Kuvertproduktion med utfallande tryck

Temo Mailers produktionschef Johan Forsberg och Karl Elias på Ricoh Sverige.

Temo Mailers produktionschef Johan Forsberg och Karl Elias på Ricoh Sverige.

Att trycka på kuvert i offset, kan vara både knepigt och tidskrävande. Speciellt när det ska tryckas i små upplagor. Vi sätter oss till bords hos Temo Mailer med Karl Elias från Ricoh för att höra om digitaltryckets fördelar med utfallande tryck och iögonfallande budskap på kuvert.

Kuvertproduktion och direktreklam har över tid visat en vikande trend. Tryckjobben går ner och upplagor försvinner. Det mesta som gick postvägen förr med kuvert, som fakturor och kontoutdrag, ser mottagaren i dag istället på digitala skärmar. Å andra sidan, med utvecklingen inom digitaltrycket, så har möjligheterna aldrig varit större. Det bäddar för nya affärsområden och nya sätt för en kund att marknadsföra sig på.

För Ricoh är kuverttryck ett framtidsområde. De ligger längre fram än andra leverantörer när det kommer till vad som är möjligt att göra i tryckväg på kuvert.

– Vi har kommit ganska långt med våra Ricohmaskiner, när det kommer till körbarheten på kuvert och vad vi kan köra i dem, säger Karl Elias på Ricoh Sverige.

Dubblerad produktion

Temo Mailer i Vällingby har haft sin arkmatade digitalpress Ricoh Pro C9110 i drygt 2,5 år. Produktionen med allt som går igenom den tonerbaserade maskinen har dubblerats sedan starten. På kuvertlagret har de många olika kuvert och format att välja mellan – med öppen flik, stängd flik och med fönster.

– Det är bara fantasin som sätter gränser när det kommer till att trycka på kuvert, säger Magnus Forsberg på tryckeriet och fortsätter:

– Med det digitala så kan man använda kuvertet mer som ett budskap. Det tycker jag inte har slagit igenom här i Sverige på det sättet som det borde än. Du kan ju skriva ut vad som helst på ett kuvert i dag i mindre upplagor. Upp till 5 000 exemplar är inga problem att göra med personaliserat och med utfallande tryck, och fortfarande få det prisvärt.

– I södra Europa så är det jättestort. Vi ligger långt efter. Där är det stora flashiga grejer och det ska det synas på kuverten vad som säljs, säger Johan Forsberg och tillägger att vissa svenska kunder som beställer direktreklam istället väljer att ta bort sin logotyp på kuverten för att inte visa att det är reklam.

Personaliserat och utfallande tryck gör kuvert till blickfångare.

Personaliserat och utfallande tryck gör kuvert till blickfångare.

Nära samarbeten

Temo Mailer är i stort en samarbetspartner till andra i branschen. Vägen de har valt är att vara en stödjande återförsäljare till tryckerier och andra återförsäljare. De egna direktkunderna är ytterst få. Att digitaltrycka kuvert har blivit ett komplement till körningarna i offset.

95 procent av Temo Mailers kuvertproduktion består huvudsakligen av att sätta en liten logga på kuverten. De riktigt komplicerade jobben i fyrfärg, som tar absolut längst tid att ställa in i offsetmaskinen, kan de välja att förlägga till digitalmaskinen om upplagorna inte är för stora.

– Vissa gånger tar det så lång tid att ta in det i offset. I kuvertmaskinen är det duk mot duk vilket gör att punktförstoringen blir mycket större. Det gör att du aldrig kan få samma renhet i bilden som du kan få med digitaltryck.

– Om du ska ha riktig superkvalitet så förespråkar jag digitaltryck, då kan du verkligen få superbra stuns i det, säger Johan Forsberg.

Utfallande tryck i offset är svårare eftersom kuvertets limning skapar en kant där skarvarna syns i den tryckta ytan.

– Ibland så är det fyra ark som går ihop, då ska du ha fyra gånger papperet på andra sidan. Så du ser sömmar när du kör offset.

– För vår del handlar det mycket om leveranstiderna. Det finns jobb som inte passar i konventionell offset. Ett litet jobb tar lika lång tid att ställa in som ett stort jobb. Men eftersom man kan plocka bort sådana flaskhalsar och lägga det i digitalpressen istället, så gör det att leveranserna blir snabbare. Vi har oerhört snabba leveranser på kuvert i dag.

En fördel Johan och Magnus Forsberg lyfter fram med Ricohmaskinen är att det inte blir några strålveck på kuverten. Höjden mellan valsarna är justerbar och pressar på så sätt inte sönder kuverten.

– Den andra fördelen är att det går att köra utfallande tryck. Det kan inga andra. Det var en stor anledning till att vi valde den här pressen från början, säger Johan.

Johan Forsberg förespråkar digitaltryck för att få bra tryckkvalitet på kuvert.

Johan Forsberg förespråkar digitaltryck för att få bra tryckkvalitet på kuvert.

Fler användningsområden

Det finns mer att utveckla och informera om till kunder kring vad som är möjligt att göra i den digitala tryckvärlden.

– Det är knappt tio procent där vi verkligen personaliserar trycket. Där skulle man kunna lägga lite extra energi, på designen och att ha mer av en tanke bakom.

Temo Mailer har haft både japaner och engelsmän på besök som fått se prov på hur Ricohs maskinegenskaper kan utvecklas till att vara en multimaskin, inte bara en standard-skrivare som skriver ut på papper.

– Den har så många fler användningsområden som att skriva ut broschyrer, kuvert, omslag – olika typer av trycksaker i en maskin. Den är ganska lätt när det kommer till att ställa om, öka hastigheten och att öka handhavandet efter att produkten kommer ut, säger Karl Elias och påtalar att Ricoh hela tiden skruvar på hur de kan förbättra användarupplevelsen.

– Vi på Ricoh Europa har ett nära samarbete med våra kunder som utvecklar trycket, för att kunna se hur man kan förbättra eventuella flaskhalsar som man stöter på.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *