
Designade digitaltryckta tapeter och snabba leveranser ut i världen är Rebel Walls melodi. Boråsföretaget växlar snart upp med en ny tapetprinter och har börjat experimentera med miljövänliga och vinylliknande material. Sedan företagsstarten har företagets omsättning ökat med 25-30 procent årligen.
På ett centralt våningsplan i den forna textilstaden Borås finns tapetleverantören Rebel Walls huvudkontor. Företaget är lika mycket en tapettryckare som de är ett onlineföretag. Det var också affärsidén när företaget startades upp för nio år sedan av paret som också grundade fototapetsföretaget Mr Perswall.
– De hade en klar strategi om att vi är ett onlinebolag. Att vi kommer att sälja tapeter online. De var tydliga med det från början, och de hade redan ett brett kontaktnät med både återförsäljare och distributörer, säger Fredrik Appelqvist, vd för Rebel Walls och tillägger att en annan lönsam strategi har varit att att de valde att expandera tidigt i ett brett antal länder.
20 sajter på olika språk
Rebel Walls säljer i dag i alla kanaler till över 70 länder. Företaget har uppåt 800 återförsäljare och arbetar också med distributörer i exempelvis Frankrike, Spanien och Holland. De snabbast växande marknaderna är USA och Tyskland.
– Vi har från början haft en ganska aggressiv expansionstakt och i dag har vi 20 stycken sajter översatta på lokala språk vilket gör att vi får googlesökningar och SEO-delen med oss.
Två kollektionsböcker om året
Det är snabba omställningar som gäller på sajterna. Fredrik beskriver det som ett jättemaskineri varje gång det görs en uppdatering på sajterna.
– Vi släpper två klassiska kollektionsböcker varje år och fyra trendkollektioner som är riktade främst mot B2B-marknaden. Varje gång vi gör det så ska 20 sajter översättas med alla produkter som kommer. Där har vi frilansande översättare som hjälper oss.

Glansiga tapeter är ett minne blott
Allt sköts centralt från kontoret i Borås. På våningsplanet finns kontor, där huvuddelen handlar om sälj- och marknad, en designavdelning och det kanske mest förvånande, även produktionen.
Alla tapeter som beställs trycks i en enda digital tapetprinter från Xeikon. Maskinen använder en xerografisk printteknik, även kallat silkscreentryck där magnetism styr och får färgpulvret från patronerna att fästa på tapetrullen.
– Det är en printer med en speciell printteknik som gör att vi kan trycka höga volymer. Det är det som gör att vi kan få ekonomi i det här.
Tapetprinter med variabeltryck
Den stora tapetrullen som hängs på i maskinen rullar på tills den tar slut och stannar aldrig. Ordrarna med alla möjliga mönster och design körs på löpande band tack vare variabel tryckteknik. Fredrik Appelqvist säger att tiden då fototaper hade en tendens att vara glansiga är förbi. De kan erbjuda en matt finish som ger väldigt fina tryck. Något företaget ser är oerhört slagkraftigt.
– Fördelarna är att du måttanpassar och kan göra lite mer oregelbundna mönster, färganpassa och justera samtidigt som du framför allt slipper spill. Det blir färdiga våder i färdiga höjder säger han och utvecklar:
– Vi har bestämt oss för att ha en papperskvalitet som gör att vi slipper byten och omställning. Det vi gör istället är att vi varierar mönster. Pappersbredden är 50 centimeter och sedan skär vi av 2,5 centimeter på varje sida. För oss är det ju otroligt viktigt att kanterna är spikraka eftersom tapeter sätts upp kant i kant. Dessutom vådvänder vi dem i maskinen för att säkra upp det ytterligare.

