Interiör och lastbilskapell

PUBLICERAD: 10 mars 2020
UPPDATERAD: 10 mars
En lastbilsfolie som vulkaniseras direkt på kapellet är en supernyhet hos Hexis. Borta är tiden då kapellet först måste tryckas och sedan sys, enligt Nordenchefen Patrik Martinsson.

Interiör fortsätter att växa hos Hexis. Laminat med olika strukturer som sedan kan lamineras på print med olika mönster är populära. Men det är fortsatt på fordonssidan Hexis är starkast. Numera kompletterat av 13 färger för lastbilskapell, så en helt ny marknad för kapell öppnar sig. Och nordiska huvudkontoret flyttar till Landskrona.

När Hexis i vår flyttar till helt nybyggda lokaler intill E6 i Landskrona, så skapas helt nya möjligheter för utbildning. Företaget har två personer som certifierats från fabriken och som inte har någon annan uppgift än att träna och certifiera montörer från hela Norden. Det kräver stor yrkesskicklighet att foliera på rätt sätt. Det vet alla som försökt sig på det yrket.

– Nu kommer vi också att bättre kunna visa vår nya truckbanner, en skärfolie i 13 olika färger, säger vd:n Patrik Martinsson.

Världspremiär på mässa

Premiärvisningen för Hexis nya skärfolie, som galvaniseras ihop med lastbilskapell sker på finska mässan Sign, Print & Pack i Helsingfors, 12-13 mars.

– Det finns en printvariant med tillhörande laminat i blank, matt och satin. Det unika är att den vulkaniserar ihop med kapellen, så den trillar inte av – helt enkelt. Så det lossnar inte, även om kapellet står och slår fram och tillbaka under år i trafiken.

– Vi har inte ens varit inte och nuddat den här marknaden tidigare, säger Joachim Wallgren, som är försäljningschef.

Hexis försäljningschef Joachim Wallgren berättar om de många folier som ger möjlighet att ge känsla av trä, betong, puts, kakel och mycket annat.

– Nu när vi börjat titta på det, så är det jättestort. I dag måste de trycka direkt på kapellen innan de syr och svetsar dem. Med Hexis lösning skär du som vilken skärfolie som helst och sedan monterar du den på kapellet när det är på bilen. Efter några timmar har folien bränt färdigt och är helt sammanvulkaniserad med kapellet.

– På hårda material kan du fortsatt använda den vanliga printfolien.

Vi frågar Patrik Martinsson kring garantier. Han säger att för oprintat gäller en garanti som Hexis ensam står för.

– Har du printat och laminerat rätt, så säger vi att det ska hålla minst fem år. Men där är ju garantin delad och printerleverantören bestämmer när produkten är slut – är trycket blekt så hjälper det inte att printfolien är ok.

Bodyfence i bilföretagens showroom

Hexis är naturligtvis stolta över sitt nya showroom. Men det är viktigt att också vara där slutkunderna är. Därför har företaget tagit fram ett Bodyfence Corner, som certifierade Bodyfence kunder kan ansöka om att bli, det är som en certifiering för företaget. Väggar och golv kläs i en layout som Hexis har bestämt, och kundens bil placeras där och får den skyddande folien på sig. Bodyfence är unik genom att den kan ta emot stenskott och repas utan att det går igenom och skadar lacken samt att den är självläkande dvs repor lagar sig själva med hjälp av värme.

– Målet är att ha en kund som har ett Bodyfence Corner i varje stad, i varje större stad kan det vara aktuellt med flera, säger Joachim Wallgren.

Interiör fortsätter växa

Ett från början litet område växer nu mer och mer för Hexis. Det är folierna som trycks med något speciellt motiv och sedan beläggs med en folie som har en prägling som bekräftar motivets utseende.

– Du bestämmer om det ska vara en monomerisk, polymerisk eller gjuten produkt. Du bestämmer vilken typ av adhesiv du ska ha. Du kanske ska lägga på ett golv och vill ha en avtagbar folie. Med våra lösningar kan du välja vad du vill, avslutar Patrik Martinsson.

Bodyfence Corner byggs nu upp i alla större städer. Bakom satsningen står Hexis med Joachim Wallgren och Patrik Martinsson.

Läs vidare

Tålig och vattenavvisande kartong för utomhusskyltning

Papyrus senaste nyhet i sortimentet är en displayboard för skyltning som alltid vinner över vädrets makter, enligt leverantören.
FotoJet (36)

Byter till nattskift efter skyhöga elpriser

De skenande elpriserna i södra Sverige är en tuff utmaning för många företag. När Scandexpo i Höör såg kostnaderna rusa ställde man snabbt om från dag- till nattskift.
Scandexpo

Profilföretag ger helhet med print och montage

När en enda storformatsskrivare står för allt skylt- och dekortryck krävs en slitvarg till maskin som går att lita på alla dagar i veckan. Stockholmsföretaget PSS har funnit sin och på köpet fick de mersmak att printa med vitt bläck.
PSS2

Först med planprinter: ”Tidsvinsten är enorm”

Level 10 i Västra Frölunda är först i Sverige med att installera en ny planprinter som ska få dem att växa på skyltsidan. Arbetstiden för de två skyltmakarna i huset kapas nu rejält.
Niclas

Senaste nytt

Stockholmstryckeri växlar upp

US-AB lägger i en högre växel med ett fullutrustat broschyrhäftsystem från Plockmatic och satsar samtidigt på att bredda erbjudandet med en e-handelsplattform för profiltrycksaker.
Usab3

Vinnarna klara i folietävling

Den årliga Hexis-fototävlingen fick in fler än 450 bidrag. Nu har vinnarna utsetts.
Hexis_collage_1

Spandex satsar på pvc-fri folie

Med målet att det ska vara precis lika enkelt och billigt att välja pvc-fria som traditionella folier så lanserade Spandex i dagarna sin nya serie print- och skärfolier, ImagePerfect EverGreen.
Screenshot 2022-12-07 at 12.01.51

Servicefokus och försäljningsrekord i sikte

Återförsäljaren KA Olsson & Gems ser ut att stänga verksamhetsåret med de bästa försäljningssiffrorna någonsin, enligt försäljningschefen Emil Gillmor. Förklaringen beror delvis på ett uppsving på dekor­sidan. Samtidigt vässas produktportföljen ytterligare med fler nyheter för bilfolierare.
emil