Handgjorda skyltar i rejäla material som brons, stål eller trä med handmålade detaljer och bokstäver skapade i traditionell hantverksstil. Vi möter Tecken Signs i sin resa att smycka och mejsla fram entréer till butiker och restauranger som sticker ut i gatubilden.
Erik Vestman och Loke Berg hade på varsitt håll börjat fila på att förändra gatumiljön med skyltning. Erik, med en bakgrund som snickare, konstnär och konstruktör. Loke, en grafisk formgivare, med förkärlek för bokstäver och typografi som sedan några år tillbaka hade börjat intressera sig för skyltmåleri. Han tände på idén att måla för hand och närma sig formen på det sättet.
Möttes på krogen
De båda möttes för drygt tre år sedan:
– Vi träffades på krogen, jag och Erik, och hade tänkt på det här från två olika håll. Att jobba på det sättet med det urbana rummet, säger Loke och berättar att han innan dess gjorde resor till Frankrike och USA för att få inspiration till traditionellt skyltskapande. Idén fick han efter att ha sett en film om skyltmåleri i främst USA.
– Jag blev väl mottagen, träffade folk, fick tips och blev inbjuden till olika ateljéer runtom i Texas och Louisiana. Jag fick jobba med dem och lära mig lite av måleriet.
Erik å sin sida gillar ytterst att få skapa med sina bara händer. Mer praktiskt lagd om man så vill. Snickeri- och metallarbete i botten, men också verksam med titlar som konstruktör och konstnär.
– Det gjorde att vi kunde börja kompensera varandra på det sättet. Vi hade lite samma tanke, och kände att det här är ju en kul grej, att jobba med skylt på ett mer gediget och skulpturalt vis, säger Erik om samarbetet.
Olika typer av skyltar
Kundjobben de hittills har gjort innefattar allt från fasadskyltar, inomhusskyltar till gatupratare och handmålade informationstavlor. Rätt och slätt allt som kommunicerar ut ett budskap. De arbetar fysiskt och tredimensionellt. Samtidigt är tjusningen med arbetet att ta sig an nya spännande projekt utan att vara platsbundna.
– Jag tycker det taktila är jäkligt kul, hela verkstadsarbetet. Det är nog också för att det är relativt nytt för mig, säger Loke och betonar att han mestadels har tecknat och målat fram till för ett par år sedan.
[metaslider id=”206479″]
En konstnärlig process
Tecken Signs håller till i en verkstad på Sofielundsområdet i Malmö. Stiftelsen Konstnärernas kollektivverkstäder i Malmö som står bakom lokalerna tillhandahåller det mesta för yrkesverksamma konstnärer och skulptörer. Här finns möjlighet att utföra keramik- glas. trä och metallarbeten. De har bland annat emaljeringsugnar, en komplett trä- och metallverkstad och olika svetsar till sitt förfogande.
– Sedan har vi också tillgång till smedjan så att man kan smida på traditionellt vis med ässja (öppen härd), städ och allting, för linoljebränning och gjutning, säger Erik och berättar i samma samma andetag att de exempelvis har gjutit en bronsskylt i patinerad och cisilerad brons.
– Ofta är det en konstnärlig process i det vi gör. Ibland tar det ganska mycket tid och tanke. Det är inte bara maskiner som spottar ur sig grejer, säger Erik med eftertryck.
Specifikt för platsen
Skyltarna görs i verkstaden för att sedan levereras till kunden. Där monteras skylten och sen kan det komma till ytterligare detaljmåleri på väggen.
– Vissa jobb har varit mer skulpturala, vissa är mer att de ska kommunicera någonting som inte ens är ett ord, utan snarare ett objekt.
– Det som är speciellt är att det vi gör är så platsspecifikt. Det har alltid varit att vi skräddarsyr utifrån platsen – vad vi har att jobba med, vad som redan finns där, och vad man kan göra.
Vissa kunder vet precis vad de vill ha, utifrån en redan färdig grafisk profil. Att omvandla en printfil med loggan till en fysisk skylt. Andra gånger tar de själva fram den ursprungliga idén, bollar på kundmöten om allt som rör skylten – formatstorlek, material och hur skylten i slutändan ska se ut.
– Ofta är det förvånansvärt fritt för oss, att vi har en idé eller tanke kring det praktiska.
– Jag tror folk tycker det är skönt med hantverket. Folk kan lämna över det och behöver inte ta några beslut över huvud taget. De vill bara att någon som kan det de gör, också gör det bästa som är möjligt. Processen kring vad som kommer se bäst ut och hålla längst gör vi istället lite mellan oss för att nå det bästa resultatet, säger Loke.
”Saker och ting få ta tid”
Loke och Erik samarbetar tätt, inte bara kring att skissa på skylten och logotypen, utan också kring materialvalet.
– Det är inte bara en pappersprodukt utan det finns också praktiska aspekter – ett mål om det nu ska göras i fysisk form. Den tanken och idén om att den ska få en fysisk form finns med redan i skissandet. Sedan också hur den ska sättas i väggen, hur den ska monteras.
Det får ta sin tid
På frågan vilken som är den stora skillnaden jämfört med dagens skylttillverkning så är det tidsaspekten som lyfts fram. Saker och ting får helt enkelt ta sin tid.
– Det tar oftast lite längre tid för oss i och med att det nog är en lite längre tankeprocess och bollandeprocess. Och att det ska göras hantverksmässigt tar ju lite längre tid än att bara printa något eller skära ut något med laser, vatten eller vad man nu använder.
