Maxi Skyltreklam bygger för större husrum. Ett tryckeri som vilar stadigt med screentryck, och ständigt kompletterar och förnyar med digitalt och nya intäktskällor.
På anrika Boktryckargatan i Karlshamn lever trycket vidare i allra högsta grad. Familjeföretaget Maxi Skyltreklam startade 1983 som ett skylttryckeri. Screentrycket har alltid varit vitalt i huset, men för den delen har de alltid varit öppna för att trycka digitalt.
– Vi har två screentryckslinjer. Och vi var bland de första tryckerierna i Norden och Europa att satsa på att trycka med digitala storformatsteknik. Så vi är väldigt långt fram, säger Jörgen Olofsson som i dag driver tryckeriet vidare efter sin far tillsammans med sin syster Emma.
Ser potential med screentrycket
Screentrycket var länge den bärande delen i företaget, och även om digitaltrycket betraktas vara framtiden så finns inga planer på att avskaffa det hantverksmässiga trycket.
– Det är snarare tvärtom. Vi har fått fler screentrycksjobb nu när fler och fler har lagt ner sina verksamheter.
Snart flyttar företaget hela verksamheten till en ny fastighet alldeles bredvid dagens befintliga produktionslokaler.
– För att satsa vidare behöver vi bygga för att få mer plats. Det är en öppen planlösning – 1 000 kvadratmeter, varav 900 kvadratmeter är produktionsyta, säger han och berättar att tankarna på att flytta har funnits i flera år.
– Det fina blir att vi får ett bättre produktionsflöde. Ska man investera i nya lokaler och bättre maskiner så måste man göra det av en anledning. Vi måste förbättra flödet, vi kan ju inte bara flytta för flyttens skull.
Inget sälj alls
Maxi Skyltreklam arbetar enbart med återförsäljare, någon säljorganisation finns inte över huvud taget, och har heller aldrig funnits. Den stora delen av kakan handlar om att trycka produkter till återförsäljare över hela landet.
När Sign&Print är på besök är det också dagen då en ny storformatsskrivare installeras. Det är en Canons Océ Colorado 1650 med uv-gel, en rulle till rulle-maskin som exempelvis kan trycka affischer, vinyler och roll up:er.
– Fördelen med den nya maskinen är framför allt hastigheten men också att vi behöver men maskin till i rulle till rulle-segmentet. Att de nya maskinerna även kan producera mer miljövänligt är något som vi alltid eftersträvar.
Han framhäver även mediehanteringen som viktig, att det finns också möjlighet att ladda maskinen med två rullar, exempelvis en för roll up:er och en för affischer.
– Och färgen som landar på materialet går att stretcha bra. Det gör att många car wrappare vill köra i denna maskinen. Det går även att trycka både matt och blankt.
Han säger att det är sällan materialen byts i de fem digitalmaskinerna de har till förfogande i maskinparken. För effektivitetens skull har de valt att låta var och en av maskinerna stå och producera samma material om och om igen.
Återinvesterar för framtiden
Han ser det som viktigt att fortlöpande investera i maskiner. För ett halvår sedan köpte de en digital skärmaskin, ett Zünd-bord.
– De pengar vi tjänar försöker vi att återinvestera och vi har gjort så i alla år. Vi tycker det är roligt med ny teknik och vi har även en skyldighet mot våra kunder att ha det senaste.
På frågan varför han tror kunderna vänder sig till Maxi Skyltreklam så pekar han på att det finns grejer som inte går att digitaltrycka, som stora serier i en färg. Screentrycket å sin sida har en extrem prisskillnad mellan en och fyra färger jämfört med digitaltrycket som har samma pris oavsett om det är en eller fyra fäger. Att företaget använder båda teknikerna gör att de har en flexibilitet som kan uppfylla många kunders önskemål och behov. Jörgen Olofson är dock väl medveten om att digitala planprintsmaskiner har kommit långt i utvecklingen, och därmed tagit mycket av screentrycksjobben.
– Nu därute i produktionen kör vi exempelvis röda ytor som vi skulle kunna screentrycka, men av bekvämlighet så printar vi det här nu. Det blir ett komplement. Har du mycket att göra i screen så tar du det digitalt, och vice versa. Det går också att utveckla screen och digitalt vad gäller nya former på trycket. Alla byråer letar nya former och trender.
– Jag tror inte att screentrycket kommer dö ut. Däremot tror jag att ingen kommer att satsa på det på nytt.
Runt 5-7 anställda
Företaget med sina sex anställda ligger år för år och rör sig runt sju miljoner i omsättning.
– Nu satsar vi på de nya lokalerna. Om man tittar historiskt sett sedan 1983 så har vi varit mellan 5-7 anställda och omsatt ungefär samma pengar hela tiden. Vi har inte heller en vision om att bli större, utan vår vision är att kunna göra en väldigt bra produkt och vara stolta över det.
Maxi Reklam har även en bifirma – e-koncept som inriktar sig på att bygga e-handelssidor och hjälpa företag att skapa, uppdatera och administrera e-handelsplattformar.
– Vi har exempelvis gjort webbshopar till våra kunder. Vi har tre lite större större kunder vi trycker åt, kedjor som har kanske 60-70 butiker. De kan gå in och beställa på en webbsida, och sedan producerar vi och distributerar ut trycket till dem.
– Detta tror jag kommer att gå mer hand i hand i framtiden och vi ska ligga i framkant när det gäller den digitala tekniken.
Informativa digitala skärmar
Sedan två år tillbaka har även digital skyltning vuxit ut som ett nytt ben. De har valt att arbeta uteslutande med digitala touchskärmar.
– Nu handlar det om att nå ut med detta och försöka övertyga kunderna om att det här är det rätta, att det här är framtiden och att det är informativt.
– Vi gick in för att möta konkurrensen vid sidan av det som vi redan gör i dag inom tryckt media. Sedan tror jag att det går mycket hand i hand. Du måste ha tryckt media för att få ut det digitala budskapet. Det är det vi provar nu att få fart på det, säger han och tillägger att de har anställt en konsult som ska sälja in digitala skärmkonceptet.
– Vi kan också profilera skärmarna precis hur vi vill. Skärmarna behöver inte komma i vitt eller svart. Vi har exempelvis gett dem en julig look till en kund.
– Vi vill vara i framkant vad gäller det digitala, men också ha möjlighet att komplettera med screentrycket. Det vi sysslar med ska vi göra så bra vi bara kan. Det är den visionen vi har.