Tjäna pengar på trycksaker

Många jobb läggs upp på onlinetryckeriets plåt och trycks samtidigt. Systemet bygger på att det kommer in 4 000–5 000 tryckorder varje dag, som kan sorteras i upplagor och pappersval.

Många jobb läggs upp på onlinetryckeriets plåt och trycks samtidigt. Systemet bygger på att det kommer in 4 000–5 000 tryckorder varje dag, som kan sorteras i upplagor och pappersval.

På 1990-talet var det lika säkert som att driva en Ica-butik. Drev du ett tryckeri – och inte var alltför oskicklig – så blev du miljonär. Heidelbergs Nordenchef sade till mig att han alltid var lika glad när han lämnade någon som skrivit på köpet av en ny press, för han visste att här fanns en köpare som skulle bli rik.

Upp genom 1990-talet skedde övergången från svartvitt till färgtryck. Alla trycksaker skulle genom fyra gånger så många tryckverk, samtidigt som mängden trycksaker växte snabbt.

Tillväxt på 5–6 procent

Skogsanalytikern Douglas Wahrén konstaterade att det fanns en underliggande tillväxt på 5–6 procent om året, vad gällde pappersförbrukningen. Något år var konjunkturen sämre och det kunde ligga still medan det andra år handlade om
en högre tillväxt.

Det här var ingångsvärdena när grafiska branschen gick in i det nya millenniet. Det började dock snabbt skaka litegrann, i samband med it-kraschen i början av 2000-talet. Sedan kom en liten uppgång innan det stora raset kom i samband med börskraschen 2008. På Drupa i maj det året märktes en underlig stämning. Några månader senare var krisen ett faktum och alla kontrakt som diskuterats på mässan lades på is.

Det var otroligt svårt att orientera sig. Det var tillväxt för digitaltrycket, som stod för den mindre delen. Det var stora minskningar för offset, som var de stora volymerna. När Grafiska Företagens vd visade utvecklingen för olika tryckta produkter, så rasade exempelvis tidningsförsäljningen så mycket att den inte ens rymdes inom hans diagram.

På 1990-talet var köpet av en offsetpress vägen till att bli miljonär. Det skulle ändra sig rejält under 2000-talet.

En person som investerade mycket i grafisk bransch under 90-talet övergick sedan till annat under 00-talet. Han säger:

– Jag försöker alltid investera i tillväxtbranscher. Om någon gör ett felsteg, så gör det inte så mycket. Marknaden växer ändå, så det finns att ta av.

– I krympande branscher är allt mycket svårare. En felaktig investering kan vara ödesdiger i en bransch som inte växer.

Digitalt och små serier ökar

Digitaltryck och storformat har hittills växt. Det finns inte något som pekar på att inte detta kan fortsätta. De små, snabba serierna av trycksaker behövs. De digitala skärmarna kommer inte under de kommande fem åren att bli så dominerande att de signifikant ersätter rolluper, panoramaväggar och informationsskyltar.

Även om tryckerierna och skyltmakarna ogärna testar nya material, så kommer de att tvingas över på en större användning av biomaterial. Då kan man lika gärna börja övergången nu och bli en av de kunniga i
en del av branschen som kommer att växa mycket under kommande år.

Biomaterial inom förpackning

Även på förpackningssidan kommer biomaterialen. De ställer helt nya krav på trycket, som fäster dåligt på dem. Här finns chansen för de tryckerier som inte bara tycker det är jobbigt, utan ser en chans i att vara med från början i någonting helt nytt.

Peter Ollén, chefredaktör för Sign&Print

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Plastexperten: Tunt underlag för gröna påståenden

Emma Strömberg är plastexpert på oberoende forskningsinstitutet IVL Svenska miljöinstitutet AB och docent i polymera material. Hon har tittat på om det gjorts någon specifik forskning på pvc-vinyler eller pvc-fria alternativ, men det visar sig att det är knapert med forskningsrapporter om detta.

Publicerat av: 

Återförsäljarna: ”Något slutkunderna vill ha”

Pvc är sedan länge ett populärt material för olika typer av vinyler, bland annat på grund av sin långa hållbarhet och sitt pris. På senare år har det kommit fler och fler produkter utan pvc, med varierande kvalitet och hållbarhet. Hos återförsäljarna märks efterfrågan på pvc-fritt tydligt.

Publicerat av: 

Kalmar Kuvert satsar på bredd i produktfloran

Ryggraden för mellanledsleverantören Kalmar Kuvert är som namnet lyder – tillverkning av specialkuvert från ark. Men annat i tryckväg ska också hållas ajour. Ett nytt Duplo-system för att klamra och plocka både offset- och digitaltryckta ark går nu med hög beläggning. Det gör också en maskin för att skära, biga och perforera visitkort och förpackningar.

Publicerat av: 

Digitala volymer växer som aldrig förr hos Billes

Tryckvolymerna har under flera månader sista året nått nya rekordhöjder hos Billes tryckeri i Mölndal trots pandemin. Nu byter de ut två av sina tre HP Indigo-maskiner för att få ännu mer tryckkapacitet. Vd:n Niklas Bille förklarar kalkylen bakom investeringen och varför de valt att fortsätta med HP Indigo istället för inkjet-tekniken.

Publicerat av: