Interiör och lastbilskapell

PUBLICERAD: 10 mars 2020
UPPDATERAD: 10 mars
En lastbilsfolie som vulkaniseras direkt på kapellet är en supernyhet hos Hexis. Borta är tiden då kapellet först måste tryckas och sedan sys, enligt Nordenchefen Patrik Martinsson.

Interiör fortsätter att växa hos Hexis. Laminat med olika strukturer som sedan kan lamineras på print med olika mönster är populära. Men det är fortsatt på fordonssidan Hexis är starkast. Numera kompletterat av 13 färger för lastbilskapell, så en helt ny marknad för kapell öppnar sig. Och nordiska huvudkontoret flyttar till Landskrona.

När Hexis i vår flyttar till helt nybyggda lokaler intill E6 i Landskrona, så skapas helt nya möjligheter för utbildning. Företaget har två personer som certifierats från fabriken och som inte har någon annan uppgift än att träna och certifiera montörer från hela Norden. Det kräver stor yrkesskicklighet att foliera på rätt sätt. Det vet alla som försökt sig på det yrket.

– Nu kommer vi också att bättre kunna visa vår nya truckbanner, en skärfolie i 13 olika färger, säger vd:n Patrik Martinsson.

Världspremiär på mässa

Premiärvisningen för Hexis nya skärfolie, som galvaniseras ihop med lastbilskapell sker på finska mässan Sign, Print & Pack i Helsingfors, 12-13 mars.

– Det finns en printvariant med tillhörande laminat i blank, matt och satin. Det unika är att den vulkaniserar ihop med kapellen, så den trillar inte av – helt enkelt. Så det lossnar inte, även om kapellet står och slår fram och tillbaka under år i trafiken.

– Vi har inte ens varit inte och nuddat den här marknaden tidigare, säger Joachim Wallgren, som är försäljningschef.

Hexis försäljningschef Joachim Wallgren berättar om de många folier som ger möjlighet att ge känsla av trä, betong, puts, kakel och mycket annat.

– Nu när vi börjat titta på det, så är det jättestort. I dag måste de trycka direkt på kapellen innan de syr och svetsar dem. Med Hexis lösning skär du som vilken skärfolie som helst och sedan monterar du den på kapellet när det är på bilen. Efter några timmar har folien bränt färdigt och är helt sammanvulkaniserad med kapellet.

– På hårda material kan du fortsatt använda den vanliga printfolien.

Vi frågar Patrik Martinsson kring garantier. Han säger att för oprintat gäller en garanti som Hexis ensam står för.

– Har du printat och laminerat rätt, så säger vi att det ska hålla minst fem år. Men där är ju garantin delad och printerleverantören bestämmer när produkten är slut – är trycket blekt så hjälper det inte att printfolien är ok.

Bodyfence i bilföretagens showroom

Hexis är naturligtvis stolta över sitt nya showroom. Men det är viktigt att också vara där slutkunderna är. Därför har företaget tagit fram ett Bodyfence Corner, som certifierade Bodyfence kunder kan ansöka om att bli, det är som en certifiering för företaget. Väggar och golv kläs i en layout som Hexis har bestämt, och kundens bil placeras där och får den skyddande folien på sig. Bodyfence är unik genom att den kan ta emot stenskott och repas utan att det går igenom och skadar lacken samt att den är självläkande dvs repor lagar sig själva med hjälp av värme.

– Målet är att ha en kund som har ett Bodyfence Corner i varje stad, i varje större stad kan det vara aktuellt med flera, säger Joachim Wallgren.

Interiör fortsätter växa

Ett från början litet område växer nu mer och mer för Hexis. Det är folierna som trycks med något speciellt motiv och sedan beläggs med en folie som har en prägling som bekräftar motivets utseende.

– Du bestämmer om det ska vara en monomerisk, polymerisk eller gjuten produkt. Du bestämmer vilken typ av adhesiv du ska ha. Du kanske ska lägga på ett golv och vill ha en avtagbar folie. Med våra lösningar kan du välja vad du vill, avslutar Patrik Martinsson.

Bodyfence Corner byggs nu upp i alla större städer. Bakom satsningen står Hexis med Joachim Wallgren och Patrik Martinsson.

Läs vidare

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Graphic Profile: ”Nu är vi med bland de större drakarna”

Graphic Profile i Motala har flyttat till större lokaler och investerat i två skärbord och en planprinter. Den kraftigt förstärkta kapaciteten gör att de kan utmana större konkurrenter om jobben.
– Zündborden är själen i verksamheten där allting passerar, säger Tom Jacobsson, vd och delägare.
GP1

Hårdvara är kärnan hos nystartade Signcore

Samma dag som Fespa öppnade gick Signcoms vd Robert Nyblom ut med att han driver vidare maskinverksamheten i ett nytt bolag. Sedan dess har bitarna fallit på plats och vägen framåt är solklar.
Signcore 3

Summa automatiserar arbetsflödet för skärning inline

Summa visade bland annat inlinelösningar med iläggare till sina digitala skärbord och textillaserskärare under Fespa.
_DSC0109

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm