Fespa ser sportkläder som branschtrend

PUBLICERAD: 14 januari 2020
UPPDATERAD: 14 januari
Fespa-mässan lämnar Tyskland, i alla fall för i år. 24-27 mars hålls mässan i Madrid och ett fokusområde är sportkläder.

Fespa-mässan flyttas från Tyskland till den spanska huvudstaden Madrid. Ett nytt utställningsområde får premiär på mässan.

Drupa är en av världens största tryckmässor och hålls vart fjärde år i Tyskland, Düsseldorf. i år är det dags igen. Det medför att den årliga FESPA-mässan har valt att flytta på sig. Entrédörrarna kommer i år slås upp i Madrid, 24-27 mars, och ett extra stort fokus blir på sportkläder som betraktas som en snabbt växande marknad.

Närmare 100 utställare

I fjol avslöjades att ett helt nytt utställningsområde kommer att uppta 3 000 kvadratmeter på mässan. Den råda tråden på utställningsytan med cirka 80–100 utställare blir design-, produktion- och dekoration av klädesplagg inom sportsegmentet. Utställningen Sportwear Pro bygger vidare på det tidigare temat Print Make Wear, som visade på potentialen inom textiltryck.

Tillväxt 5 procent årligen
FESPA:s evenemangs- och mässchef Michael Ryan ser ett ökat intresse för att producera sportkläder.

På Fespas webbsajt Sportswearpro.com hänvisar till siffror från Global Industry Analysts och andra olika forskningsinstitut, som uppskattar den globala marknaden för sportkläder till mellan 230 och 300 miljarder dollar. Efter Kina är Europa den största producenten. Den årliga tillväxten beräknas vara 5 procent fram till år 2023.

Enligt Fespas evenemangs- och mässchef Michael Ryan är 80 procent av alla textiltryckare aktiva inom sportkläder.

– Som en del av en FESPA-besökarundersökning 2018 tittade vi på branschtrender, och som ett resultat introducerar vi Sportswear Pro för att visa upp innovativ teknik inom sportkläder.

Ändring av mässans öppettider

Gäster och utställare kommer att få vänja sig vid att mässans öppettider är annorlunda än mot vad de brukar vara. Mässan är öppen de tre första dagarna fram till klockan 19.00, i stället för klockan 17:00.

Läs vidare

Antalis introducerar SwitchGreen Box för gröna materialval

Antalis tar fram en grön låda för att inspirera till hållbara materialval.
switchgreen-news-banner

Epson trycker på etikett och mikroproduktion

Epson visar flera stora nyheter inom etikettryck under Drupa, men även lösningar för textil samt mikroproduktion och personalisering.
Epson drupa

Drupa i samarbete med amerikansk printmässa

Messe Düsseldorf Group som arrangerar Drupa har ingått ett strategiskt samarbete med Printing United Alliance som arrangerar Printing United Expo i USA. 
drupa24_MT35845

Bryggerijätte förvärvar tryckföretag i Stockholm

Förvärvet är en del av en satsning på textil- och merchandise inom restaurang- och besöksnäringen.
Spendrups_Swagg-3

Senaste nytt

Alvöen breddar utbudet av fräs- och skärmaskiner

Alöven är nu skandinavisk distributör av Kimlas CNC-fräs- och skärbord för industriell produktion. Det ska komplettera de lösningar som företaget sedan tidigare erbjuder från MultiCam. 
CNC Alvöen

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnorth Award kommer nu in i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x

Wackes tror på starkt år – nyanställer tre

Produktmediaföretaget Wackes förstärker organisationen med tre anställda. Detta för att möta en ökad efterfrågan på bolagets produkter och tjänster.
Wackes 1

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
Lessebo Paper