Inte bara ett papper

Just nu arbetar Michael med att ta fram rätt papperskvalitet för ett visst ändamål tillsammans med maskinleverantörer.

Just nu arbetar Michael med att ta fram rätt papperskvalitet för ett visst ändamål tillsammans med maskinleverantörer.

I dag finns det en hel drös av premium- och designpapper som kan tillföra den där lilla extra magin när man drar fingrarna över en trycksak. Sign&Print har talat med pappersexperten Michael Thorvaldsson från Antalis, för att få grepp om hur man ska välja papper och vad som trendar just nu.

När det franska modehuset Dior skulle ta fram en ny produktförpackning, ville de ha ett mörkt papper med en specifik yta. Valet föll på Curious Skin 380, ett svart papper med en matt effekt tillverkat av pappersproducenten Arjo Wiggins. På det sättet blev det en vana för det franska tryckeriet, som fick uppgiften att trycka förpackningen, att ha en uppsjö kartonger av papperssorten på sitt lager. Även efter kartongen var klar.

Det är ett exempel på hur det kan gå till när en papperskvalitet väljs ut.

Färgglatt exempel på papper från Arjo Wiggins från kollektionen Keaykolour.

Färgglatt exempel på papper från Arjo Wiggins från kollektionen Keaykolour.

– Det kan också vara så att maskintillverkaren har en tanke om vilket papper som kan fungera bra i deras specifika produktionsmaskin. Ibland vill de få till olika effekter med till exempel metallisk- eller vit toner. Samtidigt vill de använda mörkt papper för att effekterna ska göra sig så bra som möjligt. Då är det otroligt viktigt för mig att man tar med papperet i beräkningen, säger Michael Thorvaldsson som är produktchef hos pappersleverantören Antalis.

Digital to business

Att hitta det rätta papperet är inte helt enkelt. Därför arbetar Antalis i dag med ett koncept som de valt att kalla för digital to business, d2b. Den grundläggande tanken är att vara mellanhanden mellan tryckeriet, kunden och leverantören. Tillsammans med en rad tryckmaskinstillverkare listar de ut vilka papperskvaliteter som fungerar bäst i de olika digitala tryckpressarna.

– Vi försöker möta utmaningarna som kommer med nya maskiner tillsammans och i dag arbetar vi med stora tillverkare som Ricoh, Konica Minolta, Xerox och HP.

I nuläget arbetar Thorvaldsson med att testa papper och kartong till digitala tryckmaskiner. Trenden är att dessa maskiner ska skriva ut kartong med en högre tjocklek än tidigare.

Tekniken spelar roll

Antalis arbetar med tre tekniker: torr toner, bläckstråle och HP Indigo. För varje teknik finns det ett flertal parametrar att ta hänsyn till i val av papper för att få det allra bästa resultatet, menar Thorvaldsson. När man trycker med torr toner så är ett papper som har producerats med en relativt låg fuktighet att föredra, närmare bestämt ett obestruket offsetpapper. Den relativa fukten ska helst ligga på 30–35 procent. För offsettryck brukar man dock ha en 50 procents relativ fukt, så väljer man att använda offsetpapper med denna fuktighet i en maskin med tonerteknik, så kan man ibland uppleva spänningar i papperet efteråt. Detta då man torkat papperet snabbare.

– Men detta problem minskar med att nya maskiner blir allt snabbare.

Michael Thorvaldsson har varit i den grafiska branschen i 30 år och har sett vikten av att välja rätt papper.

Michael Thorvaldsson har varit i den grafiska branschen i 30 år och har sett vikten av att välja rätt papper.

Papper och maskin i samspel

Med bläckstråleteknik, eller våt teknik, är det annorlunda. När det gäller obestrukna papper så är det en del som fungerar bra när man kör i ”high-speed-inkjet”-läge eller i större produktionsmaskiner. Enligt Thorvaldsson är det dock viktigt att komma ihåg är att det en stor skillnad på en produktionsmaskin och om man skriver ut med en skrivbordsmodell.

