Ett tuffare läge för den traditionella tryckbranschen, utmaningar i försäljningen, och en avvaktande investeringsvilja. Men det finns också ljusglimtar, enligt Grafiska Företagens vd Ravindra Parasnis, som beskriver vart konjunkturen tar vägen under 2020.
Grafiska Företagens alla samlade medlemsföretag visar en ökad omsättning totalt med cirka 1,5 procent årligen. Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen, påtalar dock att den grafiska branschen som helhet är ett vitt begrepp. Förpackningstryckerierna följer BNP-utvecklingen och känner naturligtvis av konjunkturavmattningen. Samtidigt har många special- och promotiontryckerier haft ett riktigt bra år 2019.
– Antalet tryckerier inom förpackning och specialtryck är stabilt, till och med lite stigande.
Däremot har de flesta finpapperstryckerier haft ett väldigt pressat marknadsläge. När konjunkturen mattas av så påskyndas även den strukturella nedgången, säger Ravindra Parasnis.
– Finpapperstryckerierna minskar med cirka fem procent per år och vi bedömer inte att den takten minskar.
– Den här delen av branschen har minskat sin omsättning med cirka sex procent.
Vilka är dina trendspaningar under 2020?
– Bland finpapperstryckerierna kommer konsolideringen att fortsätta i oförminskad takt medan vi troligtvis ser nya företag i skärningen mellan grafiska- och promotionbranschen. Inhousebyråer kommer att fortsätta växa vilket ställer krav på att man ska kunna erbjuda helhetslösningar för att vara med i matchen. Vidare ser vi att kundkraven på hållbara produkter och tjänster blir allt viktigare. På förpackningssidan är digitaltryck och förnyelsebar råvara viktiga komponenter.
Mindre traditionellt tryck
Inom civiltryck, eller kommersiellt tryck, spås företagen få en ännu mer pressad sits.
– Ett ännu tuffare läge väntar för den stora traditionella tryckbranschen då vi ser att kunderna skär ner på det som kallas print, i princip allt tryck som är handhållet. För förpackningar fortsätter resan med att ersätta plast till förnyelsebara förpackningar.
Inom vilka typer av tryckta produkter ser företagen framöver optimism respektive tillbakagång?
– I det som går mot detaljhandeln finns en grundoptimism som enbart dämpas en aning på grund av viss osäkerhet i konjunkturfrågan just nu. Och förpackningar och etiketter ser självfallet ljust på framtiden, säger Ravindra Parasnis.
[metaslider id=”207910″]
Nedgång skapar osäkerhet
I dessa ekonomiska orostider, finns det ändå en investeringsvilja eller rustar företagen för en eventuell finanskris?
– Liksom i alla andra delar av industrin så finns en avvaktande hållning och man vill se var konjunkturen tar vägen. Och det är naturligtvis en rejäl osäkerhet i en stor del av grafiska branschen. Nedgången i år har överraskat många grafiska företag. Och man måste komma ihåg att grafisk bransch har två saker att tampas med, både konjunkturnedgång och strukturell nedgång. Vi ser en försiktighet i investeringsviljan.
Gynnas av svag valuta
Branschens konsolidering lär fortsätta, enligt Ravindra Parasnis.
– På sikt kommer många av de små att ätas upp främst på grund av att mer och mer även inom tryck, särskilt av enklare slag, beställs online av då främst stora tryckerier som kan få ekonomi i det. Samtidigt finns ett behov av det lilla lokala tryckeriet. Vi kanske får se mer konstellationer liknande Arkitektkopia eller Justnu som förenar lokal närvaro med skalfördelar, säger han och tillägger att även utländska aktörer, såsom stora nättryckerier, påverkar den svenska tryckmarknaden. De är definitivt ett konkurrenshot främst på grund av att de har en väldigt rationell produktion vilket möjliggör en låg prisbild.
– Dock ska sägas att sista året har den svaga svenska kronan gynnat oss. Det finns exempel där svenska tryckerier har rott hem lönsamma affärer i konkurrens med traditionella ”lågprisländer”.
Vilka utmaningar brottas de svenska företagen med?
– Utan tvekan så är det försäljning som är det mest utmanande. Generellt har branschen varit duktig på att rationalisera för att kompensera vikande försäljning men det kan man bara göra till en viss grad. Sen måste man få upp omsättningen. Kompetensförsörjning är ett annat problem, man behöver ha in ny typ av kompetens, både i produktion och inom exempelvis försäljning.