbetar som marknadschef på DS Display i Linköping. Ett företag som tillverkar egna led-skärmar.S

Kvantitet eller kvalitet

För kommersiella skärmar finns det en rad olika märken och modeller att välja mellan. Priset spelar också stor roll:

– Det går att köpa billigt och har man tur kan det funka riktigt bra, men över tid så ser vi styrkan i att ha ett kvalitetstänk, säger Stefan och fortsätter:

– När en skärm är igång och man knackar med ett finger på den, så blir det nästan som en blixt om det är en lågprisprodukt. Den tål inte en stöt mot skärmen, men det gör kvalitetsprodukter. Det är likadant med pekskärmar. Det är inte jätteenkelt – det är en djungel.

Stefan har i sitt arbete med digitala skärmar hittat en rad olika sätt för att se skillnaden mellan en bra och en dålig skärm.

– För att panelen inte ska ta för mycket stryk kan ett uv-filter användas, vilket tar bort 98,9 procent av värmestrålningen. Man kan se stor skillnad när ljuset ligger på. Vissa skärmar som är placerade bakom ett fönster kan antingen ha väldigt mycket reflektion medan andra har väldigt lite. Det är spännande att se skillnaden för när en skärm ser bra ut, så är det ofta en bra skärm.

Uv-skydd och reflexbehandling

Ju fler egenskaper som adderas till en skärm, som uv-skydd och reflexbehandling, desto dyrare blir det. Enligt Stefan är detta dock en nödvändighet.

– När du köper en professionell skärm är den ofta specificerad med olika egenskaper vilket kan garantera en viss effekt. Medan en konsumentskärm tappat 50 procent i ljusstyrka under sju år, kan en professionell skärm ha tappat 10 procent.

En annan fördel med de kommersiella skärmarna är att försäkringarna ofta är bättre och täcker eventuella skador, menar Stefan. För konsumentmodeller gäller i de flesta fall en garanti på tre år, och efter det står du utan hjälp om skärmarna skulle lägga av.

Alan C. Brawn arbetar som konsult via Brawn Consulting och är en erkänd författare för olika branschpublikationer. Han har även grundat Digital Signage Federation and Legacy Award samt certifierar företag inom digital skyltning i Digital Signage Experts Group.

Alan C. Brawn arbetar som konsult via Brawn Consulting och är en erkänd författare för olika branschpublikationer. Han har även grundat Digital Signage Federation and Legacy Award samt certifierar företag inom digital skyltning i Digital Signage Experts Group.

Att en högre upplösning ger en bättre bild är inget nytt. När det gäller digital skyltning är det bäst att ha en upplösning på 1080 pixlar eller mer, oavsett vilken storlek din skärm har. Ju högre ppi, pixel per inch, desto bättre. Om en skärm har upplösningen 4K betyder det att bilden är 4000 pixlar bred. 4K, kräver dock att både skärmen och mediespelaren kan hantera detta och ett bredband som kan överföra de större filerna. Men behövs 4K-tekniken i digital skyltning?

– Det korta svaret är att vi för det mesta inte gör det. Som sagt, 4K-skärmar minskar i pris och blir mer tillgängliga. De största faktorerna är innehållet och priset på skärmarna. Innehållet är i de flesta fall inte heller anpassade för 4K och priserna är fortfarande högre för en 4K-skärm. En fördel med 4K är att det ”framtidssäkrar” ett digitalt skyltnätverk om behovet av högre upplösning blir en faktor, säger Alan.

Miljö viktigare än någonsin

Att tänka hållbart är viktigare än någonsin. Vi vet att en skärm dör till slut och för en kommersiell skärm är ett vanligt timtal 50 000 timmar, vilket motsvarar runt fem år och åtta månader. Men hur kan man som inköp-
are garantera de bästa möjliga valen för sina kunder? Enligt Alan finns det inte en specifik tillverkare som är bättre än någon annan när det kommer till miljöfrågan.

– Inom digital skyltning är det inte ett stort problem eftersom de flesta skärmar fungerar i fem år och därefter återvinns. Om det är något man ska tänka på så är det att det är mindre strömförbrukning i nya skärmar, men här finns ingen signifikant skillnad mellan olika tillverkare, berättar Alan. Stefan uppmuntrar dock till att köpa ett system där skärmen och mediespelaren inte är sammankopplade utan kan bytas ut var för sig. På sätt behöver man inte slänga allt bara för att någon komponent går sönder, vilket är mycket bättre för miljön.

– Har man en bytespanel som kostar 30 procent av investeringen så kan skärmen användas i fem år till. Om man satsar på en produkt som har en så lång livstid som möjligt så blir det billigast för alla i längden, inklusive för miljön.

Förbrukning av ström

En intressant aspekt som Stefan menar är avgörande när det gäller pris, handlar inte om kostnaden för hårdvaran i sig, utan om skärmens strömförbrukning. Enligt Stefan har det skett en stor förändring med den typ av led som finns i dag.

– För ett år sedan levererade vi en fönsterskärm som drog 480 watt. Den nya drar 120 watt. Så om du har tio skärmar så kan det innebära att du spara tiotusentals kronor om året. Detta är det inte många som tänker på.

Det finns inget enkelt svar på vilken skärm som är bäst. Allt beror på omständigheterna. Ska man bara ha en skärm i en liten butik som inte ska vara på dygnet runt – ja, då kanske en konsumentmodell kan räcka. Vill man däremot ha flera skärmar som ska vara påslagna dygnet runt? Då kan en kommersiell skärm vara att föredra. Som sagt, det är svårt att välja rätt skärm, men börja i rätt ände.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *