Digital skyltning – viktigt på riktigt för Bzzt

PUBLICERAD: 16 mars 2020
UPPDATERAD: 16 mars

För cirka ett och ett halvt år sedan nådde det unga taxibolaget Bzzt en milstolpe med digital skyltning på sina podtaxi. Sedan dess har det bara rullat på och i dag har de en annonsaffär som ger företaget ett till ben att stå på.

I Stockholm är det nog få som missat Bzzt trehjuliga podar som surrar fram i trafiken likt små humlor.

Det batteridrivna taxibolaget startade först i Lerum, för att sedan dra igång i Göteborg för cirka fem år sedan.

Efter ytterligare en flytt finns hela verksamheten numer i Stockholm, med huvudkontor i ett underjordiskt garage på Torsgatan 46 i Vasastan.

Från det soliga markplanet med sin bullrande trafik syns bara en garageport med en sliten yta av trä, där Zacharias Ahlberg, Head of Marketing and Sales på Bzzt möter upp.

Vi går ner för en brant garagenedfart, mot ett vanligt bilgarage och fortsätter rakt fram en bit till. Efter ytterligare en port är vi i Bzzt lokaler. Allt ser ”garage” ut, men den välkomnande atmosfären mjukar upp de vita betongväggarna, synliga vattenrör och det hårda betonggolvet.

Flera taxipodar står tätt parkerade vid laddstationerna och fordonen är av samma modell nu, som vid starten i Lerum.

Men annonsaffären är nyare och började med digitala skyltar på podarnas tak.

– För ett och ett halvt år sedan började vi med annonsering på riktigt. Kry blev våran första annonskund på de digitala skyltarna, berättar Zacharias Ahlberg.

Enbart vissa budskap tillåtna

Skyltarna får ström från fordonets huvudbatteri och tar ungefär 20 procent kapaciteten. För att inte störa trafiken, är enbart statiska budskap tillåtna. Dessa laddar Bzzt upp trådlöst via ett mobilabonnemang knutet till ett simkort i varje skylt.

– Allt vi gör har vi byggt själva, inklusive appen (för att beställa podtaxi, reds. anm.) och mjukvaran för de digitala skyltarna.

Från det att en annonskund skickat in materialet går det snabbt till att kampanjen rullar ute på podarna. Att kunden själv tar fram materialet är inte heller något problem.

– Den digitala skylten har enkla formatkrav, 348 x 128 pixlar i png-format. När vi fått in materialet kan annonsen vara live inom 15 sekunder.

”Share of voice”

Kunden köper en share of voice, alltså en procentuell del av antalet timmar en taxi är ute på stan. Då kampanjen är slut, följer Bzzt upp med en rapport från annonssystemet.

– Där ser vi hur många fordonstimmar en kampanj visats. Den tar vi gånger två, eftersom skylten har två sidor. Det ger antalet reklamtimmar. Därefter redovisar vi timmarna och en estimerad räckvidd för kunden. Vi har också en heatmap som visar vart podarna rört sig och därmed var kundens annons visats samt hur mycket inom olika områden.

Från att som nya på annonsmarknaden ha fått jaga referenscase har Bzzt i dag jobbat med kunder som Max hamburgare, Unilever och Netflix, bland många andra. En annan skillnad nu är att kunderna oftast kombinerar den digitala skylten med foliering, berättar Zacharias Ahlberg och avslutar med att annonsaffären en vanlig månad står för 25 till 40 procent av företagets intäkter.

Text: Lamin Kivelä

Läs vidare

Flexa utlovar innovativa lösningar

Flexa deltar på Drupa 2024 för första gången. Det italienska företaget ska visa innovativa lösningar inom skärning, laminering och rullskärning.
Easy-plus

V-Tab har gått i konkurs

Tryckerikoncernen V-Tab har gått i konkurs. 150 anställda är berörda.
FotoJet-(64)

Kan bli den största europeiska Fespa-mässan någonsin

FESPA och European Sign Expo 2024 är bara dagar bort, och mässorna förbereder sig för att visa sina senaste produkter och lösningar inom skyltning och visuell kommunikation.
European_Sign_Expo-800x532-1

Modersmålet en fördel i kampen om kunderna

Många kunder uppskattar att medarbetarna på Detalj Reklam & Tryckeri kan turkiska. Just språket kan vara en affärsmässig fördel. Samtidigt har tryckeriet nästan inga svenska kunder.
collage-linne-detalj-reklam

Senaste nytt

Parajett byter offset mot rullmatad inkjet

Nyligen stängde tryckerikoncernen Parajett ner sina offsetpressar för gott. Nu investerar företaget istället i en rullmatad press med kontinuerlig inkjet. Detta för att kunna öka såväl effektiviteten som printkvaliteten. 
Parajett

”Det känns verkligen som vi växlar upp”

Efter en förrädisk vattenläcka har materialåterförsäljaren KA Olsson & Gems i Mölndal fått en nystart. Lokalerna har renoverats, flera nyrekryteringar har gjorts och man tror starkt på den prisvärda inredningsfolien CoverStyl som är ny i sortimentet.
DSC_6159

HP lovar nyheter inom storformat till hösten

I HP:s monter under Drupa var det nyheter inom Indigo- och PageWide-serierna som fick stå mest i rampljuset. Men inom kort utlovas nyheter även inom storformatssegmentet.
HP Paula

Storaffär för företaget som förlänger livet på tidningspressar

Företaget från Västsverige som tillverkar styrsystem för tidningspressar gjorde en affär på plus 1 miljon euro på Drupa. De sålde också flera kamerasystem under mässan.
FotoJet-(86)