Tryck på promotionartiklar är viktigt för många Sign&Print-läsare. Så vad händer inom det området? Hur påverkas promotion av klimatdebatt, omställning i bilbranschen och övergång till nya biobaserade material? Det var frågor som många besökare ställde sig på årets promotionmässa i Jönköping.
Den europeiska marknaden är fortsatt stark. I fjol köptes det reklamartiklar för 150 miljarder kronor i Europa. Och marknaden har fortsatt en liten tillväxt, även om den största arvtagaren, bilbranschen, just nu köper mindre än tidigare.
– Med reklamartiklar når du 89 procent av befolkningen över 14 år, sade ordföranden i tyska promotionföreningen, i samband med att deras stora mässa PSI avverkades veckan innan mässan i Jönköping.
Det gör promotionartiklar till den mest effektiva reklamformen – alla kategorier.
Klädtryck i snabb tillväxt
Tryck på tröjor och andra tygmaterial är ett område som befinner sig i snabb tillväxt. Och ett område som växer snabbt inom detta, är idrottskläder. Och de kläderna är ofta gjorda av material som kan framställas av återanvända dryckesflaskor. Så man kan på ett sätt säga att de ingår i den cirkulära ekonomin och kan källsorteras som plast när man använt dem i samband med en kick-off eller annan kampanj.
Mikael Sandberg hos Folier hade satt ihop ett par olika lösningar, baserade på Oki respektive Ricoh. I centrum fanns också en Europapremiär, nämligen Secabo som värmer trycket från transferfolierna in i tyget. En närbild visar Secabos varma luftkudde, som pressas ner mot tyget och säkerställer att hela ytan – 40 x 50 centimeter – värms upp, så att trycket fäster ordentligt. Med 42 000 kronor ligger de här tyskproducerade maskinerna även i en attraktiv prisklass.
– Du får både värme underifrån bordet och från luftkudden. Och maskinen klarar även de transparenta folierna med vitt under, för att exempelvis läggas på mörka tröjor, berättar Mikael Sandberg på Folier.
Ett annat alternativ för tröjtryckningen är att använda Ricohs maskin, som Folier säljer i Sverige. Även den har format 40 x 50 centimeter. Här förvärmer man istället tröjan under 15 sekunder innan den placeras i Ricohmaskinen, som trycker med inkjet direkt på tyget.
I ena varianten trycker man på folien med laserteknik i en Oki. I den andra trycker man med inkjet direkt på tyget. Det är två olika tekniker och varje köpare får bedöma vilken väg man vill gå.
Massor med artiklar
Buttonbuss är ett holländskt företag som var på Nordic profile fair för att kolla en ny marknad.
– Vi har testat att ta med våra egna goda kakor, karameller och golfprylar. En del tillverkar vi själva – annat köper vi in och trycker, berättar representanten för företaget.
Å är det väldigt korta namnet på ett företag som borrar brunnar i Afrika. Arbetet finansieras genom att sälja vattenflaskor, enligt idén att kunderna vill ha ett etiskt företagande och dessutom gärna en historia att berätta.
– På varje vattenflaska har vi tryckt gps-koordinaterna för just den brunn som den här flaskan finansierar. Hela projektet presenteras på vattenflaskans förpackning, berättar Tomas Henderup. Mer info hittar du på eaubottle.com
Plastprint i Bredaryd är ett företag som växer snabbt. Ständigt kommer de på nya produkter att göra inom promotion. Eftersom produktionen sker i Småland, så har de full koll på att använda maximal mängd återvunnen plast och uppfylla alla svenska miljöregler.
– På den stora kundpolletten har vi 95 procent återvunnet och på den lilla 75 procent återvunnen plast. Snäppet blir för styvt om det tillverkas av återvunnet. Därav skillnaden, berättar Daniel Lindroos från företaget.
Magnetism i lösning
Paipa gillar att hitta nya, smarta lösningar. Till mässan i Jönköping kom de med magnetiska vägghållare. När man trär på tyget och sedan ställer moduler intill varandra, så hålls de ihop av magnetism. Väldigt enkelt att montera och koppla loss.
– Väggarna kan också sättas i varierande former. Utskjutningsmallar för Illustrator och Indesign följer med när du köper de här modulerna, berättar vd Anastasios Paikos.
