Heidelberg gör det de kan bäst

PUBLICERAD: 20 mars 2020
UPPDATERAD: 20 mars
Heidelbergs teknikcentrum för utvecklings- och forskningsverksamhet på produktionsanläggningen i tyska Wiesloch- Walldorf.

Heidelberg fokuserar på kärnverksamheten, nämligen offsettryck av förpackningar och trycksaker, med tillhörande arbetsflöden och stödprogram. Det är kontentan när nya ledningen presenterat sin strategi.

Heidelberg hade planerat att komma med en rad offsetnyheter på Drupa i juni. De släpps nu på webben istället. Det finns en hel del spännande i den strategi som nu läggs.

Vi har redan i flera långtidsstudier sett att offsettrycket som sådant inte är hotat. Det bedöms inte ens minska i ett globalt perspektiv under den kommande femårsperioden. Däremot står det klart att mängden broschyrer, foldrar och kataloger kommer att minska – oavsett tryckmetod. Precis som förpackningstrycket kommer att öka.

Ser tillväxt i starka segment

Eftersom förpackningar trycks i mindre upplagor – just in time – istället för att läggas på lager, så flyttas en hel del från djuptryck till offset. Totalt sett bedömer Heidelberg att det finns en mindre tillväxt inom de segment där Heidelberg är starkast.

Vilka segment är då det? Offsettryck i B2 och B1 formaten – upp till 105 centimeter breda tryckark – är själva kärnan hos Heidelberg. Det representerar trycksaker till ett värde av över 4 biljoner kronor (4000 miljarder) om året. Dessutom har Heidelberg en mängd kringutrustning i form av system för smarta arbetsflöden, för att lägga ihop många jobb på samma tryckplåt och för att övervaka och få ut produktionsstatistik ur tryckeriet. Heidelberg äger också Gallus, som är en synnerligen dominant spelare inom etikettryckning med flera olika tryckmetoder.

heidelberg_press

Fler förpackningsföretag

Trots denna starka marknad och en omsättning på 25 miljarder, så har Heidelberg haft tufft med lönsamheten på senare tid. En orsak till detta har naturligtvis varit att kunderna i traditionella tryckerier minskat och ersatts av förpackningsföretagen. Det har krävt mycket ny kunskap och nya kontaktnät för organisationerna.

Men en orsak har också varit investeringar i olika digitala lösningar. Och handen på hjärtat, det har aldrig varit Heidelbergs paradgren. Vi minns utvecklingen av Nexpress, i samarbete med Kodak. Ändlösa möten och krockande åsikter mellan amerikansk och tysk företagskultur slutade med att Kodak köpte ut Heidelberg och fortsatte äventyret på egen hand.

Strategin Heidi var kodnamn för en hopslagning mellan Xerox och Heidelberg. Den kraschade redan innan den blivit officiell.

Avvecklar inkjetsidan

Nu slaktas även B1 inkjetpressen Primefire, som var paradnumret på förra Drupa. Tanken då var att erbjuda tryck med inkjet i samma format som man annars trycker offset med. Men kunderna jublade inte över en hastighet av 6000 ensidiga ark i timmen, istället för de 18 000 dubbelsidigt tryckta ark som de var vana vid i sina Heidelberg offsetpressar. Visst vore det trevligt att slippa göra tryckplåtar – men till priset av 5/6 av farten och med en mycket dyrare färg? Där har Heidelbergs kunder varit tydliga och tackat nej.

Hur stor ska en press vara? Vi har länge tänkt oss att A0 är en bra storlek. Och det finns tryckerier som skaffat all infrastruktur för att hantera dessa mycket stora ark. Vi har också en tryckpress i Sverige, hos Åtta.45 som har detta riktigt stora format. Men majoriteten nöjer sig med ett format på 100-105 centimeter bredd. Det har Heidelberg nu också konstaterat, så de slutar tillverka pressar i format som är större än så.

2 000 jobb försvinner globalt

Fokus på kärnverksamheten – de digitala arbetsflödena och informationssystemen samt offsetpressar – tänker Heidelberg klara med 15 procent minskad personalstyrka. De kommer dock fortfarande att vara nästan 10 000 anställda.

Vad tyckte då marknaden om att Heidelberg skrotar sin digitala press och koncentrerar sig på kärnan? Aktien steg välbehövliga 12 procent på en dag, efter att ha gått kräftgång under ett par år.

 

Senaste nytt

Ta reda på vad DTF är

Det finska företaget Siirtokuva säljer DTF-transfers under varumärket WTF is DTF och kommer till Sign&Print Scandinavia för första gången.

WTF Mikko
Ta reda på vad DTF är

JCDecaux tillkännager order på 72 miljoner

JCDecaux investerar 72 miljoner kronor för inköp av den senaste generationens digitala skärmar i Storstockholms lokaltrafik. En avgörande funktion är att kunna koppla på VMA (Viktigt meddelande till allmänheten).

JCDCAUX
JCDecaux tillkännager order på 72 miljoner

Grafiska Företagen välkomnar förslag för att stärka branschen

Höstbudgeten innehåller flera förslag som kan stärka den grafiska branschen. Det menar i alla fall Grafiska Företagen som särskilt vill lyfta fram sänkta arbetsgivaravgifter för unga, förenklingar av 3:12 regler och satsningar på andra regelförenklingar, som särskilt viktiga.

BCB2
Grafiska Företagen välkomnar förslag för att stärka branschen

Första mässan för erfarna Signcore-gänget

Sedan förra Sign&Print Scandinavia 2023 har Signcom blivit en del av Scandraft, samtidigt som maskindelen tagits över av nya bolaget Signcore. Därför är det också maskiner som gäller i Signcores monter.

Mimaki grupp
Första mässan för erfarna Signcore-gänget

Läs vidare

Color Systems satsar på ny teknik och stark support

Under Sign&Print-mässan vill Color Systems sätta fokus på robotautomation och den support de kan erbjuda via sin serviceorganisation. Det blir också maskinnyheter inom UV-DTF, storformat och UV-LED.

Magnus[87]
Color Systems satsar på ny teknik och stark support

Mimaki lanserar instegsmodell för sublimeringstryck med åtta färger

Mimaki introducerar en ny instegsmodell, TS200-1600, för sublimeringstryck på textil. Maskinen beskrivs som prisvärd och erbjuder ett utökat färgomgång, nya flouroscerande färger och 2-liters avgasade färgpaket.

TS200-1600-key-visual
Mimaki lanserar instegsmodell för sublimeringstryck med åtta färger

Många nya modeller i Canons imageFORCE-serie

Canon utökar imageFORCE-serien och lanserar åtta nya kontorsskrivare. Det handlar om allt från mindre laserskrivare i A4-modell till maskiner för lite högre kapacitet.

imageforce
Många nya modeller i Canons imageFORCE-serie

Primotek riktar strålkastarna mot kraftfull planskrivare

Kistaföretaget Primotek har nära till Sign&Print-mässan. De kommer bjuda på visningar av en flatbädd från Handtop, DTF-lösningen Homer och affärsystemlösningen HaiKom.

_DSC0191
Primotek riktar strålkastarna mot kraftfull planskrivare