onsdag 18. maj – vecka 20
Jonas Lambaek, försäljningschef i Norden för Flyeralarm, säger att investeringarna framåt klingar hastighet och effektivitet.
Flyeralarm gasar vidare i formel 1-stil under 2020 med att utöka sortimentet och satsa på miljövänliga produkter.
– Vi är ett av få onlinetryckföretag som investerar massivt i vår produktion, säger nordiska försäljningschefen Jonas Lambaek.
På frågan vad som kommer ske inom Flyeralarms väggar under året blir svaret att det ständigt sker saker. Jonas Lambaek, försäljningschef i Norden för Flyeralarm, framhåller att sett till nättryckeriets storlek så är de ett smidigt och flexibelt företag.
– Vi avser inte att sakta ner 2020. Vi fortsätter naturligtvis att utöka vårt produktsortiment så att vi tillgodoser våra kunders behov och ligger i framkant när det gäller efterfrågan.
Dessutom är det ett ökat fokus på miljövänliga produkter och produktion, så på denna front kommer också mer att hända på Flyeralarm under det kommande året.
– Samtidigt fortsätter vi att tillhandahålla god service till våra nya och inte minst befintliga kunder, så att vi kan fortsätta växa i Norden.
Enligt Jonas Lambaek är Flyeralarm ett av få onlinetrycksföretag som investerar massivt i den egna produktionen, en omfattande produktion jämfört med många andra. Den trenden kommer att fortsätta.
På ett par år har investeringar redan gjorts, bland annat i stora offsetmaskiner, storformat och textiltryck.
– Våra investeringsplaner är konfidentiella av många skäl, och därför kan jag naturligtvis inte berätta mer. Men vi fortsätter att investera i hastighet, effektivitet och samtidigt för att kunna säkerställa en hög kvalitet i vår produktion.
– På Flyeralarm är vi mycket inspirerade av motorsport och särskilt formel 1-disciplinen när vi gör affärer – det vill säga att fokusera på hastighet, kvalitet, innovation och precision. Det är därför vi också använder vår formula 1-bil i vår marknadsföring. Så våra investeringar kommer också att återspegla dessa element – hastighet, kvalitet, innovation och precision.
En av Flyeralarms stora utmaningar 2020 blir att fortsätta tillväxtäventyret på en extremt osäker marknad, säger Lambaek:
– Men därutöver är 2020 inte mycket annorlunda än andra år eller decennier i relation till att kunna utnyttja de möjligheter som uppstår med tid och utveckling. Detta ska vi vara i stånd till att fortsätta med.
– Jag är absolut en optimist vad gäller Flyeralarms vidkommande, dock kan jag bli bekymrad å hela branschens vägnar när vi blickar längre in i framtiden och vänder blicken mot arbetskraften. Utbildad och kvalificerad arbetskraft är ett måste för att bli ett framgångsrikt företag, oavsett bransch, och här ser jag några stora utmaningar i den grafiska industrin på lång sikt, säger Jonas Lambaek.
Müller Martini släpper nu Solit PRO, en uppgraderad version av deras treknivstrimmer Solit som lanserades för tio år sedan. Den har fortfarande den patenterade SmartPress-teknologin, men även flera nya funktioner.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 17. maj, 2022
Under förra året lanserade Fujifilm två nyheter i storformatsklassen, Acuity Ultra R2 och Acuity Prime 20/30. Båda dessa kommer att visas under Fespamässan inom ramen för konceptet ”Blueprint Live”. Det blir Fujifilms största satsning på Fespa under de senaste fem åren.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 16. maj, 2022
Det har bara gått drygt ett halvår sedan Fespa i Amsterdam, men nu är det dags för mässa igen. Den 31 maj till den 3 juni möts tryckeri- och skyltbranschen för ett återbesök på Messe Berlin.
Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 13. maj, 2022
Priserna på papper fortsätter att stiga och det tycks inte finnas några tecken på stagnation. Det senaste året har priserna på magasinpapper nästan fördubblats och priserna på pappersark har ökat med 50 procent. Under april fortsatte priserna uppåt.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 13. maj, 2022
Nilssons tryckeri i Bjärnum köper Jako Tryckeri i Torup. Förvärvet kommer ge en mer jämn beläggning med jobb över året, och ett bredare utbud, enligt Anders Jacobsson, vd på Nilssons tryckeri.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 12. maj, 2022
ACG Nyström blir exklusiv leverantör av Eastman Machine Companys automatiserade linje av skärmaskiner i Skandinavien, Baltikum och Ukraina. Det innebär att det svenska företaget kommer att fungera som ett nav för import av utrustning, delar och förbrukningsvaror, vilket ska resultera i kortare ledtider och direkta leveranser.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 12. maj, 2022
Epsons nya etikettpress i SurePress-serien kommer med orange bläck. Tillverkaren uppgraderar samtidigt 4000-serien med nya modeller. Ett nytt bläcksystem och en vidareutveckling av torkprocessen ska bidra till högre produktivitet på filmsubstrat.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 10. maj, 2022
Printpower Awards är tävlingen för elever från Sveriges ledande design- och konstskolor. Tävlingen anordnas av Grafiska företagen och Fespa-föreningen sedan över 20 år tillbaka, och går ut på att plocka fram den bästa printidén utifrån ett specifikt tema. En av vinnarna blev Agnes Dalunde, vars provokativa design föll juryn i smaken.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 9. maj, 2022
Det polska massa- och pappersföretaget Arctic Paper gör ett bra första kvartal 2022 – det bästa i bolagets historia. En god efterfrågan på papper, massa och förpackningar ger en rekordstark inledning på året.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 9. maj, 2022
Uppåt 1 250 nya grafiska jobb behöver fyllastill och med 2024. Ett positivt trendbrott för branschen, enligt Grafiska Företagens nya rekryteringsrapport. Men samtidigt som behovet framåt är skriande att nyrekrytera känner företag oro över att kunna hitta kvalificerad personal.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 6. maj, 2022
EFI lanserar fem nya digitala front-ends (DFE) baserade på den senaste Fiery-plattformen, Fiery FS500 Pro. Konica Minolta kommer att vara först med att integrera dem med sina produktionsmaskiner, på grund av deras mångåriga samarbete med EFI.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 6. maj, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige