Tre användare tycker till om promotionskrivare

PUBLICERAD: 14 november 2019
UPPDATERAD: 14 november

Roland DG:s planskrivare VersaUV LEF2-300 levereras med CMYK, vitt bläck och lack som standard. Vi pratar med tre företag som är inkörda på maskinen och frågar dem hur de printar på olika sorters reklamartiklar, standardskyltar och profilprodukter.

Uv-printern VersaUV LEF2-300 är den största modellen i Roland DG:s serie, anpassad för att printa på promotionartiklar i höga volymer. Maskinen jobbar med eco-uv-bläck som kommer i 500 milliliters kassetter. Bläcket härdas med uv-led-teknik, vilket sker med dubbla uv-led-lampor. Ett vakuumbord håller föremålen på plats, vare sig en jigg används eller ej. Det som ska printas kan ha mått upp till 770 x 330 millimeter och en maximal tjocklek på 100 millimeter. Enligt tillverkaren är skrivaren byggd för kontinuerlig produktion och kan exempelvis printa 250 telefonskal i timmen i standardläget CMYK. Lacken kan användas för skyddslackering, partiell lackering samt för att skapa 3d-effekter.

Johan Zachrisson på Z-reklam lägger över en hel del jobb i planskrivaren som tidigare tampotrycktes.
Johan Zachrisson på Z-reklam lägger över en hel del jobb i planskrivaren som tidigare tampotrycktes.
Skriver ut på plexiglas

Signup Form & Dekor i Arninge, Stockholm, införskaffade uv-printern VersaUV LEF2-300 i våras.

– Framför allt gör vi mycket frigolitskyltar och frigolitbokstäver. Många har gradienter och färgtoningar i loggan. I det fallet printar vi på plexiglas som utgör framsidan på frigoliskivan. Där hjälper den till och det blir jättesnyggt. Vi printar insidan spegelvänt på plexiglaset som sedan limmas fast på frigoliten, säger Niclas Tenn.

– Vi valde vitt bläck och klarlack eftersom vi inte behöver en primer, för vi kör inte så många feta plaster.

Styrka att leverera snabbt

Niclas och Martin på företaget arbetar mycket mot eventbranschen och reklambyråer. Båda har en bakgrund som grafiska formgivare, bland annat inom förpackningsdesign.

– Vår styrka är att kunna leverera snabbt.

Niclas Tenn säger att de även börjar uppvakta kunder inom presentreklam, men än har de inte hunnit komma så långt.

– Vi har inte kommit igång riktigt men ser en enorm bredd, inom industrimärkning och produktreklam, säger han och tillägger att hastigheten och personaliseringsmöjligheterna gör maskinen lämplig för legoserier, till exempel lätt rundade material som termosar i mindre serier.

– Men vi har ju till exempel kört 92 golfbollar i en jigg där vi har printat med klarlack. Min kollega Martin Danning är golfare och har testat att spela med dem ute på banan. Bläcket sitter stenhårt.

Företagets första uv-printer

Niclas ser maskinen som en ersättare till tampo- och screentrycket. Han ser flera fördelar:

– Färgstyrningen är helt korrekt och det är ju något som Rolandmaskiner brukar vara kända för.

– Framför allt är det upplösningen. Sen är det ju uv-bläck vilket gör att när man öppnar maskinen och det är klart så är bläcket helt torrt. Det är vår första uv-printer och vi tycker att den är fantastisk.

Johan Björklund, vd på Skylt & Reklam Gotland, gillar att det går att skriva ut på tio centimeter tjocka material.
Johan Björklund, vd på Skylt & Reklam Gotland, gillar att det går att skriva ut på tio centimeter tjocka material.

– I en sån produktionslina (tampo-screen) så tar uv-printern i princip över två produktionsarbetares jobb.

Producerat med maskinen i tre år

För närmare tre år sedan införskaffade Z-reklam i Falköping sin LEF2-300 som inkluderar CMYK, vitt bläck, lack och primer. Anledningen var att de för tiden hade grossistföretaget Printo som tillhandahöll presentprodukter och promotionartiklar och då behövde en printer som de kunde använda som ett komplement.

– Vi har tampotryck också men om det är mycket färger som ska tryckas så lönar det sig inte utan då kör vi den i planskrivaren. Det är en kostnadsfråga, säger Johan Zachrisson på Z-reklam och berättar att de nu har sålt av grossistföretaget vilket gör att beläggningen med jobb i maskinen kommer att minska från de tidigare sex timmar som maskinen stod i drift per dag.

Pennor, golfbollar och tändare

– Nu går den lite mindre, men vi trycker fortfarande serier i allt från enstaka saker till tusentals, och har även möjligheter att skapa reliefer och 3d-effekter.

