4Sign vässar med digital skyltning

PUBLICERAD: 5 december 2019
UPPDATERAD: 5 december
För att digital skyltning ska kunna växa kan det krävas ett samarbete mellan it-aktörer och skyltmakarna tror Jonas Albinsson, kedjeledare på 4Sign.
För att digital skyltning ska kunna växa kan det krävas ett samarbete mellan it-aktörer och skyltmakarna tror Jonas Albinsson, kedjeledare på 4Sign.

På längre sikt behöver skyltföretagen utveckla produkterna för att inte tappa fart, menar 4Sign. Därför ska profil- och skyltkedjan utbilda sina medlemmar inom digital skyltning de kommande åren.

flera år har det talats om huruvida skyltföretagen kan fortsätta leverera plåtskyltar och traditionella ljuslådor, samtidigt som tekniken går framåt. Det är en fråga som fortfarande är aktuell i dag menar Jonas Albinsson, 4Signs kedjeledare.

– Det har varit en prisfråga men också en kompetensfråga, för att det kommer in så mycket andra delar i det när man tittar på digital skyltning. Hur bygger man it-infrastrukturen bakom? Det tror jag har varit begränsningen.

Inget tillräckligt erbjudande

Jonas tror att den typ av digital kompetens som skyltföretagen ibland saknar, i dag finns hos it-firmorna. De i sin tur saknar dock skyltkompetensen. Enligt honom kan det vara bristen att väva samman denna kompetens mellan de olika branscherna som gör att det i dag inte finns ett tillräckligt bra erbjudande inom digital skyltning att erbjuda kunden. 

– Om man ser till skyltbranschen så är det en förändring av affärsmodellen. Det vi kan göra med digital skyltning är att tjäna mer pengar på service- och underhållsavtal. Vi tar hand om driften, skapar budskapen och sköter budskapen. Det blir mer en abonnemangsform i kundrelationen än i dag när vi säljer, skickar en faktura och väntar på att kunden ska ringa nästa gång, berättar Jonas och fortsätter:

– På sikt så kommer det mer och mer digital skyltning. Tekniken blir billigare och det blir lättare att driva själva skylten. Ju längre fram i tiden vi kommer så blir det nog också mer naturligt att vi kommer längre ifrån de äldre produkterna som vi jobbar med i dag. Så jag tror absolut att det digitala är framtiden.

I dagsläget får 4Sign inte in så många förfrågningar på just digitala skyltar. Jonas tror att det till stor del handlar om förmågan att sälja in möjligheten att använda sig av en digital skylt till kunden. Alltför ofta tenderar vi i branschen att erbjuda gamla, redan beprövade alternativ.

– Vi är som säljare inte alltid fokuserade på idéförsäljning. Om vi skulle jobba mer, och bättre, med idéförsäljning så kommer nog kunderna bli mer intresserade av att titta på andra alternativ.

”Skyltföretagen måste kunna erbjuda digital skyltning”

De kommande åren, med start år 2020, ska 4Sign-kedjan ta en position inom digital skyltning, både genom utbildning men också genom samarbeten.

– Det kommer nog vara väldigt många som kommer vilja vara med i det här racet. Vi ligger kanske inte längst fram inom detta område i dag, men under de närmsta åren kommer vi fokusera på detta område och bli duktiga på det, säger Jonas och avslutar genom att svara på frågan om digital skyltning kommer vara viktig för skyltföretagen i framtiden:

– Inte på kort sikt, men på längre sikt tror jag absolut att skyltföretagen måste kunna erbjuda digital skyltning, annars kommer till exempel IT leverantörerna att ta den bollen. Så det tror jag absolut. Vi måste ut och hitta sättet att sälja det till våra kunder.

Senaste nytt

Spandex spänner musklerna

Framöver kommer företaget satsa hårt på att hjälpa kunderna att bredda sig mot nya områden, både vad det gäller materialval och produktion, för att stärka sin affär.

SpandexDSC_0868
Spandex spänner musklerna

Durst stärker närvaron i Norden

Durst Group tar över Molanders Sign & Display AB. Bolaget byter namn till Durst Nordic AB och har rekryterat en ny vd.

Img
Durst stärker närvaron i Norden

Sidels robot laddar etikettrullar

Sidel lanserar CoboREEL, en automatiserad lösning för laddning av etikettrullar.

CoboREEL_3x
Sidels robot laddar etikettrullar

Cloudlab förstärker teamet med tidigare tryckeri-vd

Cloudlab som arbetar med web to print-lösningar rekryterar Nicole Royar som "kundsuccéchef". Hon har gedigen erfarenhet från tryckeribranschen som tidigare vd för SDK Systemdruck Köln under 15 år.

Nicole-Royar
Cloudlab förstärker teamet med tidigare tryckeri-vd

Läs vidare

Hybridskrivaren HP latex R-530 har anlänt till Antalis

Nu har Antalis fått in den nya hybridskrivaren HP latex R-530 till sitt demorum. Den passar bra för mindre företag som behöver trycka både på rulle och skivor.

20250527_121309
Hybridskrivaren HP latex R-530 har anlänt till Antalis

Ny delägare lyfte Infront-Nordic

Storformatstryckeriet Infront-Nordic i Skogås i södra Stockholm har vuxit kraftigt på kort tid. På bara två år har omsättningen ökat från tre till 21 miljoner kronor.

Infront DSC_9483
Ny delägare lyfte Infront-Nordic

Många beställningar på Epsonskrivare med elva färger

Color Systems har 15 förhandsbeställningar på Epsons nya rullskrivare CS-S9100 med elva färger. En stor anledning är erfarenheten från den populära föregången. Men den var inte lika snabb och hade inte grönt bläck.

_DSC0277
Många beställningar på Epsonskrivare med elva färger

Primotek gläds åt nyheter från Handtop och JWEI

Återförsäljaren Primotek ser fram emot nya storformatsskrivare och skärbord från Handtop och JWEI. Framför allt jublar de åt en ny exklusiv LED-UV-planskrivare med upp till tio färger.

_DSC0199
Primotek gläds åt nyheter från Handtop och JWEI