Electras vd om nya planprintern: ”Det är bara fantasin som sätter gränser”

PUBLICERAD: 30 mars 2020
UPPDATERAD: 30 mars
Jörgen Victor ser stora möjligheter med den senaste maskininvesteringen – en flatbäddsskrivare från Ricoh.

Ricoh får förtroendet igen hos Printhuset Electra när de byter till en planprinter som installeras för att trycka på plywood och alla möjliga specialapplikationer.

För drygt ett halvår sedan kompletterade Printhuset Electra med Ricohs digitalpress 9120 för att bland annat kunna producera utfallande tryck på tidningar, broschyrer och kuvert. Till maskinen valde de full efterbehandling med häft och fals inline vilket gör att de kan få ut en folder eller booklet färdig för leverans. Nu ska även en traditionell flatbäddsskrivare in i huset i Malmö och företaget fortsätter på den inslagna vägen, denna gång med en Ricoh Pro TF6250. Företagets vd Jörgen Victor säger att det var naturligt att göra inköpet då den gamla maskinen som stått och tjänat sitt syfte bra i åtta år, nu börjar bli för gammal.

– Det finns alla möjligheter med den nya. Främst att den är tre till fyra gånger så snabb plus att vi kan printa på elva centimeter tjocka material. Tidigare har vi haft begränsningen fyra centimeter, vilket också det har varit okej.

Printhuset Electra kommer att använda planprintern till allt ifrån skyltar i plywood och metall till popcornbägare och andra specialgrejer som sedan falsas ut i skärbordet. Jörgen säger att maskinen kommer att kunna göra en mängd olika produkter och applikationer.

– Det blir mer unika och speciallösningar som man dessutom kan tjäna mer pengar på. Det är inte lika lätt att tjäna pengar på butiksexponering av kartong till stora butikskedjor i tusentals upplagor. Vi ser att det är mycket jobb för en liten peng.

Ricoh Pro TF6250.
Ricoh Pro TF6250
En klassisk flatbädd

Ricohs maskin lanserades i Sverige i slutet av 2019. Ett kompakt system, 2,5 meter bred och 1,3 meter djup. Uv-led-flatbädden har en bom och vagn som förflyttar sig över materialet. Enligt tillverkaren har de byggt vidare på ingenjörskonsten som återfinns i Ricoh Pro T7210, dock med nytt bläckpaket, utökat färgomfång och snabbare printhastigheter som sträcker sig upp till 116 kvadratmeter i timmen. De sju färgkanalerna är rustade för CMYK samt primer för vidhäftning, vitt som läggs i botten eller som highlight samt clear– skyddslack.

Jörgen Victor säger att de befinner sig i en kundkategori som går mot att producera kortare serier. Där kommer planprintern komma väl till pass.

– Nu öppnar sig andra möjligheter på lite mer udda produkter. Du kan lätt bara lägga en pärm för att personalisera, eller en tegelsten, en trästock eller frigolitskiva. Det är bara fantasin som sätter gränser. Vi printar rätt mycket på plywood. Vi har gjort hela utställningar i olika tjocklekar till kunder.

Robin Karlsson och Tim Svindborg vid Ricohs digitalpress 9120 som är utrustad med både häft och fals inline.
Robin Karlsson och Tim Svindborg vid Ricohs digitalpress 9120 som är utrustad med både häft och fals inline.

Just en flatbäddsskrivare av märket Ricoh har de aldrig haft tidigare, men förtroendet är ändå stort.

– Vi har väldigt god erfarenhet av Ricoh och har kört Ricoh i många många år. Andra märken har fungerat också men inte lika bra. En av anledningarna till investeringen är att vi totalt sett har en god driftsekonomi i maskinerna. En bra deal på allting i stort.

Eftersom det går att printa på det mesta i planprintern blir snarare uppdraget att lära kunderna vad som är möjligt att göra.

