Fespa-mässan flyttas från Tyskland till den spanska huvudstaden Madrid. Ett nytt utställningsområde får premiär på mässan.
Drupa är en av världens största tryckmässor och hålls vart fjärde år i Tyskland, Düsseldorf. i år är det dags igen. Det medför att den årliga FESPA-mässan har valt att flytta på sig. Entrédörrarna kommer i år slås upp i Madrid, 24-27 mars, och ett extra stort fokus blir på sportkläder som betraktas som en snabbt växande marknad.
Närmare 100 utställare
I fjol avslöjades att ett helt nytt utställningsområde kommer att uppta 3 000 kvadratmeter på mässan. Den råda tråden på utställningsytan med cirka 80–100 utställare blir design-, produktion- och dekoration av klädesplagg inom sportsegmentet. Utställningen Sportwear Pro bygger vidare på det tidigare temat Print Make Wear, som visade på potentialen inom textiltryck.
Tillväxt 5 procent årligen
På Fespas webbsajt Sportswearpro.com hänvisar till siffror från Global Industry Analysts och andra olika forskningsinstitut, som uppskattar den globala marknaden för sportkläder till mellan 230 och 300 miljarder dollar. Efter Kina är Europa den största producenten. Den årliga tillväxten beräknas vara 5 procent fram till år 2023.
Enligt Fespas evenemangs- och mässchef Michael Ryan är 80 procent av alla textiltryckare aktiva inom sportkläder.
– Som en del av en FESPA-besökarundersökning 2018 tittade vi på branschtrender, och som ett resultat introducerar vi Sportswear Pro för att visa upp innovativ teknik inom sportkläder.
Ändring av mässans öppettider
Gäster och utställare kommer att få vänja sig vid att mässans öppettider är annorlunda än mot vad de brukar vara. Mässan är öppen de tre första dagarna fram till klockan 19.00, i stället för klockan 17:00.