Med på mässan fanns också stora portaler. De här fylls med luft och sedan stängs de igen med dragkedja och håller luften ett antal dagar.
– Borta är den tid då en kompressor behövde stå på för att hålla profilerna uppblåsta, berättar Tomas Kristersson från Paipa.
Ny fabrik för Hot Screen
Den som kör förbi Hot Screens nya fabrik utanför Kungsbacka ser att det byggs. Trots att det bara är några år sedan den nya fabriken invigdes, så byggs den nu ut till mer än dubbel storlek. Kapaciteten ökas från 2,5 till 8 miljoner etiketter.
– Vi producerar märken till kläder och arbetar på tre marknader, säger Fredrik Axelsson, som är försäljningschef.
– Det är dels varumärken, som Blåkläder och Fristad. Sedan är det återförsäljare som New Wawe, Fronta och liknande. Den tredje marknaden är sportbranschen.
Gemensamt för alla kunder är att de arbetar med Hot Screen för att få hållbara märken som tål att tvättas om och om igen, utan att trycket försämras.
Hot Screen var även på promotionmässan eftersom de köpt Itek. Det är en fabrik i Kinna som tillverkar maskiner för att värmetransferera tryck över till plagg. Hot Screen ser fina möjligheter med att både leverera trycks transferfolie och maskinerna som överför det till plaggen.
För stora volymer
Broderi har följt Alexander Prilutskiy genom livet. Först i pappans skrädderi i Ukraina, där han hjälpt till sedan elva års ålder. Sedan som teknisk expert hos Indukta i Sverige.
– Här arbetar jag både med service, försäljning och support, säger Alexander.
Indukta har också blivit svensk återförsäljare av de automatiska Kornit-maskinerna. Det är en allt-i-ett maskin för de som behöver trycka stora volymer av klädesplagg.
– Vi har tittat på de här maskinerna under en längre tid och tycker nu att de nått en kvalitet och hastighet som gör att vi gärna erbjuder dem till den svenska marknaden, säger vd Christian Stjärnerud.
ACG Nyström hade mycket med sig till årets promotionmässa. Allt handlade om olika typer av brodyr.
I mitten av montern stod resultatet av ett utvecklingsprojekt mellan ett innovationsföretag i Jönköping och Ricoh. Lösningen heter Coloreel och har hittills köpts av fyra kunder.
– Med hjälp av inkjet färgar Ricoh in tråden till precis rätt färg. Den tvättas sedan, så den inte smetar, och får därefter ett vaxlager. Sedan används den för att sy med. Allt i en process, berättar Perry Sandell från ACG Nyström. Borta är lagring av olika färgade sytrådar, Och 65 miljoner färger finns ständigt tillgängliga.
Perry Sandell visar också en symaskin från japanska Tajima. Här sys en så fin text, att till och med Perry är imponerad. Han visar också hur trådlängd och spänning kan justeras automatiskt – till och med när man kör med den kraftiga mixtråden med metall och tråd hoptvinnat.
– Du behöver givetvis byta nålar beroende på tjocklek. Men allt övrigt ställs in automatiskt i den här maskinen, som kostar strax under 200 000 kronor, berättar Perry Sandell.
Noll33 erbjuder t-tröjor i många olika prisklasser. Nytt på mässan är att de även erbjuder kepsar och sydda emblem på tröjorna.
– Brodyr är det nya hos oss, säger Mika Ala-Katara i montern.
Light My Fire har tagit miljöarbetet på allvar.
– Vi har bytt hela sortimentet till biobaserad plast, berättar Calill Odqvist.
Sockerrör och träfiber i en mix ger en god lukt och stadga till produkterna, som bland annat är en matburk och den välkända kombinerade skeden, gaffeln och kniven.
Ett litet urval av L-teams stora urval av promotionkläder. L-team är en av Europas största leverantörer av promotionkläder. Det är bara en liten del av deras katalog som Jacob Bertelsen klarar att visa när det är mässor.
Vrigstad gör flaggor och tält och trycker på många olika material. De är en helhetsleverantör av material för promotion. Richard Bergsten och Susanne Nero Andersson var på Nordic Profile Fair i Jönköping för att visa ett urval av Vrigstads många produkter.