Digital skyltning – viktigt på riktigt för Bzzt

PUBLICERAD: 16 mars 2020
UPPDATERAD: 16 mars

För cirka ett och ett halvt år sedan nådde det unga taxibolaget Bzzt en milstolpe med digital skyltning på sina podtaxi. Sedan dess har det bara rullat på och i dag har de en annonsaffär som ger företaget ett till ben att stå på.

I Stockholm är det nog få som missat Bzzt trehjuliga podar som surrar fram i trafiken likt små humlor.

Det batteridrivna taxibolaget startade först i Lerum, för att sedan dra igång i Göteborg för cirka fem år sedan.

Efter ytterligare en flytt finns hela verksamheten numer i Stockholm, med huvudkontor i ett underjordiskt garage på Torsgatan 46 i Vasastan.

Från det soliga markplanet med sin bullrande trafik syns bara en garageport med en sliten yta av trä, där Zacharias Ahlberg, Head of Marketing and Sales på Bzzt möter upp.

Vi går ner för en brant garagenedfart, mot ett vanligt bilgarage och fortsätter rakt fram en bit till. Efter ytterligare en port är vi i Bzzt lokaler. Allt ser ”garage” ut, men den välkomnande atmosfären mjukar upp de vita betongväggarna, synliga vattenrör och det hårda betonggolvet.

Flera taxipodar står tätt parkerade vid laddstationerna och fordonen är av samma modell nu, som vid starten i Lerum.

Men annonsaffären är nyare och började med digitala skyltar på podarnas tak.

– För ett och ett halvt år sedan började vi med annonsering på riktigt. Kry blev våran första annonskund på de digitala skyltarna, berättar Zacharias Ahlberg.

Enbart vissa budskap tillåtna

Skyltarna får ström från fordonets huvudbatteri och tar ungefär 20 procent kapaciteten. För att inte störa trafiken, är enbart statiska budskap tillåtna. Dessa laddar Bzzt upp trådlöst via ett mobilabonnemang knutet till ett simkort i varje skylt.

– Allt vi gör har vi byggt själva, inklusive appen (för att beställa podtaxi, reds. anm.) och mjukvaran för de digitala skyltarna.

Från det att en annonskund skickat in materialet går det snabbt till att kampanjen rullar ute på podarna. Att kunden själv tar fram materialet är inte heller något problem.

– Den digitala skylten har enkla formatkrav, 348 x 128 pixlar i png-format. När vi fått in materialet kan annonsen vara live inom 15 sekunder.

”Share of voice”

Kunden köper en share of voice, alltså en procentuell del av antalet timmar en taxi är ute på stan. Då kampanjen är slut, följer Bzzt upp med en rapport från annonssystemet.

– Där ser vi hur många fordonstimmar en kampanj visats. Den tar vi gånger två, eftersom skylten har två sidor. Det ger antalet reklamtimmar. Därefter redovisar vi timmarna och en estimerad räckvidd för kunden. Vi har också en heatmap som visar vart podarna rört sig och därmed var kundens annons visats samt hur mycket inom olika områden.

Från att som nya på annonsmarknaden ha fått jaga referenscase har Bzzt i dag jobbat med kunder som Max hamburgare, Unilever och Netflix, bland många andra. En annan skillnad nu är att kunderna oftast kombinerar den digitala skylten med foliering, berättar Zacharias Ahlberg och avslutar med att annonsaffären en vanlig månad står för 25 till 40 procent av företagets intäkter.

Text: Lamin Kivelä

Senaste nytt

Canon skrotar franchisemodellen – "Förändring är nödvändigt"

Canon Svenska signalerar stora förändringar:
✔️Franschisemodellen avvecklas ✔️Ny partnerstruktur ✔️Fokus på tillväxt

Christer Byfors -43
Canon skrotar franchisemodellen – ”Förändring är nödvändigt”

Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arrangeras i samarbete med vår systertidning Packnews.

Frank-Jacobs-900x600-1
Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.

FotoJet---2025-11-05T132301.202
Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Kongsberg tillkännager semiautomatisk "Smart Material Handler" som förlänger det befintliga skärbordet.

KongsbergPCS_SmartMaterialHandler-scaled
Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Läs vidare

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Vägskäl för Blinkfyrar: Byter vd och skapar nytt bolag

Förändringar på väg hos stor vägmärkesproducent.

FotoJet---2025-02-03T143217.324
Vägskäl för Blinkfyrar: Byter vd och skapar nytt bolag

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.

LGE-picture_tcm96-86922
Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Epson förvärvar Fiery – accelererar digitaliseringen

Epson förvärvar amerikanska Fiery som är experter på digitala front-end-lösningar och arbetsflödeslösningar för tryckbranschen.

HeroBannerDifferenceV2_2-e1701283123527
Epson förvärvar Fiery – accelererar digitaliseringen