Sweflex tog grepp om miljöfrågan

PUBLICERAD: 17 oktober 2019
UPPDATERAD: 17 oktober

[metaslider id=”206264″]

Nya EU-direktiv, krav på varumärkesägaren, nya material och processer för framtiden och aktuella lösningar är den röda tråden under Sweflex seminarium för förpackningsbranschen den 17 oktober i Tylösand. 

Sweflex, Svensk Flexografiförening, höll seminarium om hållbara förpackningar och krav på varumärkesägaren. Under dagen fick åhörarna lyssna till en rad experter från förpackningsbranschen.

Nya krav för svenska producenter

Inledde dagen gjorde Laetitia Reynaud från Intergraf med en genomgång av EUs senaste direktiv om miljökrav som rör förpackningar. Efter det konkretiserade Cathrine Löfgren från forskningsinstitutet RISE ned det till en svensk kontext.

Laetitia Reynaud, Intergraf och Cathrine Löfgren från RISE inledde seminariedagen med att prata om EU-direktiv och dess påverkan på den svenska marknaden.
Laetitia Reynaud, Intergraf och Cathrine Löfgren från RISE inledde Sweflexs seminariedag med att prata om EU-direktiv och dess påverkan på den svenska marknaden.

Några av de som påverkas mycket av dessa direktiv är livsmedelsbranschen. Inbjudna för att tala om detta ämne var Erika Bertilsson från Arvid Nordquist och Stefan Elm från Ica. Under deras presentationer gavs en rad exempel på hur de båda företagen arbetar med ämnet.

Flera företag på plats

Einar Ahlström som är materialspecialist på FTI, Förpacknings- och tidningsinsamlingen, knöt därefter ihop säcken under förmiddagen med att prata om design för återvinning i en cirkulär ekonomi. Under eftermiddagen talar representanter från företagen Holmen, Paper Province, Trioplast och FTA Europe om bland annat fossilfria laminat och förpackningstrender.

Mer information om dagen hittar du här.

Ett längre reportage om Sweflexs seminariedagar kommer publiceras i Sign&Print längre fram.

Läs vidare

Canon inför Drupa: ”Nu kommer ju allt!”

Canon presenterar teknik- och affärsinnovationer på Drupa och har en lång rad nya skrivare att visa upp.
Matteus-Celinski

De lockar med 16 förädlingsmöjligheter i en maskin

Scodix utvecklar sin dekoreringsteknik och kan nu erbjuda 16 olika dekoreringsalternativ i en och samma maskin. På Drupa kan man ta del av tekniken i företagets monter.
image005

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Xeikon visar innovationer inom nyckelsegment

Xeikon, som är en del av Flint Group, erbjuder digitala lösningar för såväl den grafiska industrin som förpackningsbranschen. På Drupa visas de senaste innovationerna inom dessa segment.
SV kollage

Senaste nytt

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Åtta produktionslinjer i HP:s smarta Drupafabrik

På Drupa ska HP:s grundläggande tryckteknologier Indigo LEP/LEPx, HP Thermal Inkjet och HP Latex fortsätta driva branschens utveckling framåt.
Haim-Levit

Världspremiär för Xeikons nya etikettpress

Xeikon kommer att ha en världspremiär på Drupa 2024. Det är en etikettpress som trycker med en ny egenutvecklad bläckserie.
Untitled Design - 1

Canon inför Drupa: ”Nu kommer ju allt!”

Canon presenterar teknik- och affärsinnovationer på Drupa och har en lång rad nya skrivare att visa upp.
Matteus-Celinski