Rapport förutspår kraftig minskning av personlig marknadsföring

– Konsumenterna har utvecklat en starkare motvilja mot marknadsförares ansträngningar att omfamna dem, säger Charles Golvin, senior analytiker på Gartner. 

Den amerikanska analys- och konsultfirman Gartner har släppt rapporten ”Predicts 2020: Marketers, they´re just not that into you”. I den förutspås det att 80 procent av alla marknadsförare som investerat i personalisering kommer att avsluta sina satsningar i slutet av 2025.

Två orsaker pekas ut

Detta beror antingen på att de inte lett till avkastning eller utmaningarna med att hantera kunddata. Alternativt båda delarna.

– Personuppgifter har länge varit bränslet som driver marknadsföring i alla stadier av kundresan. Vi drivs ständigt av att hitta nya former av bränsle och sätt att utnyttja dem på, säger Charles Golvin, senior analytiker på Gartner.

– Men i detta fall har det inte uppfyllt marknadsförarnas ambitioner. I vissa fall har det istället bekräftat att konsumenterna både direkt och indirekt avvisar leverantörernas tillvägagångssätt.

Den fortsatta nedgången i konsumenternas förtroende, ökad kontroll och lagstiftning samt barriärer av spårning som utvecklats av olika teknikföretag, minskar risken för framgångsrik marknadsföring.

Tekniken ett hinder

Personalisering i marknadsföringen står i dag står för cirka 14 procent av marknadsbudgeten. En av fyra som arbetar med marknadsföring menar att tekniken är ett stort hinder i detta sätt att arbeta.

– Konsumenterna har utvecklat en starkare motvilja mot marknadsförares ansträngningar att omfamna dem. Deras alltmer röriga  och inkorgar för mejl och meddelanden  kan få dem att ignorera även det mest personliga meddelandet. Marknadsförare behöver verkligen återuppfinna grunderna innan de investerar i teknik för personalisering.

Satsningar på influencers kommer minska

Andra förutsägelser i rapporten inkluderar:

  • År 2022 kommer 25 procent av marknadsavdelningen ha en dedikerad beteendeforskare eller etnograf som en del av deras heltidsanställda.
  • År 2023 kommer användningen av influencers minska i budgeten med en tredjedel, eftersom konsumenterna fortsätter förlora förtroendet för varumärken och influencers som de inte känner till.
  • År 2023 kommer en tredjedel av alla PR-katastrofer från varumärket vara resultatet av ett etiskt datafel.
  • År 2024 kommer konstgjord intelligensidentifiering av känslor att påverka mer än hälften av de online annonser du ser.

Du kan läsa hela rapporten här.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Programvara för storformat håller takten med höga hastigheter

Canon har samarbetat med mjukvaruföretaget One Vision för att integrera storformatskrivare med en programvara som automatiserar arbetsflödet från början till slut.
– Kunder måste kunna vända bort jobb snabbare för att kunna möta efterfrågan, och samtidigt minimera sina resurser, säger Michele Tuscano på Canon. 

Publicerat av: 

Epson fixar många tröjor och tyger

Epson har sina rötter i att göra skrivare för fotografer. Därför var man tidigt ute med extra färger som grått och ljusare varianter av cyan och magenta. Allt för att återge färgerna så precist som möjligt. Nu kommer en ny skrivare med en bredd på 160 centimeter och kapacitet att trycka åtskilliga meter i timmen.

Publicerat av: