
Pappersproducenten Gmund arrangerar årligen Gmund Award, där olika företag prisas för sina kreativa papperslösningar i olika kategorier. Av 360 bidrag har nu sex vinnare presenterats i den sjätte omgången av tävlingen.
Av 360 bidrag nominerades 160 stycken till Grund Award 2019. Fem kandidater i varje kategori tog sig sedan till finalen för att presenteras inför en publik. Totalt prisades bidrag i fem olika kategorier av en expertjury.
BMW bland vinnarna
Årets förpackningsutmärkelse gick till designbyrån Fuzhou Sunland Design Company för sin offset-tryckta teförpackning. Enligt juryn stack den ut med en väldigt elegant och enkla grafiska design.
BMW tog hem segern i kategorin ”Företag” för sina broschyrer för bilmodellerna serie 7 och 8. Kategorin ”Konst” togs hem av tyska designbyrån Clormann Design för sina affischer som går under namnet ”First learn the rules, then break them.” Istället för att arbeta med tryck har designbyrån arbetat med stansade ord och former som skapar skuggeffekter.
Fler i konstklassen hyllades
I konstkategorin delades det ut ytterligare ett pris till Bureau Rabensteiner för en rad tryckta papper för Hotel Arlberg.
[metaslider id=”206688″]
Pop-up stack ut
I de resterande kategorierna, ”Privat” och ”Utskick” prisades offsettryckeriet WPP för en offsettryck och folierad inbjudan, som enligt juryn visade på hög klass. InnoKART vann pris för sina pop-up-utskick som viks upp till ett tredimensionellt objekt, i detta fall ett hus.