En del produktionsmaskiner, till exempel Konica Minoltas AccurioJet KM-1, som använder sig av bläckstråleteknik. Om man ska köra andra kvaliteter brukar det vara problematiskt, men eftersom maskinen har en ”treatment-funktion” så går det bra. Vilken papperskvalitet som bör användas för bläckstråletekniken är därför väldigt individuellt, sett till maskin och dess funktioner.

– Även om tekniken är samma i en produktionsmaskin och en skrivbordsmodell, så är bläck och teknik annorlunda. Ett exempel är bläckstråleskrivaren Canon i300. Den har en ”treatment-funktion” som ska göra att man i princip kan skriva ut på alla papper. Men det är inte min erfarenhet. Där blir vårt jobb som pappersspecialister att hitta så många papperskvaliteter som möjligt som verkligen fungerar.

En annan aspekt som påverkar papperet är rummet. Har det stått uppackat i en lokal kan det lätt dra åt sig fukt under tiden, vilket kan innebära att det får en högre fuktighet än vad som står skrivet på paketet.

Få som satsar på designpapper

En kreativ pappersproducent som satsat på att ta fram designpapper är Arjo Wiggins, som har fabriker i Skottland, England, Spanien och Fjärran Östern. De är en av få pappersproducenter som dedikerat sig åt att bygga upp en produktportfölj med över 2 200 0lika papperskvaliteter som har en speciell yta, färg och prägling. Några av dessa vill Thorvaldsson lyfta fram lite extra som spännande alternativ.

– De har bland annat ett papper som heter Curious metallic som kommer i en rad olika färger, framtagna tillsammans med modebranschen. Delicate pink, silver metallic grå och så vidare, säger Thorvaldsson.

Förutom metalliska effekter innehåller portföljen Curious matter som är tillverkad av potatismjöl och kommer i sex olika färger.

– Det har en mycket rå yta, nästan som sandpapper, vilket är populärt just nu. Sen har vi också Skin Curious med en yta som nästan känns som hud. Och inte som en 55-årig mans hud då, utan mer som en nyfödd bebis, säger Thorvaldsson. 

– Arjo Wiggins har sedan flera år tillbaka även ett samarbete med det amerikanska pappersbruket Mohawk och producerar numera Mohawks papper i Skottland. Deras papper har en patenterad i-Tone teknik som enligt de som arbetar med HP Indigo fungerar helt fantastisk.

Det lilla extra

När kunden ska investera i en trycksak är det av stor vikt att välja ett papper som ger det där lilla extra, menar Thorvaldsson. Om man bara tar ett vanligt silkesbestruket papper så tillför det inte samma mervärde. Istället kan man välja ett mer taktilt papper, som Nautilus returpapper eller Scandia 2000 från Lessebo i Småland.

– Scandia 2000 är ett papper som vi har i kategorin premium offsetpapper. Min uppfattning är att den råa yta som papperet har är mycket populär. Man vill gärna ha det som känns naturligt. Nu finns även Scandia 2000 att presenteras i en ny form för digitaltryck.

Den nya kvaliteten är bland annat utvecklad tillsammans med Lunds universitet och har fått namnet Scandia 2000 digital, som är certifierat för HP Indigo men kan även användas med torr toner och bläckstråleskrivare med high-speed-läge.

Rå yta och hög ytvikt

På digitalsidan är det en rå yta och högre ytvikt som trendar just nu. Framförallt är det tryck på kartong som lockar. Ett annat område som varit på kartan är miljö och hållbarhet.

– Miljöintresset och att använda fibrer istället för plast ökar ju hela tiden. Vi märker att vi får fler och fler frågor från tryckerierna kring utsläpp av koldioxid. Fler vill gärna veta vilket utsläpp ett specifikt papper har.

För att förenkla för kunden erbjuder Antalis en mätare, Klimatkalkylatorn, på sin hemsida där man själv kan kontrollera papprets utsläpp. Det finns också möjlighet att klimatkompensera för de som vill det.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *