Kärt barn har många namn, säger Joachim Wallgren, försäljningschef hos materialutvecklaren Hexis när vi frågar om vinyl, film eller folie egentligen betyder samma sak. Han skriver dock under på att alla kan kallas vinyler.
– Alla namn är mer eller mindre rätt. I Europa kallar man dem egentligen bara för vinyl, och det korrekta namnet är Polyvinylklorid (PVC). För mig är film och folie något annat, film tittar man på och folie har man över mat när man förvarar det i kylen.
Wallgren säger att vinyl kan vara tillverkade av en mängd olika material. PVC, PET, PU – alla är olika sorters vinyl men med olika innehåll och olika användningsområden. Alla vinyler har olika egenskaper, men jämför man PVC med PVC från olika tillverkare så har själva produkterna samma egenskaper.
– PVC är sträckbar och väldigt formbar, PET är billig, lite mer miljövänlig kanske men väldigt stum och fungerar endast på plana ytor, PU är töjbar och väldigt stark, men mycket dyrare än PVC.

I dag används vinylmaterial inom många områden. Bilfoliering, inredning, interiörgrafik och skyltning för att nämna några. Wallgren är övertygad att fler affärsområden kommer att skådas. Gränsen är inte nådd, det öppnas hela tiden upp för nya möjligheter och utmaningar, säger han.
– Vad gäller car wrapping, skyltning och så vidare så kommer detta att fortsätta att öka är min absoluta uppfattning. För några år sedan var ett segment som PPF (paint protection film) en väldigt liten del av vår bransch, idag är det en väldigt stor del. Det förändras snabbt och man kan bara gissa vilka användningsområden som kommer härnäst. Men absolut så står vi inför en stor ökning på interior design. I vårt labb i Frankrike vet jag att vi arbetar på att plocka fram nya produkter och nya användningsområden hela tiden.
Blickar man bakåt för omkring 20 år sedan fanns enbart skärfolier, varje serie hade ungefär 40 färger och man gjorde fönsterdekorer, bildekorer och skyltar. Car wrapping fanns i princip inte, och det fanns heller inte skrivare ämnade för utomhusproduktion.
– I dag är möjligheterna kanske inte oändliga, men inte långt ifrån. Idag printas de flesta dekorer fram. Är det mer än en färg i en dekor så printar man fram den, vilket innebär att dekoren kan få vilken färg som kunden vill, eller med bilder och toningar i. Detta var i princip omöjligt förr. Skulle du som slutkund handla dekaler, fick du köpa tusentals eftersom de screentrycktes fram, idag kan du köpa tio stycken om du vill. Alla kan beställa dekaler idag. Printbara vinyler har varit den stora produkten de senaste 20 åren och kommer troligtvis att vara det framöver med.
Vad är viktiga faktorer som kund att kolla upp när man ska välja en produkt?
– Många ser endast till pris, vilket på ett sätt är förståeligt, men man skulle titta lite mer på kvalitet, service och support. En billig produkt blir ofta riktigt dyr om man inte får hjälp vid en reklamation eller om produkten är svårmonterad så att montaget tar mycket längre tid, säger Wallgren och tillägger att alla borde uppdatera sina kunskaper i till exempel carwrapping minst vartannat år.
– Det händer hela tiden saker och man blir aldrig fullärd, en träning till kan korta monteringen på en bil med kanske en timme och då är kursen snabbt betald.
Betydelsen att ta miljövänliga produkter till marknaden har varit på agendan länge i Sverige, men i övriga Europa släpar man än så längre efter, enligt Wallgren.
– Miljövänliga material kommer starkt och det kommer att sätta stor press på oss tillverkare. Vi vet redan hur vi producerar PVC miljövänligt, men det ska hanteras och destrueras efteråt, ute hos kunden. Där ligger en stor utmaning för oss tillverkare och även för distributörer av folie, att se till att restprodukterna tas om hand på ett miljövänligt sätt.
Filmolux Scandinavia är ett nystartat exklusivt distributionsbolag för materialtillverkaren Neschens produktsortiment. Johan Söderberg på företaget menar att det råder viss begreppsförvirring i branschen – med en vinyl, folie eller film brukas oftast samma produkt åsyftas.

