Fespa ser sportkläder som branschtrend

PUBLICERAD: 14 januari 2020
UPPDATERAD: 14 januari
Fespa-mässan lämnar Tyskland, i alla fall för i år. 24-27 mars hålls mässan i Madrid och ett fokusområde är sportkläder.

Fespa-mässan flyttas från Tyskland till den spanska huvudstaden Madrid. Ett nytt utställningsområde får premiär på mässan.

Drupa är en av världens största tryckmässor och hålls vart fjärde år i Tyskland, Düsseldorf. i år är det dags igen. Det medför att den årliga FESPA-mässan har valt att flytta på sig. Entrédörrarna kommer i år slås upp i Madrid, 24-27 mars, och ett extra stort fokus blir på sportkläder som betraktas som en snabbt växande marknad.

Närmare 100 utställare

I fjol avslöjades att ett helt nytt utställningsområde kommer att uppta 3 000 kvadratmeter på mässan. Den råda tråden på utställningsytan med cirka 80–100 utställare blir design-, produktion- och dekoration av klädesplagg inom sportsegmentet. Utställningen Sportwear Pro bygger vidare på det tidigare temat Print Make Wear, som visade på potentialen inom textiltryck.

Tillväxt 5 procent årligen
FESPA:s evenemangs- och mässchef Michael Ryan ser ett ökat intresse för att producera sportkläder.

På Fespas webbsajt Sportswearpro.com hänvisar till siffror från Global Industry Analysts och andra olika forskningsinstitut, som uppskattar den globala marknaden för sportkläder till mellan 230 och 300 miljarder dollar. Efter Kina är Europa den största producenten. Den årliga tillväxten beräknas vara 5 procent fram till år 2023.

Enligt Fespas evenemangs- och mässchef Michael Ryan är 80 procent av alla textiltryckare aktiva inom sportkläder.

– Som en del av en FESPA-besökarundersökning 2018 tittade vi på branschtrender, och som ett resultat introducerar vi Sportswear Pro för att visa upp innovativ teknik inom sportkläder.

Ändring av mässans öppettider

Gäster och utställare kommer att få vänja sig vid att mässans öppettider är annorlunda än mot vad de brukar vara. Mässan är öppen de tre första dagarna fram till klockan 19.00, i stället för klockan 17:00.

Läs vidare

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm

HP lanserar fyra nya digitalpressar

HP meddelade nyligen lanseringen av fyra nya digitalpressar, HP Indigo 120K, Indigo 18K, Indigo 7K Secure och Indigo V2 för den kommersiella marknaden.
FotoJet-(65)

Hon startar ny era för Kaffe Skog & Tryck

Mia Vindelhed kommer senast från skidbranschen. Nu glider hon in och tar över tryckeriet och pappershandelns Kaffe Skog & Tryck i Västerbottniska Vindeln norr om Umeå.
mia1

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm