Ska nå ny marknad med bläckstråleskrivare

PUBLICERAD: 23 januari 2020
UPPDATERAD: 23 januari
Så ser schemat ut för digitaltrycksmaskinen RotaJET 225.

Mimmetic, ett nybildat spanskt företag, ska implementera en affärsplan utifrån en ny Koenig & Bauer RotaJET 225 bläckstråleskrivare. Ägarna vill nå en ny tillväxtmarknad – tryck för inredning.

Mimmetic är ett dotterbolag till Losán Group som är en av de största tillverkarna av träbaserade produkter i Spanien.

– Med vår nya RotaJET från Koenig & Bauer förbereder vi oss på att äntra inredningsmarknaden. Vi tror på digitaltryck och ser stora möjligheter med inredningsmarknaden. Med tanke på de specifika marknadskraven som finns inom detta segment, till exempel korta leveranstider, individualiserade produkter och små upplagor, är vi säkra på att denna maskin kommer säkra vår framgång, säger Jonathan Caballero, Senior manager på Mimmetic.

Ska vara i produktion i vår

Till våren 2020 är den nya skrivaren tänkt att vara i produktion. Maskinen kommer stå i Curtis i nordvästra Spanien där företaget byggt en helt ny hall för att rymma RotaJET.

– Vi är övertygade om att digitaltryck kommer att fortsätta växa inom inredning och förpackning. Och med våra RotaJET-pressar kan vi erbjuda varje kund en specifik lösning som matchar deras individuella behov, berättar Christoph Müller, styrelseledamot i Koenig & Bauer.

En investering för framtiden

Det var för 50 år sedan som bröderna Manuel, Luis och Emilio López Sánchez startade sin snickeriverksamhet. Samtidigt har Losán blivit en av branschens ledande inom tillverkning av träbaserade produkter med över 1 500 anställda och med närvaro på tre kontinenter.

– Vi har följt en strategi för tillväxt och expansion i många år och undersöker ständigt möjligheter på nya marknader. Grundandet av Mimmetic är alltså ett logiskt nästa steg för oss. Vi är lockade av utmaningarna och vi är verkligen stolta över att vara i framkant inom utvecklingen av digitaltryck, avslutar López Rico, ledamot i Losán Groups styrelse.

Läs vidare

Tilde Tryck flyttar till häststall med ny digitalpress

Tilde Tryck har lämnat Arvika för byn ”Byn”. Till ladan på landet har Veronica Borg inte bara tagit med sig sin nästan 200 år gamla tryckpress utan även en ny digitalpress.
Tildetryck1

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Matt revolution: Ny UV-inkjetteknologi för etiketter

Heidelbergs dotterbolag presenterar forskningsgenombrott: Matta etiketter trots UV-inkjetteknik.
MatteJet_01

Senaste nytt

Gop lanserar nytt återvinningskoncept

Materialleverantören Gop har inlett samarbete med flera skandinaviska återvinningspartners och presenterar nu konceptet go Circular. Det innebär att kunderna kan returnera de flesta plastbaserade material för återvinning. 
go-circular-rasmus-martin-pressbild

PWA:s förändringsvåg: "Det ska inte vara stiltje i en förening"

Projektledaren Maria Olsson om: ✔ En mässa per år från 2026 ✔ Utbyggt showroom ✔ Tillströmning av ny typ av medlemmar ✔ Namnbytet
Maria-pwa-beskuren

Reducera manuella steg i arkbaserad bokproduktion

För närvarande finns det många manuella steg i arkbaserad bokproduktion. Det vill Müller Martini förändra med den nya Starbook Sheetfolder från systerbolaget Hunkeler.
hunkeler-starbook

Signcomchef ansluter till Signcore

– Jag tycker kanske att vår största leverantör Mimaki inte fått det genomslag på maskinsidan som varumärket förtjänar, säger Mattias Söderberg, som rekryterats till återförsäljaren Signcore.
DSC_4560