– Oftast kör vi väldigt basic som företagsloggor på pennor, golfbollar och tändare med mera, men har möjligheter med lack och primer, även om det kanske inte används så ofta, förutom för att bottna med vitt bläck på mörka material för att få fram färgerna mer.

 

Skriver ut med föregångaren

Z-reklam är ett tillverkande grafiskt företag med nio anställda. Företaget är en lång och trogen kund till Color Systems. En stor del av försäljningen rör skyltar, fasadvepor, beachflaggor och profilkläder.

Det lokala tryckeriet Skylt & Reklam Gotland producerar mycket bildekorer och skyltar. De erbjuder även ett mindre digitaltryckeri där de kan producera flyers, vykort och andra trycksaker.

– Vi gör många bildekor och skyltar, men på en liten ort så blir det att man ska kunna tillhandahålla allt. Det vi inte kan producera, som stora fasadbanderoller med mera, lägger vi ut på andra producenter, säger Johan Björklund, vd på företaget Skylt&Reklam som har sex anställda.

Företaget har föregångsmaskinen Roland VersaUV LEF-20 sedan sex år tillbaka. Och beläggningen med jobb i maskinen är god.

– Just nu har vi en jättekö. Den går inte hela dagarna men ändå använder vi den varje dag. Vi försöker köra så mycket det bara går.

Varför föll valet på just den maskinen?

– Framför allt för att få flexibilitet. Vi har många småföretagare som kunder och de är inte beredda att köpa stora volymer utan mindre. Och vi såg maskinen som en möjlighet att kunna ta in fler jobb och producera dem själva.

– Delvis också på grund av Color Systems. Vi har en bra relation med Color Systems och det känns bra att ha en leverantör som har kunskapen om maskinerna och kan ge service på alla maskinerna.

Standardskyltar och en rad profilprodukter

A4-skyltar körs i planprintern.

Niclas Tenn på Signup Form & Dekor i Arninge, Stockholm printar mycket på plexiglas som sitter på frigolitskyltar.
Niclas Tenn på Signup Form & Dekor i Arninge, Stockholm printar mycket på plexiglas som sitter på frigolitskyltar.

– Vi har en kund som vi gör många standardskyltar till i olika antal och storlekar. Och styckskyltar gör vi lätt på till exempel plast och aluminium, säger han och radar upp en drös med profilprodukter som företagen beställer. Det kan vara isskrapor, namnbrickor, eller golfbollar till företagsevent.

– Just nu printar vi en logotyp på 500 innebandybollar, säger Johan på telefon samtidigt som han just är i färd med att montera dekor på en bil. Även i LEF 20-modellen går det att skapa 3d-effekter med lack.

– Vi använder inte det speciellt mycket men det går till exempel att lägga 20 lager för att få en relief-effekt. Och sedan har vi den vita färgen som gör att det går att printa på mörka underlag. Om man ska printa på ett mörkt material så lägger man först ett vitt lager i botten för att färgerna sen blir starka. Vi har experimenterat mycket med olika underlag.

Har ni gjort något extra speciellt och roligt jobb?

– Allt blir ju vardag, men vi gjorde 50 menyer till en restaurang där vi printade på plywood, det är ju lite annorlunda.

Tio centimeter tjockt

Johan säger att en fördel med LEF-20 är att det går att skriva ut på tio centimeter tjocka material. De jobbar både med och utan jiggar i maskinen, och ibland tillverkar tryckeriet jiggarna själva. A4-skyltar kan enkelt positioneras i ett hörn av planprintern. Jiggar, där applikationen som ska printas läggs i, används beroende på vilken typ av jobb det handlar om.

– Det är beroende på vad du ska göra, men det är att föredra att det som ska printas ligger så plant som möjligt.

Johan säger att de har börjat diskutera om de ska uppdatera till flaggskeppet i maskinserien.

– Vi har börjat titta på en ny – att uppdatera till en snabbare maskin. En snabbare och som kan printa på en större yta är att föredra för vi har ju ingen annan planprinter i verksamheten i dag.

Läs vidare

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Veteran bland gratistidningar slutar med hemdistribution

Västerås Tidning, som är en av landets äldsta gratistidningar, slutar dela ut tidningen i brevlådan. Istället satsar man på fler utplacerade tidningsställ.

FotoJet---2024-12-06T101427.170

VBS satsar på DTF, lasergravering och nya skärbord

Sign&Print besökte Borås för att få veta mer om iECHOs nya skärbord och upptäckte samtidigt flera andra spännande nyheter från återförsäljaren VBS.

DSC_8061

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.

BeautyBoxIpack2x

Senaste nytt

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150