Rapport förutspår kraftig minskning av personlig marknadsföring

PUBLICERAD: 16 december 2019
UPPDATERAD: 16 december

– Konsumenterna har utvecklat en starkare motvilja mot marknadsförares ansträngningar att omfamna dem, säger Charles Golvin, senior analytiker på Gartner. 

Den amerikanska analys- och konsultfirman Gartner har släppt rapporten ”Predicts 2020: Marketers, they´re just not that into you”. I den förutspås det att 80 procent av alla marknadsförare som investerat i personalisering kommer att avsluta sina satsningar i slutet av 2025.

Två orsaker pekas ut

Detta beror antingen på att de inte lett till avkastning eller utmaningarna med att hantera kunddata. Alternativt båda delarna.

– Personuppgifter har länge varit bränslet som driver marknadsföring i alla stadier av kundresan. Vi drivs ständigt av att hitta nya former av bränsle och sätt att utnyttja dem på, säger Charles Golvin, senior analytiker på Gartner.

– Men i detta fall har det inte uppfyllt marknadsförarnas ambitioner. I vissa fall har det istället bekräftat att konsumenterna både direkt och indirekt avvisar leverantörernas tillvägagångssätt.

Den fortsatta nedgången i konsumenternas förtroende, ökad kontroll och lagstiftning samt barriärer av spårning som utvecklats av olika teknikföretag, minskar risken för framgångsrik marknadsföring.

Tekniken ett hinder

Personalisering i marknadsföringen står i dag står för cirka 14 procent av marknadsbudgeten. En av fyra som arbetar med marknadsföring menar att tekniken är ett stort hinder i detta sätt att arbeta.

– Konsumenterna har utvecklat en starkare motvilja mot marknadsförares ansträngningar att omfamna dem. Deras alltmer röriga  och inkorgar för mejl och meddelanden  kan få dem att ignorera även det mest personliga meddelandet. Marknadsförare behöver verkligen återuppfinna grunderna innan de investerar i teknik för personalisering.

Satsningar på influencers kommer minska

Andra förutsägelser i rapporten inkluderar:

  • År 2022 kommer 25 procent av marknadsavdelningen ha en dedikerad beteendeforskare eller etnograf som en del av deras heltidsanställda.
  • År 2023 kommer användningen av influencers minska i budgeten med en tredjedel, eftersom konsumenterna fortsätter förlora förtroendet för varumärken och influencers som de inte känner till.
  • År 2023 kommer en tredjedel av alla PR-katastrofer från varumärket vara resultatet av ett etiskt datafel.
  • År 2024 kommer konstgjord intelligensidentifiering av känslor att påverka mer än hälften av de online annonser du ser.

Du kan läsa hela rapporten här.

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

Ny satsning ska stärka Fujifilms tonersegment i Norden

Fujifilm har anställt Michael Gram Riemann som ansvarig för partnersamarbetet i Norden och vissa östeuropeiska länder.

Revoria
Ny satsning ska stärka Fujifilms tonersegment i Norden

Roland DG lanserar nya VersaStudio-skrivare

Roland DG utökat sitt sortiment med en print and cut-skrivare och en ny UV-flatbädd.

FotoJet---2025-06-17T162505.542
Roland DG lanserar nya VersaStudio-skrivare

Ny produktionsskrivare med förbättrad prestanda

Ricoh lanserar en uppgradering av Ricoh Pro C5400 som kombinerar högre kapacitet och förbättrad driftseffektivitet med ökad användarvänlighet.

RICOH_ProC5400-e1749633214252
Ny produktionsskrivare med förbättrad prestanda

Lasergravyren plockade upp stafettpinnen

Nystartade Lasergravyren i Borås såg en öppning på marknaden när ett annat företag gick i konkurs. Idag hjälper de både lokala kunder och industriföretag runt om i Sverige med lasermärkning, gravyr, digitaltryck och transfer.

LasergravyrenDSC_0064
Lasergravyren plockade upp stafettpinnen