Vad är det då som tilltalar folk med att se handgjorda skyltar på stan som påminner om svunna tider?
– Den mänskliga felande länken, och inte det perfekta, är väl det charmiga. Att man ser att det är en annan hand som har gjort det. Det tränger alltid igenom för ögat. Även fast vi jobbar efter någon typ av perfektion så ser man ändå att det vi gör sticker ut. Man både ser och känner det.
– Handgjorda skyltar är ju lite mänskliga avtryck i staden. Mänskliga händer som har gjort avtryck. Det sticker ut och märks i det urbana landskapet. Ögat registrerar det direkt, om det inte bara är en rak linje, utan att det finns en liten svängning någonstans.
Skyltar som åldras och nöts
I skapandeprocessen bollar Erik och Loke mycket kring hur skylten kommer åldras – exempelvis hur ett träslag kommer se ut i framtiden och om det fortfarande kommer passa på platsen efter decenniers nötande utomhus.
– Gammal koppar och brons blir bara bättre och bättre desto mer patinerat det är. Samma med trä som har fått vara ute, gammal ek eller ask som grånar eller slits av sol, vind, vatten och avgaser. Det är skönt med sådana saker, säger Erik.
– Det åldras med stil på ett helt annat sätt. Plast och sådana material åldras ju otroligt tråkigt. När man bygger i trä och och metall så slits det på ett trevligare sätt. Underhåller man med lite linolja på träskyltarna så håller de ju lång tid, säger Loke.
Vad väcker det för känslor att jobba med dessa material?
– Det är smutsigt, vidrigt och jobbigt. Men det är kul, jag gillar ju materialen och hantverket. Det är jättefint att det finns en tradition, att folk har smitt grejer i alla tider. Och sedan att man själv lär sig och att man får se materialet framför sig formas och böja sig, säger Erik.
– Att försöka tvinga materialet, det är många magiska moment som inte alla får se. Bara att stryka på linolja är ju magi.
Målar för hand
Loke berättar att han har influerats mycket av sekelskiftets skyltmålare som färdades land och rike runt och utförde målararbeten.
– De lärde sig ett antal alfabet och pluggade in dem som glosor. Jag är inspirerad mycket av den franska stilen när det gäller det rent grafiska. Det finns olika böcker och blad och sådant som man hittar med alfabet som folk använde sig av. Men också mer stilrena typsnitt under mitten av 1900-talet. Europa är ju rikt på det där.
Använder outforskade hantverksmetoder
De vanligaste materialen Tecken Signs arbetar med är trä och stål. Men de gillar också att utmana sig själva med för dem nya material och outforskade gammaldags hantverksmetoder. Till sin hjälp tar de lärdom av andra hantverkskunniga som verkar inom samma sfär som dem själva.
–Det var nog en del av att vi gick in i gjuteriet och började gjuta en skylt. Man lär sig helt enkelt i processen, går in i ett jobb, och tänker att det här kan ju vara kul att göra.
Till en kund gjorde de en skylt med hjälp av stenjaväxter.
– Vi gjorde en skylt där vi kombinerade trä och levande växter. Vi byggde hängande bokstäver med hjälp av krukväxter som blev en del av själva loggan.
Till ett annat jobb, Kåseberga café och Bistro beläget i Österlen i Skåne, tog de tillfället i akt att spela ut hela sitt register. Dels valde de att linoljebränna och handknacka en fasadskylt i stål. Dels använde de sig av en gammal japansk teknik för träbearbetning. Träet bränns för att preserveras och på så sätt skyddas från väder och vind. Allt monterades och handmålades på plats.
– Det var verkligen hela orkestern där. Det var också ett bra samarbete. De litade på oss och vi fick helt fria händer. En komplett dunderlösning som blev så bra i så många olika material.
Viktigt med upparbetade kontakter
En del av skyltmaterialen handlar de på skrotupplag, vilket blir billigt likväl som miljövänligt. Ibland försöker de bygga upp ett litet lager, ibland köper de nytt direkt.
– Det där är en viktig bit att ha upparbetade kontakter och tillgång till det material som man behöver. Allt går inte bara att köpa direkt. Ska man ha bredsågad ask så får man känna en bondlurk som har en bonnasåg någonstans och vara ute i god tid. När han har sågat så får man köpa på sig en del och ha det liggande på tork så man har det nästa gång man behöver det, säger Erik.
När vi är på besök är det pågående skyltprojektet att göra ett par stora glasögon – en stålskylt till en optiker i Kalmar. För att göra glaset i brillorna har de pratat med stadens glasmästare som lyckligtvis hade lite grönt glas liggande.
Vill bredda över sundet
Loke och Erik är överens om att driva TeckenSigns framåt. Det handlar dels om att lära sig nya saker, fler och större jobb, och gärna bredda med att göra skyltar över sundet i Köpenhamn.
– Vi är där nu att vi har varit tvungna att tacka nej till några jobb för att vi har haft för mycket att göra. Men planen är att göra mer och bli fler. Än så länge funkar det med oss och att ta in en person extra när det behövs. Vi har nog ingen ambition att bli ett stort företag, utan hela tanken är att det ska vara ett personligt möte och att vi behärskar hela processen. Att det ska få ta lite tid.
Samtalsämnet glider in på nya material- och skyltdrömmar:
– Emalj vore ju kul, säger Erik och Loke flikar in:
– Elektricitet med glödlampor – lite som gamla lysande bokstäver på biografskyltar i USA och Frankrike.