– Det man brukar hålla sig till är vinyl. En vinyl är per definition ett samlingsnamn för olika PVC-material. Det är alla de här självhäftande grejerna som sitter på fönster, på golv och så vidare. De brukar kallas folier ibland också (som per definition är en tunn plastfilm) men jag tycker att vi håller oss till vinyl så man slipper begreppsförvirringen.
– Vissa kan säga, vilken film sätter ni på fönstren? Och vissa kallar det folie, men vad de menar är oftast en vanlig print- eller skärvinyl, även om så kallade cling films som fäster utan adhesiv är vanliga idag.
Johan Söderberg menar att man på ett litet enkelt sätt kan säga att det finns tre huvudgrupper av vinyler. Monomerisk vinyl för korttidsanvändning och främst till inomhusbruk, polymerisk vinyl som har en hållbarhet upp till cirka åtta år och används utomhus och klarar lite tuffare miljöer. Den tredje är en gjuten vinyl som framför allt används till car wrapping. Sedan finns alla vinyler i en rad olika utföranden i de olika grupperna som olika ytfinish och limmets vidhäftning.
– Just i Sverige använder vi mer ordet vinyl när man talar om självhäftande. På svenska bör vi hålla oss till vinyl, men det är ju mycket riktigt en tunn film.
Utvecklingen har gått framåt när det kommer till vad man kan skriva ut på för sorts vinyler. Söderberg framhåller dels att tillgängligheten har ökat tack vare utvecklingen avseende material och bestrykningar, dels har det blivit lättare för användarna att skriva ut på vinyl oavsett vilken utskriftsteknik de har i maskinparken. I dag kan du skriva ut med eco-solvent, latex och uv-printrar för att printa på olika vinyler. Det enda som inte fungerar är vattenbaserat, eftersom det inte går att ha en sådan bestrykning.

– Materialet i sig är inte största utmaningen. Men att printa på PVC ger oftast det bästa printresultatet, när det kommer till färglyster och beständighet. Sedan även lite till faktorer som hantering och hållbarhet. PVC är väldigt beständigt och det säger ju sig självt eftersom det heller inte är nedbrytbart. PP-material å sin sida blir bara vatten om du eldar upp det, så det ligger redan i produktens natur att det inte håller lika länge. Det är både ett problem och inte ett problem.
Man brukar skilja på printvinyl och skärvinyl. En skärvinyl är redan infärgad:
– Du kan naturligtvis printa på den ytterligare med uv-tekniken, men oftast så plottrar man den bara. Det kan vara att skära ut bokstäver, olika format, mönster och annat. Den är redan enfärgad, som blå, grön, guld, silver, tonad eller mjölkfärgad. Printvinylen är antingen vit eller transparent, anpassad för att sitta på till exempel insidan eller utsidan av fönstret. Den senare, transparenta printas ofta spegelvänt för att fästas på insidan av fönstret med budskap ut mot gatan.
Det digitala tryckintåget på vinyl har betytt enormt för marknaden, enligt Söderberg.
– De sista fem åren så kan man se hur mycket nyheter inom printvinyler det har kommit. Framför allt blir produkterna lite vassare, lite bättre, mer användarvänliga och miljövänligare. Man försöker hitta mer PP-material istället för PVC. Men samtidigt har vinylerna blivit tillgängligare och billigare.
Vad är det företagen konkurrerar med i dag när de ska utveckla en produkt till marknaden?
– Det är en jättebra fråga egentligen, men det handlar om att ha något unikt. Pratar man om vinyler så är det mycket som är samma. Men kan du hitta små konkurrensfördelar så har du någonting. Framför allt kommer miljöfaktorerna spela roll.
Johan Söderberg säger att det ur kundsynpunkt är att rekommendera att välja en vinyl som håller en väldigt hög klass, och att man inte köper de billigaste som man tror ska fungera i produktionen lika bra som de lite dyrare.
Gröna, miljövänliga vinylalternativ kommer att bli stort framöver, tror Söderberg som märkt en ökning de senaste åren. Han säger att problemet fram tills nu oftast har varit att den gröna vinylen har relativt dyrare, och långt ifrån lika bra. Men om det pris- och kvalitetsmässigt hamnar ungefär lika, då är argumenten mycket mindre för att inte välja miljövänliga alternativ eller inget argument alls.
– Fram tills nu har det mest varit att kunder kollat runt lite om det finns något grönt alternativ. Men jag lovar, om några år är det ett krav. Då gäller det att ligga långt framme.