Från Rebel Walls till världen
Alla beställningar från dagen innan ligger färdiga att printas i tapetskrivaren, plockas och packas dagen efter. Vid tretiden på eftermiddagen har orderpallen fyllts upp med paket som skickas ut globalt. Snittkunden tar mellan en och två månader på sig att köpa en tapet. Men när kunden väl har beställt en produkt och bekräftat med ett knapptryck, så är leveranstiden tre till fyra dagar till hela världen. Fredrik Appelqvist betonar företagets effektivitet – en snabb printer och ett bra ordersystem som tar hand om alla beställningarna.
– Vi har väldigt snabba ledtider. Teoretiskt kan vi lägga en beställning nu och få ut det ur printern om 15 minuter, förpackad och färdig för leverans.
Privatpersoner och inredare
Den största och snabbaste växande delen kunder är privatpersoner och inredare. Inredarna lägger vanligtvis större ordrar för 100 000 kronor eller över. Snittordervärdet ligger dock på drygt 3 000 kronor, vilket är ungefär åtta kvadratmeter tapet.
– En vanlig dag kan vi köra upp till 2 000 kvadratmeter tapet. Det gör också att vi kan ställa om och köra en mörk design, för att sedan växla över till en ljus. Det går att växla och anpassa väldigt väl.
– Inredare vill ibland göra en färgjustering, ladda till eller dra ifrån någonting. Det hjälper vi också dem med tack vare den digitala tekniken.

Samarbeten med stora kedjor
Rebel Walls har samarbetat med en rad stora inredningskedjor som Mio, H&M och Ikea för att ta fram tapetkollektioner. Företagets egna designade tapeter är snabbt växande.
– De säljer vi allra mest utav. Sedan har vi också en bildbank där du kan ladda upp motiv och foton.
– Bellewood är vår absolut bäst säljande tapet. En digitalt framtagen skogstapet. Den är väldigt populär i flera olika färger.
Digitaltryckta tapeter på uppåtgående
Fredrik Appelqvist säger att tapeter generellt är en nedåtgående bransch. Att folk väljer att måla istället för att tapetsera. Men han är övertygad att just digitalprintade tapeter är på uppåtgående.
– Vi ska framåt nyttja vår digitalteknik och göra nya spännande designer som skiljer oss från traditionella tapeter. De företagen måste hålla sig till mönster eller mönsterpassning. Det behöver inte vi göra eftersom vi gör måttanpassat.
– Vi trycker även lego till några av de större varumärkesägarna i Europa. Väldigt fina varumärken som också har en ökande trend.
Kurvan går uppåt
Företaget omsatte 37 miljoner kronor i 2018 års bokslut. Sedan starten har de sett en stabil ökning med 25-30 procent årligen.
– Vi närmar oss 50 miljoner i omsättning i år. Vi har haft en väldigt bra utveckling och har kunnat hålla en väldigt bra lönsamhet också.
– Tanken är att passera den magiska gränsen 100 miljoner kronor senast 2022. Och det är fortsatt expansion med USA och Tyskland som vi ser gäller framåt i dag.
Viktigt med exponering
Som alla andra företag, vars kundbas finns på internet, gäller det att synas och få exponering. Rebel Walls tapeter syns titt som tät i olika inredningskanaler, och företagets tapeter har prytt framsidan på flera inredningstidningar.
– Det handlar väldigt mycket om att synas på Google och att hitta influencers och inredare som plockar upp det så att vi får spridning. På Pinterest är vi jättestora, vi har 3 miljoner visningar där i månaden. En jättestor inspirationskanal världen över.
– 80 procent av våra kunder är kvinnor mellan 30 och 50 år är tapetköpare i dag, och de vill gärna dela med sig av sina erfarenheter och inköp.

Materialutveckling i fokus
Hjärtat i verksamheten är tapetprintern. Fredrik säger att den är väldigt driftsäker men om den skulle stanna så hela verksamheten. En ny printer av samma märke är nu beställd, och ska levereras i samband med att huvudkontoret kommer att flytta till nya lokaler innan årets slut.
– Vi kommer ha två printrar, dels för att klara volymökningen, dels för att testa att utveckla lite nya material som vi ser att marknaden efterfrågar. Material med egenskaper som går åt vinylkänslan, men med mer miljövänlig framtagning, säger han och tillägger att i offentliga miljöer såsom restauranger, pubar och hotell behövs mer slitstarka material.
Fredrik påtalar att de inte blickar mot inkjet, utan att det istället håller på att utvecklas material som kan synkas med företagets val av printer.
– Det är en teknikutveckling som är på väg och det vill ju vi vara tidiga på för våra mönster är klockrena i den här typen av miljöer. Det finns en otrolig potential att växla vidare i det segmentet, säger Fredrik Appelqvist.