Tid för planering

PUBLICERAD: 22 mars 2020
UPPDATERAD: 22 mars
Sign&Prints chefredaktör Peter Ollén

Antingen har du fullt upp att göra och då hinner du inte läsa det här. Eller så ser det knepigare ut och då får du några konkreta tips för att driva tryckeri i en komplicerad tid.

Medan kläd- och sportbutiker pratar om 70 procent minskad försäljning, så har byggmarknaderna ökat sin försäljning med 50 procent och livsmedelsbolagen talar om all-time high de senaste veckorna.

För tryckerierna ser det ungefär likadant ut. De som trycker mat- och läkemedelsförpackningar talar om prioriteringar och att de inte hinner trycka så mycket till kunderna som dessa efterfrågar. Samtidigt är det andra som är stora på att trycka till sportarenor, events och mässor. De upplever att efterfrågan dog från en dag till den nästa.

Många gånger har tryckerierna koll på varandra i närheten. Om det är stilla hos dig, ring till kollegan och erbjud dina tjänster. Men innan du gör det, är det klokt att läsa in dig på kollegans hemsida. Annars gör du lätt det klassiska misstaget att prata om dig och vad du kan göra, istället för att utgå från vad du kan hjälpa kollegan med.

Ser du att kollegan till exempel trycker etiketter till matvaror, så måste du först fundera ut vad som krävs av dig för att vara underleverantör. När du då ringer, så kan du säga att: ”Jag kommer att hyra in eller köpa eller skaffa certifikat inom, så att jag kan hjälpa dig.” Det här är över huvud taget ett bra sätt, oavsett vilken typ av kund du vill närma dig. Börja inte med att skaffa prylarna – börja med att säkra beläggningen.

 

Regler för permittering

I fredags kom reglerna från Tillväxtverket, om du vill permittera delar av din personal. Du kan permittera på 20, 40 eller 60 procent och staten kompenserar dig då för 15, 30 eller 45 procent av lönen. Arbetstagaren går samtidigt med på att under perioden få 4, 6 eller 7,5 procent mindre lön. Allt du behöver göra är att skriva ett papper med din personal, där minst 70 procent skriver under att det är ok med permittering. Från den 7 april kan du läsa och ansöka här om pengarna. Du får dem retroaktivt från den 16 mars, om du permitterade redan då.

Ha inte mer personal än du absolut behöver. Mycket talar i dagsläget för att det här kommer att ta åtminstone tre månader. Går det som i Kina så är allt i Sverige i stort sett normalt från mitten av juni. Men det gäller ju att klara sig fram tills dess. Dessutom kanske det går långsamt i början. Så vissa kanske behöver permittera ända fram till semestern.

 

Bli inte paralyserad

Det är lätt att bli paralyserad när förändringarna kommer så snabbt som de gör nu. Men det är faktiskt en bra tid för att tänka igenom allting. En undersökning i Holland visade att 20 procent av alla småföretagare inte känner igen sig i sitt eget företag. Utvecklingen har bara rullat på och till slut har det blivit något helt annat än det som var tanken.

Hur vill du att ditt företag ska se ut om fem år? Vad vill du själv göra? Nu är chansen, för dig som har lite mindre att göra – eller är permitterad ett par dagar i veckan. Vad vill du? Vart är du på väg? Vad ska förändras i ditt liv?

Det är väldigt sällan chansen kommer att ställa de här frågorna på riktigt. Men nu finns den där. Lägg en strategi för företaget. Lägg en strategi för ditt eget liv. Skriv ner. Strukturera.

Fundera ut vägen från där du är nu. Delmålen. Etapperna. När ska vad vara uppfyllt, för att slutmålet ska kunna nås?

Antingen har du massor att göra i företaget. Tack för det.

Eller så har du lite att göra. Då betalar skattebetalarna dig för att tänka efter. Tack för det.

 

 

Läs vidare

Backa – och fortsätt sedan framåt

30 procent ner på den grafiska produktionen. 20 procent upp på produktionen av etiketter och skyltar. Hur ska jag tänka som företagare när allt kastas om på ett så snabbt och brutalt sätt?
peter-ollen-

Att driva tryckeri i coronatid

Alla människor ska dö. Låt oss börja med att slå fast det. Några får förmånen att leva ett långt liv medan andra dör tidigare. Men alla ska dö.
Peter Ollén 190626

Att känna hopp är viktigt

Många gånger är det hoppet som hjälper oss genom svåra tider. Kombinerat med passion för jobbet, så blir det en svårslagen kombination när nya grepp...
peter-ollen-

Branschläget inför sommaren

Börskurserna är ständigt stigande, samtidigt säger 40 procent av tjänsteföretagen, dit många tryckerier och skyltföretag tillhör, att de ska säga upp personal nu i sommar. Sign&Print:s chefredaktör Peter Ollén tar ett grepp om branschläget.
peter_ollen_

Senaste nytt

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5