En undersökning från Voyado, som arbetar med lojalitetsprogram, visar att det finns tydliga skillnader i hur olika generationer föredrar att få erbjudanden och information.
En trendrapport framtagen av Voyado, som arbetar med kundlojalitetssystem, visar stora skillnader i hur olika generationer vill få sin information och handlar på nätet.
– Mellan generationerna finns det stora skillnader i hur vi föredrar att få erbjudanden. När teknologin gör det möjligt att anpassa innehåll blir det ett måste att segmentera även efter ålder. De som inte gör det kommer tappa mark till dem som tar det på allvar. De yngre som vuxit upp med teknologin bygger förtroende på ett helt annat sätt än äldre, och vice versa, säger Jennie Gerum, marknadschef på Voyado.
Snabba ryck
För att ta fram statistiken har företaget studerat 3,6 miljoner transaktioner via lojalitetsprogram och därefter studerat resultatet utifrån fem olika generationer: Generation Z (24 år och yngre), Millennials (25–43 år), Generation X (44–55 år), Baby boomers (56–74 år) och Traditionalister (75 år och äldre).
– Ett tema som syns är att desto yngre publiken är, desto kortare är ens koncentrationsförmåga. Generation Z tappar intresset direkt om inget fångar deras uppmärksamhet och kräver därför innehållet blixtsnabbt. Millenials uppskattar användarvänlighet men vill helst att innehållet är informationsrikt och packat med tydligt innehåll som kan intressera dem. Generation X är mycket aktiva på Facebook och är mest mottagliga för retargeting ads, avslutar Jennie Gerum.
Uppskattar lojalitet
Den grupp som i dag har mest pengar, och som uppskattar lojalitet från företagens sida är Generation X. Detta är även den grupp som utmärker sig som användare av Facebook. Baby boomers har ett längre uppmärksamhetsspann än de andra kategorierna. Även om de tillhör de äldre generationerna så spenderar de en hel del tid på sociala medier och har en hög tendens att dela Facebook-inlägg.
Traditionalister uppskattar postala utskick, radio och tv. Även om de är seniorer så uppskattar de inte att bli sedda som detta när det kommer till marknadsföring, skriver Voyado.