Så vill olika generationer informeras

PUBLICERAD: 29 januari 2020
UPPDATERAD: 14 november
Jennie Gerum, marknadschef på Voyado.
Jennie Gerum, marknadschef på Voyado.

En undersökning från Voyado, som arbetar med lojalitetsprogram, visar att det finns tydliga skillnader i hur olika generationer föredrar att få erbjudanden och information. 

En trendrapport framtagen av Voyado, som arbetar med kundlojalitetssystem, visar stora skillnader i hur olika generationer vill få sin information och handlar på nätet.

– Mellan generationerna finns det stora skillnader i hur vi föredrar att få erbjudanden. När teknologin gör det möjligt att anpassa innehåll blir det ett måste att segmentera även efter ålder. De som inte gör det kommer tappa mark till dem som tar det på allvar. De yngre som vuxit upp med teknologin bygger förtroende på ett helt annat sätt än äldre, och vice versa, säger Jennie Gerum, marknadschef på Voyado.

Snabba ryck

För att ta fram statistiken har företaget studerat 3,6 miljoner transaktioner via lojalitetsprogram och därefter studerat resultatet utifrån fem olika generationer: Generation Z (24 år och yngre), Millennials (25–43 år), Generation X (44–55 år), Baby boomers (56–74 år) och Traditionalister (75 år och äldre).

– Ett tema som syns är att desto yngre publiken är, desto kortare är ens koncentrationsförmåga. Generation Z tappar intresset direkt om inget fångar deras uppmärksamhet och kräver därför innehållet blixtsnabbt. Millenials uppskattar användarvänlighet men vill helst att innehållet är informationsrikt och packat med tydligt innehåll som kan intressera dem. Generation X är mycket aktiva på Facebook och är mest mottagliga för retargeting ads, avslutar Jennie Gerum.

Uppskattar lojalitet

Den grupp som i dag har mest pengar, och som uppskattar lojalitet från företagens sida är Generation X. Detta är även den grupp som utmärker sig som användare av Facebook. Baby boomers har ett längre uppmärksamhetsspann än de andra kategorierna. Även om de tillhör de äldre generationerna så spenderar de en hel del tid på sociala medier och har en hög tendens att dela Facebook-inlägg.

Traditionalister uppskattar postala utskick, radio och tv. Även om de är seniorer så uppskattar de inte att bli sedda som detta när det kommer till marknadsföring, skriver Voyado.

Läs vidare

VBS satsar på DTF, lasergravering och nya skärbord

Sign&Print besökte Borås för att få veta mer om iECHOs nya skärbord och upptäckte samtidigt flera andra spännande nyheter från återförsäljaren VBS.

DSC_8061

Grafiska Företagen: Generellt sett ganska dystert på marknaden

Eva Glückman, vd för Grafiska Företagen, var en av talarna när Svenska Kartongföreningen hade sitt årsmöte på Grand Hotel i Lund nyligen. Hon gav en bild av hur medlemsföretagen ser på konjunkturläget och om man har en positiv eller negativ syn på framtiden.

Evax

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Sign&Print på plats på "Home of Print" hos Heidelberg: ✓AI-styrda flöden tar besluten i tryckerierna från 2025 ✓Digitalpressen Jetpress 50 ✓Förpackningspressen Boardmaster

DSC_7868

Tankar i budgettider

KRÖNIKA | Budgettider är alltid svåra. I år är det kanske extra svårt när vi i grafiska branschen ska planera nästa års verksamhet. Det finns en tydlig förväntan hos medarbetarna på en löneökning, samtidigt som den förväntade konjunkturförbättringen låter vänta på sig.

Peter Ollén 190626

Senaste nytt

VBS satsar på DTF, lasergravering och nya skärbord

Sign&Print besökte Borås för att få veta mer om iECHOs nya skärbord och upptäckte samtidigt flera andra spännande nyheter från återförsäljaren VBS.

DSC_8061

Grafiska Företagen: Generellt sett ganska dystert på marknaden

Eva Glückman, vd för Grafiska Företagen, var en av talarna när Svenska Kartongföreningen hade sitt årsmöte på Grand Hotel i Lund nyligen. Hon gav en bild av hur medlemsföretagen ser på konjunkturläget och om man har en positiv eller negativ syn på framtiden.

Evax

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.

BeautyBoxIpack2x

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Sign&Print på plats på "Home of Print" hos Heidelberg: ✓AI-styrda flöden tar besluten i tryckerierna från 2025 ✓Digitalpressen Jetpress 50 ✓Förpackningspressen Boardmaster

DSC_7868