Ny dansk miljöstandard ska rädda reklambladen

Efter en offentlig debatt kan alla tryckta reklamblad förbjudas i Danmark. Därför föreslår nu GRAKOM att samtliga tryckerier ska miljömärkas.

Efter en offentlig debatt om reklambladens negativa påverkan på klimatet, införs nu en ny miljöstandard för danska tryckerier.

Grafisk industri i Danmark introducerar nu en av världens största miljö- och klimatstandarder för reklamblad. Detta för att förhindra att fler tryckerier stängs, efter en offentlig debatt om att sluta trycka alla typer reklamblad i Danmark.

Den nya standarden är baserad på alla producenter av tryckta reklamblad ska bli Svanen- eller FSC-märkta. Man ska också kunna beräkna alla trycksakers klimatpåverkan via en kalkylator, ClimateCalc.

Ska gynna alla

Med den nya produktionsstandarden vill Grakom, den grafiska branschorganisationen i Danmark, skydda både miljö och tryckerier.

– Med vår nya standard skapar i en lösning som gynnar alla. Både konsumenter, företag, tillverkare och miljön. De danska tryckerierna är bland de mest miljövänliga i världen och det finns fortfarande ett intresse bland konsumenterna att erbjuda reklamblad i Danmark, säger Thomas Torp i Grakom.

Thomas Torp. Foto: Christian Bendix

Thomas Torp. Foto: Christian Bendix

Vill att varumärkesägaren tänker om

Enligt Torp kan valet av rätt papper minska koldioxidutsläppen, samt att välja den kortaste transportvägen. Han hoppas också att danska varumärkesägare ska tänka om och välja att producera sina trycksaker inom landets gränser istället för att stödja både miljö och miljömärkta tryckerier.

Grakom garanterar att minst 90 procent av alla reklamblad tryckta i Danmark kommer att uppfylla miljökraven den 1 juli, 2020.

En kommentar till “Ny dansk miljöstandard ska rädda reklambladen”
  1. Martin Elofsson skriver:

    Man blir nyfiken på vad denna “en av världens största miljö- och klimatstandarder” kan heta. Synnerligen intressant med tanke på att Dansk Standard inte deltar i ISO/TC 130 Graphic technology.
    ClimateCalc är ju ett verktyg, knappast en standard.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: