Rapport förutspår kraftig minskning av personlig marknadsföring

PUBLICERAD: 16 december 2019
UPPDATERAD: 16 december

– Konsumenterna har utvecklat en starkare motvilja mot marknadsförares ansträngningar att omfamna dem, säger Charles Golvin, senior analytiker på Gartner. 

Den amerikanska analys- och konsultfirman Gartner har släppt rapporten ”Predicts 2020: Marketers, they´re just not that into you”. I den förutspås det att 80 procent av alla marknadsförare som investerat i personalisering kommer att avsluta sina satsningar i slutet av 2025.

Två orsaker pekas ut

Detta beror antingen på att de inte lett till avkastning eller utmaningarna med att hantera kunddata. Alternativt båda delarna.

– Personuppgifter har länge varit bränslet som driver marknadsföring i alla stadier av kundresan. Vi drivs ständigt av att hitta nya former av bränsle och sätt att utnyttja dem på, säger Charles Golvin, senior analytiker på Gartner.

– Men i detta fall har det inte uppfyllt marknadsförarnas ambitioner. I vissa fall har det istället bekräftat att konsumenterna både direkt och indirekt avvisar leverantörernas tillvägagångssätt.

Den fortsatta nedgången i konsumenternas förtroende, ökad kontroll och lagstiftning samt barriärer av spårning som utvecklats av olika teknikföretag, minskar risken för framgångsrik marknadsföring.

Tekniken ett hinder

Personalisering i marknadsföringen står i dag står för cirka 14 procent av marknadsbudgeten. En av fyra som arbetar med marknadsföring menar att tekniken är ett stort hinder i detta sätt att arbeta.

– Konsumenterna har utvecklat en starkare motvilja mot marknadsförares ansträngningar att omfamna dem. Deras alltmer röriga  och inkorgar för mejl och meddelanden  kan få dem att ignorera även det mest personliga meddelandet. Marknadsförare behöver verkligen återuppfinna grunderna innan de investerar i teknik för personalisering.

Satsningar på influencers kommer minska

Andra förutsägelser i rapporten inkluderar:

  • År 2022 kommer 25 procent av marknadsavdelningen ha en dedikerad beteendeforskare eller etnograf som en del av deras heltidsanställda.
  • År 2023 kommer användningen av influencers minska i budgeten med en tredjedel, eftersom konsumenterna fortsätter förlora förtroendet för varumärken och influencers som de inte känner till.
  • År 2023 kommer en tredjedel av alla PR-katastrofer från varumärket vara resultatet av ett etiskt datafel.
  • År 2024 kommer konstgjord intelligensidentifiering av känslor att påverka mer än hälften av de online annonser du ser.

Du kan läsa hela rapporten här.

Senaste nytt

Högre kvalitet med ny tolvfärgsskrivare

Konsttryckspecialisterna Bild & Ram på Råå har investerat i storformatsskrivaren Epson SC-P20500 via NI Solutions. Den nya tolvfärgsmaskinen gör att de kan återge fler detaljer och färger i bilderna när de hjälper kunder med reprofotografering och fine art-print.

DSC_1916
Högre kvalitet med ny tolvfärgsskrivare

Distributör stämmer tillverkare efter katastrofala explosioner

En brittisk, tidigare distributör av turkiska Diferros sublimeringskalanderpress, har inlett en rättsprocess mot tillverkaren, avslöjar Printweek. Sedan 2023 har två explosioner inträffat och en person avlidit.

dp2-e1698336327815
Distributör stämmer tillverkare efter katastrofala explosioner

Elanders öppnar nytt tryckeri

Samarbete ska lägga grunden för en framtidssäker modell för bokproduktion.

FotoJet---2025-10-30T141950.430
Elanders öppnar nytt tryckeri

Nystartat bolag ska producera en miljon svenska registreringsskyltar per år

Ett Stockholmföretag har tillverkat svenska registreringsskyltar åt Transportstyrelsen sedan 2002. Från sommaren 2026 blir det värmländsk produktion. Här är bolagen med muskler bakom.

Skärmavbild-2025-11-14-kl.-10.16.38
Nystartat bolag ska producera en miljon svenska registreringsskyltar per år

Läs vidare

Braille är en intressant nischmarknad

Braille – eller punktskrift, som läses med fingrarna av synskadade – kan i princip produceras av vilken UV-skrivare som helst som kan lägga färg i flera lager.

DCS_01
Braille är en intressant nischmarknad

Rekordstark period för Billes Tryckeri: "All time high"

Billes tryckeri i Mölndal har stark vind i seglen. Det senaste året har de investerat stort i bland annat den nya hybrida storformatsskrivaren från Fujifilm som ökat kapaciteten markant. Idag har Billes den enda Eurosize offsetpressen i Norden som används för att trycka affischer för kollektivtrafiken i Sverige, Norge och Danmark.

BillesDSC_1958
Rekordstark period för Billes Tryckeri: ”All time high”

De investerar i digitalpress med efterbehandling

"Vi har ett uppsving för tryckta medier nu" säger Christopher Åberg, en av delägarna i Designhuset-Screentext.

bildjpg
De investerar i digitalpress med efterbehandling

Ny DTO-skrivare från Mimaki klarar tyngre objekt

Mimaki lanserar en direct-to-object-skrivare (DTO) för industriella volymer. Nya UJF-7151plus II e är en flatbädds-UV som levererar upp till 1800 dpi i höga hastigheter.

_0644_UJF-7151plus-II-e
Ny DTO-skrivare från Mimaki klarar tyngre objekt