– Det får man lära dem. Tyvärr är det alldeles för få kunder som håller sig uppdaterade på vad man kan göra. Där har vi en utmaning att hinna visa och berätta vad vi och branschen kan göra.

[metaslider id=”208765″]

60 procent är stora format

Digitaltryckeriet ser sig som en helhetsleverantör inom det mesta som rör tryck. På kundsidan finns reklambyråer, kommuner och landsting och bygg- och fastighetsbranschen som förses med ritningar, skanning och byggskyltar. De printar och folierar även arbetsfordon till företag. Allt som täcks in i storformat – jättevepor och banderoller på fasader, utställningssystem med mera står för omkring 60 procent av Electras omsättning.

Utöver Malmö finns också produktion i Lund och Eslöv. I Lund ligger fokus på allt inom storformat, vepor, banderoller, dekaler, folier samt skylttillverkning i olika material som Forex, plaster och plåt med mera.

– Vi gör jättemycket plåtskyltar i Lund. Till exempel gör vi alla plåtskyltar och distribuerar över hela Sverige och Tyskland till en kund. Det är bockade plåtar och specialplåtar i olika vinklar.

På frågan varför just skyltar och speciallösningar har blivit ett stort affärsområde för Electra så berättar Jörgen Victor att det beror på att de tidigt bestämde sig för att de måste vara lyhörda mot marknaden och vad deras kunder vill ha.

– Det gäller att hela tiden försöka tillgodose behovet för att behålla kunden i ett större perspektiv. Inte bara göra de vanliga grejerna. Om vi trycker en broschyr eller folder så är vi hundra tryckerier som kan slåss om det, men gäller det en specialbockad plåt med tryck så finns det betydligt färre aktörer att välja mellan. Då blir det stor skillnad i konkurrensen.

– Skyltjobb i olika former är bra jobb för vår verksamhet. Men för att få dem så måste vi göra massa andra grejer till de kunderna för att få dem jobben.

Stor förändring har skett

Electra grundades på 40-talet och har sina rötter i Malmö. På den tiden hette företaget Reprografihuset Electra. 2007 gick Jörgen Victor, tidigare regionchef på Arkitektkopia, in i bolaget och namnet ändrades till Printhuset Electra. Då stöptes företaget om och gick från att ha haft ett ganska smalt produktutbud till att kunna erbjuda ett stort och komplett sortiment.

– Det har skett en enorm utveckling, påtalar Jörgen Victor och berättar vidare om fem förvärv som genomförts i omgångar de senaste fem åren.

– För vår del tror vi att vårt framgångskoncept har varit att vi har fått in kompetens efterhand genom förvärven och inom olika affärs- och produktområden. Det har gjort att vi kan leverera allt till alla våra kunder med egen produktion utan att vi har behövt investera i nya anläggningar. Det har istället kommit med ny kunskap och kompetens.

Printhuset Gruppen Skåne har totalt 21 anställda och omsätter cirka 25 miljoner kronor.

Electra ligger ganska centralt i Malmö med närhet till Västra hamnen. Förr var det kanske en fördel att vara synliga i centrum, men inte i dag, för många gånger går ändå en beställning till leverans på mindre än en timme, enligt Jörgen Victor som nu är i flyttankar:

– Vi håller på att söka oss till utkanten av Malmö för att få en bättre logistik, Bättre lokaler med större ytor för samma pengar, öppnare och enklare att ta sig dit och därifrån.

Läs vidare

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

VBS satsar på DTF, lasergravering och nya skärbord

Sign&Print besökte Borås för att få veta mer om iECHOs nya skärbord och upptäckte samtidigt flera andra spännande nyheter från återförsäljaren VBS.

DSC_8061

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.

BeautyBoxIpack2x

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Sign&Print på plats på "Home of Print" hos Heidelberg: ✓AI-styrda flöden tar besluten i tryckerierna från 2025 ✓Digitalpressen Jetpress 50 ✓Förpackningspressen Boardmaster

DSC_7868

Senaste nytt

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150