För cirka ett och ett halvt år sedan nådde det unga taxibolaget Bzzt en milstolpe med digital skyltning på sina podtaxi. Sedan dess har det bara rullat på och i dag har de en annonsaffär som ger företaget ett till ben att stå på.
I Stockholm är det nog få som missat Bzzt trehjuliga podar som surrar fram i trafiken likt små humlor.
Det batteridrivna taxibolaget startade först i Lerum, för att sedan dra igång i Göteborg för cirka fem år sedan.
Efter ytterligare en flytt finns hela verksamheten numer i Stockholm, med huvudkontor i ett underjordiskt garage på Torsgatan 46 i Vasastan.
Från det soliga markplanet med sin bullrande trafik syns bara en garageport med en sliten yta av trä, där Zacharias Ahlberg, Head of Marketing and Sales på Bzzt möter upp.
Vi går ner för en brant garagenedfart, mot ett vanligt bilgarage och fortsätter rakt fram en bit till. Efter ytterligare en port är vi i Bzzt lokaler. Allt ser ”garage” ut, men den välkomnande atmosfären mjukar upp de vita betongväggarna, synliga vattenrör och det hårda betonggolvet.
Flera taxipodar står tätt parkerade vid laddstationerna och fordonen är av samma modell nu, som vid starten i Lerum.
Men annonsaffären är nyare och började med digitala skyltar på podarnas tak.
– För ett och ett halvt år sedan började vi med annonsering på riktigt. Kry blev våran första annonskund på de digitala skyltarna, berättar Zacharias Ahlberg.
Enbart vissa budskap tillåtna
Skyltarna får ström från fordonets huvudbatteri och tar ungefär 20 procent kapaciteten. För att inte störa trafiken, är enbart statiska budskap tillåtna. Dessa laddar Bzzt upp trådlöst via ett mobilabonnemang knutet till ett simkort i varje skylt.
– Allt vi gör har vi byggt själva, inklusive appen (för att beställa podtaxi, reds. anm.) och mjukvaran för de digitala skyltarna.
Från det att en annonskund skickat in materialet går det snabbt till att kampanjen rullar ute på podarna. Att kunden själv tar fram materialet är inte heller något problem.
– Den digitala skylten har enkla formatkrav, 348 x 128 pixlar i png-format. När vi fått in materialet kan annonsen vara live inom 15 sekunder.
”Share of voice”
Kunden köper en share of voice, alltså en procentuell del av antalet timmar en taxi är ute på stan. Då kampanjen är slut, följer Bzzt upp med en rapport från annonssystemet.
– Där ser vi hur många fordonstimmar en kampanj visats. Den tar vi gånger två, eftersom skylten har två sidor. Det ger antalet reklamtimmar. Därefter redovisar vi timmarna och en estimerad räckvidd för kunden. Vi har också en heatmap som visar vart podarna rört sig och därmed var kundens annons visats samt hur mycket inom olika områden.
Från att som nya på annonsmarknaden ha fått jaga referenscase har Bzzt i dag jobbat med kunder som Max hamburgare, Unilever och Netflix, bland många andra. En annan skillnad nu är att kunderna oftast kombinerar den digitala skylten med foliering, berättar Zacharias Ahlberg och avslutar med att annonsaffären en vanlig månad står för 25 till 40 procent av företagets intäkter.
Text: Lamin Kivelä