En flexibel spelare

Lasse Sandberg på Halmstadsföretaget KB Media, tidigare Kopieringsbolaget, ser möjligheter med förpacknings- och utskickslösningar.

Lasse Sandberg på Halmstadsföretaget KB Media, tidigare Kopieringsbolaget, ser möjligheter med förpacknings- och utskickslösningar.

En stansmaskin har öppnat upp en helt ny värld med små förpackningar och speciallösningar för Halmstadsföretaget KB Media.

KB Media slog till och köpte efterbehandlingsutrustning i samband med Sign&Print-mässan i april, Plockmatics stansmaskin i B3-formatet med namnet RDC-3852.

Oscar Evaldsson förbereder en körning i stans- och bigmaskinen.

Oscar Evaldsson förbereder en körning i stans- och bigmaskinen.

Någon vecka efter mässan installerades maskinen hos Halmstadsföretaget och personalen fick utbildning och maskinen testkördes med bland annat kortlekar och tablettaskar.

– Vi såg en ökning av förfrågningar gällande stansade trycksaker och hade redan jobb som låg och väntade på att kunna tillverkas i den nya maskinen.

Förpackningar ökar

KB Medias vd Lasse Sandberg säger att investeringen känns rätt då de får fler och fler förfrågningar från kunder samt att även branschstatistik visar att efterfrågan och behovet av förpackningar i små och anpassade upplagor ökar.

Lasse Sandberg säger att det ligger i deras försäljningsuppdrag att kommunicera ut budskapet om allt som nu enkelt går att producera med stansmaskinen såsom förpackningar, giveways och annorlunda reklamutskick, även i mycket små serier.

Reklam- och marknadsföringsprodukter

När Sign&Print besöker KB Media får vi se en rad reklam- och marknadsföringsprodukter som har gjorts till kunder med hjälp av stansmaskinen. Vi får se popcornbägare, kortleksaskar, tablettaskar och olika lösningar på reklamutskick som får budskapet att sticka ut i brevlådan.

– Bara för att en trycksak stansas så behöver det inte bli en förpackning, säger Lasse och håller upp en dörrhängare som de har tryckt och stansat till ett lokalt hotell.

Lasse Sandberg, vd på KB Media håller låda.

Lasse Sandberg, vd på KB Media håller låda.

Alla inställningar på stansmaskinen sker på en digital manöverpanel. Stansmaskinens kapacitet är 4 500 ark i timmen och den är anpassad för att effektivt producera allt från några få exemplar till tusen-upplagor. Tryckarken stansas, bigas och perforeras i ett och samma moment. Allt spillmaterial rensas i maskinen, kvar blir den utstansade produkten.

– Vi vill vara lättillgängliga, flexibla och jobba nära våra kunder och stansmaskinen är en ytterligare breddning av vad vi kan göra för kunderna.

Stansmaskinen i B3-formatet med namnet RDC-3852 levererades av Plockmatic efter Sign&Print-mässan i april.

Stansmaskinen i B3-formatet med namnet RDC-3852 levererades av Plockmatic efter Sign&Print-mässan i april.

När KB Media ska tillverka en helt ny produkt till en kund behövs en ny stansform.

– Vi gör ett digitalt original som vi skickar till en plåttillverkare i till exempel England eller Belgien. Vi har kontakt med flera stycken som hjälper oss, och tillbaka till oss kommer det en plåt.

Arken körs genom stans- och big­maskinen och allt överblivet spill dras väck.

Arken körs genom stans- och big­maskinen och allt överblivet spill dras väck.

Planer på ny investering

Inom en snar framtid planerar företaget att investera i en lim-och falsmaskin från Plockmatic som kommer att kopplas ihop med stansmaskinen.

– Det kommer strax. Tekniken hinner snart ifatt våra önskemål, säger han och utvecklar.

– Naturligtvis finns det både folder och gluer därute i förpackningsindustrin. Men i den storleken vi befinner oss i är så finns det grejer på gång.

Bidrar till ökad volym

Lasse Sandberg ser stansmaskinen som en ytterligare möjlighet att skapa volym i företagets tryckmaskiner. De digitala tryckpressarna från Ricoh tillsammans med många olika efterbehandlingsmaskiner ger stora möjligheter och ett brett sortiment av tryckta produkter.

KB Medias maskinpark för storformat består av bland annat EFI Vutek, HP latexskrivare, Dgen samt vinylskärare, Zünd-skärbord och olika laminatorer med mera.

Ett urval av fiffiga produkter som har producerats hos KB Media.

Ett urval av fiffiga produkter som har producerats hos KB Media.

Utöver alla tryckta produkter har KB Media ett antal molnbaserade tjänster i utbudet. DOX för projekthantering, Market Direct för multikanalsmarknadsföring och kampanjer, Papirfly för PIM och DAM.

– Självklart har vi även kvar ritningar, scanning och allt annat skoj vi kan göra i vår copyshop, så som vi gjort sedan 1965, säger Lasse.

Parallellt med den dagliga produktionen håller de på att bygga en helt ny fastighet vid Laholmsvägen i Halmstad som de kommer att flytta till vid årsskiftet. Det blir nya och mer anpassade lokaler med öppen produktionsyta.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Djupdyk i digitaltryckt inredningsdekor – dess möjligheter och framtid

De klassiska trycksakerna, personaliserat eller producerat i små upplagor är ingen match digitaltryck. Men det finns också framtida marknader och en är inredning och utformning fysiska miljöer. Sign&Print intervjuar interiör- och dekorexperten Rachel Nunziata om vad tryckerier bör tänka på när de går in på denna marknad.

Publicerat av: 

Luleåföretag tar in kraftfull fräsning

Ett två gånger tre meter stort skärbord med en kraftfull fräs som även tar sig igenom hårdare material som plåt och plexi. Med HS Copy & Skyltfabrikens senaste investering får de allt i en maskin. Den ska ge ökad produktionshastighet och ett automatiserat flöde i efterbearbetningen av skyltar.

Publicerat av: 

Förpackningsdesign för nybörjare – och experter

När Ink n Art lanserade sin webbshop var tanken att göra det så smidigt och enkelt som möjligt för kunder att beställa. Men också att låta kreativiteten flöda. Valet föll på designmotorn Chili Publisher Online, en mjukvara som ger användare möjlighet att skapa både unika och standardiserade förpackningar, klistermärken och tackkort.

Publicerat av: 

Expohouse: ”Det mesta utgår från en fysisk miljö”

Expohouse står till tjänst där den digitala och fysiska butiken möts. De designar, producerar, bygger och genomför butiks- och kontorsomvandlingar, från ax till limpa, till flera stora globala varumärken. Att inreda och skapa upplevelser i fasta fysiska miljöer har blivit en allt större del av företagets leverans.

Publicerat av: 

Tredubblad lokalyta ska matcha snabb expansion

Nya lokaler väntar för Folier.se. Flyttlasset går från Södertälje till Vagnhärad där leverantören kommer att bre ut sig på cirka 1 000 kvadratmeter med större lageryta och ytterligare en slitteravdelning. Richard Rindelaub, försäljningsansvarig hos återförsäljaren, förklarar varför:
– Vi expanderar så snabbt och ökar försäljningen så mycket.

Publicerat av: