Rapport förutspår kraftig minskning av personlig marknadsföring

PUBLICERAD: 16 december 2019
UPPDATERAD: 16 december

– Konsumenterna har utvecklat en starkare motvilja mot marknadsförares ansträngningar att omfamna dem, säger Charles Golvin, senior analytiker på Gartner. 

Den amerikanska analys- och konsultfirman Gartner har släppt rapporten ”Predicts 2020: Marketers, they´re just not that into you”. I den förutspås det att 80 procent av alla marknadsförare som investerat i personalisering kommer att avsluta sina satsningar i slutet av 2025.

Två orsaker pekas ut

Detta beror antingen på att de inte lett till avkastning eller utmaningarna med att hantera kunddata. Alternativt båda delarna.

– Personuppgifter har länge varit bränslet som driver marknadsföring i alla stadier av kundresan. Vi drivs ständigt av att hitta nya former av bränsle och sätt att utnyttja dem på, säger Charles Golvin, senior analytiker på Gartner.

– Men i detta fall har det inte uppfyllt marknadsförarnas ambitioner. I vissa fall har det istället bekräftat att konsumenterna både direkt och indirekt avvisar leverantörernas tillvägagångssätt.

Den fortsatta nedgången i konsumenternas förtroende, ökad kontroll och lagstiftning samt barriärer av spårning som utvecklats av olika teknikföretag, minskar risken för framgångsrik marknadsföring.

Tekniken ett hinder

Personalisering i marknadsföringen står i dag står för cirka 14 procent av marknadsbudgeten. En av fyra som arbetar med marknadsföring menar att tekniken är ett stort hinder i detta sätt att arbeta.

– Konsumenterna har utvecklat en starkare motvilja mot marknadsförares ansträngningar att omfamna dem. Deras alltmer röriga  och inkorgar för mejl och meddelanden  kan få dem att ignorera även det mest personliga meddelandet. Marknadsförare behöver verkligen återuppfinna grunderna innan de investerar i teknik för personalisering.

Satsningar på influencers kommer minska

Andra förutsägelser i rapporten inkluderar:

  • År 2022 kommer 25 procent av marknadsavdelningen ha en dedikerad beteendeforskare eller etnograf som en del av deras heltidsanställda.
  • År 2023 kommer användningen av influencers minska i budgeten med en tredjedel, eftersom konsumenterna fortsätter förlora förtroendet för varumärken och influencers som de inte känner till.
  • År 2023 kommer en tredjedel av alla PR-katastrofer från varumärket vara resultatet av ett etiskt datafel.
  • År 2024 kommer konstgjord intelligensidentifiering av känslor att påverka mer än hälften av de online annonser du ser.

Du kan läsa hela rapporten här.

Läs vidare

Ruter kan köra stora bannerformat i sin nya press

Halländska tryckeriet investerar i en ny digitalpress från Fujifilm.
FotoJet-(92)

Bok & Tryck satsar dubbelt på Ricoh

Bollnäsföretaget Bok & Tryck förnyar maskinparken med två nya digitalpressar från Ricoh. Möjligheten att trycka med en femte färg och på tjockare papper var viktiga faktorer i beslutet för tryckeriet som producerar mycket hängetiketter.
Bok Tryck 1

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i en tonerpress.
henrik-beskuren

EFI tänker utanför boxen – lanserar unikt system för lådtryck

EFI presenterade lagom till Drupa en lösning tillsammans med Packsize för personaliserat fullfärgstryck på wellpapplådor, men även andra inkjetnyheter.
EFI 3

Senaste nytt

Alvöen breddar utbudet av fräs- och skärmaskiner

Alöven är nu skandinavisk distributör av Kimlas CNC-fräs- och skärbord för industriell produktion. Det ska komplettera de lösningar som företaget sedan tidigare erbjuder från MultiCam. 
CNC Alvöen

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnorth Award kommer nu in i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x

Wackes tror på starkt år – nyanställer tre

Produktmediaföretaget Wackes förstärker organisationen med tre anställda. Detta för att möta en ökad efterfrågan på bolagets produkter och tjänster.
Wackes 1

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
Lessebo Paper