Lenanders sjösätter inplastningslinje

Svante Oledal, vd på Lenanders Grafiska.

Svante Oledal, vd på Lenanders Grafiska. Foto: Claes Nordström

Offsettryckeriet Lenanders Grafiska i Kalmar sätter en ny inplastningslinje i drift.
– Det finns en hel del kunder som vill skicka sitt material i plastpåsar, säger vd:n Svante Oledal. 

Den senaste tiden har det hänt mycket hos tryckeriet Lenanders Grafiska i Kalmar. Bland annat har de CPG-certifierats, investerat i bokbinderiet, köpt nya digitalpressar samt uppdaterat sin hemsida. Nu sätter de också en inplastnings- och bilagemaskin i drift.

Minskar transporter

Installationen kan verka motsägelsefull för ett tryckeri som sedan 2007 har strävat efter att minimera sin miljöpåverkan. Men sanningen är den att tryckeriet med den nya linjen kan minska både sina transporter och ledtider, menar vd Svante Oledal.

– Det finns en hel del kunder som vill skicka sitt material i plastpåsar, till exempel när man inkluderar bilagor, berättar Oledal.

Genom att flytta inplastningen inhouse kan tryckeriet minska de totala godstransporterna, något som är ett av tryckeriets stora miljöutmaningar i dag. Samtidigt minskar ledtiderna från det att kunden lämnar sitt material till det att han  får den färdiga produkten.

– Vi har haft ett fantastiskt samarbete med underleverantörer när det gäller att få hjälp med inplastning, men om vi kan ta hem denna del av produktionen och därigenom minska miljöbelastningen så måste vi göra det.

Ska hitta rätt mix

För tryckeriet, som traditionellt är ett offsettryckeri och som nu även kör digitaltryck, är planen framåt att få produktionslinjerna att fungera i symbios med varandra.

– Vi har tidigare varit fokuserade på offset men nu när vi har en digital kapacitet skall successivt lära oss arbeta smartare och köra rätt produkter i rätt avdelning. Man kan till exempel mixa en leverans till en kund där omslaget är kört digitalt och inlagan i offset.

Att hitta de smarta lösningar på problem och utmaningar är enligt Oledal en del av ett kontinuerligt pågående förbättringsarbete där alla medarbetare uppmuntras att tänka kreativt och problemlösande.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: 

Ny studie: Så upplever företag hållbarhetsarbetet

56 procent av tillfrågade europeiska företag upplever det som kämpigt att göra gröna investeringar eftersom andra affärsproblem ses som mer krävande. Och bara en tredjedel av företagens chefer ser den digitala transformationen som en möjliggörare för mer hållbara affärsmetoder. Det framgår i en ny Ricoh-studie.

Publicerat av: 

Canon sätter standard för CAD-utskrifter

Canons nya storformatsskrivare för CAD-ritningar och affischutskrifter i färg täpper till luckan tillverkaren haft när det gäller att nå kunder i låg- och mellansegmentet.
– Man har tagit de bästa bitarna från Canons produktionsperspektiv och gjort det i en ny smidig kompakt lösning. Den här kommer vi definitivt se mer av på marknaden i sitt segment, säger Matteus Celinski, Sverigechef hos Canon.

Publicerat av: