Epson lanserar innovativ storformatskrivare – bläckuppsättning på tolv färger

PUBLICERAD: 7 oktober 2019
UPPDATERAD: 7 oktober
SureColor SC-P7500 (24 tum) och SC-P9500 (44 tum) släpps på marknaden i december.

Epson tar två tolvfärgs storformatsskrivare till marknaden som erbjuder ett färgomfång med 99 procents Pantone-täckning.

1 oktober släppte Epson nyheten om två nya skrivare, SureColor SC-P7500 (24 tum) och SC-P9500 (44 tum). Enligt företaget har de snabb genomströmning, producerar i höga volymer, med pålitlig reproduktion av provtryck. Skrivarna kommer att nå marknaden i december.

Dessa två P-seriemodeller har utvecklats för en mängd olika applikationer, och riktar sig speciellt till användare som professionella fotografer och konstproducenter. Branscher där det ställs tuffa krav på högsta möjliga utskriftskvalitet för att möta förväntningarna hos kräsna köpare, enligt Epson.

”Marknadens största färgomfång”

Storformatsskrivarna levereras med Epsons egendesignade μTFP12-skrivhuvuden med upplösningen 300 dpi och 12 kanaler. De tolv kanalerna ger möjlighet att ha matt och blankt svart bläck laddat parallellt utan behov av rengöring mellan bläckbytet. Dessutom ryms nu även orange, grönt och violett bläck utöver den vanliga CMYK-uppsättningen. Richard Garp säger att Epson återigen visar att företaget ligger i framkant med de nya skrivarna.

Richard Garp, Business Account Manager, Commercial & Industrial Printing Solutions på Epson.

– Skrivarna möjliggör marknadens största färgomfång kombinerat med högsta hastighet. De har dessutom fått en mängd förbättringar gällande drift och underhåll som kommer göra livet lättare för användaren.”, säger Richard Garp, Business Account Manager, Commercial & Industrial Printing Solutions på Epson.

Egna skrivhuvuden

I skrivarna sitter Epsons egendesignade skrivhuvuden – μTFP12 skrivhuvud med 300 dpi upplösning och 12 kanaler. Printhuvudena kommer med upp till 800 munstycken till varje färg. Användaren kan också välja en SpectroProofer med en fotospektrometer, vilket resulterar i snabbare och mer exakt färgmätning, och den inbyggda färgkontrollen är helt automatiserad.

Enligt Epson gör den interna mjukvaran att bilderna dessutom blir ännu bättre tack vare mjuka graderingar och exakt återgivning av textur. Du kan också välja att använda en SpectroProofer med en fotospektrometer, vilket resulterar i snabbare och mer exakt färgmätning, och den inbyggda färgkontrollen är helt automatiserad.

Ger djupare svärta

Skrivarna använder sig av en nyutvecklad over-coatingteknik som Epson menar ger djup svärta och resulterar i fantastiska bilder utan bronseringseffekt på blanka papper. Skrivarna printar på en mängd olika media, såsom konstpapper, duk, fotopapper och mer. Epson är också övertygade att de kan komma till användning för förpackningar och provtryck.

Läs vidare

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

Canon inför Drupa: ”Nu kommer ju allt!”

Canon presenterar teknik- och affärsinnovationer på Drupa och har en lång rad nya skrivare att visa upp.
Matteus-Celinski

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

Heidelberg vill förlösa din potential

Det blir världspremiär för den nya generationen av Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen ska möjliggöra autonomt tryck även inom förpackningsproduktion.
FotoJet-(76)

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)