Signcast: ”Det gäller att ha en bra produkt”

Serhat Tunc, utvecklare på Signcast bredvid Dilsher Khalaf, vd på Signcast.

Serhat Tunc, utvecklare på Signcast bredvid Dilsher Khalaf, vd på Signcast.

På fyra år har Signcast växt sig större på den svenska marknaden med sin programvara för digital skyltning. Och det är just programvaran som de tror kommer att bli deras styrka på en allt mer konsoliderad marknad.

Konkurrensen ökar konstaterar Dilsher Khalaf, vd på Signcast, som ser hur digital skyltning tar ett starkare grepp om den svenska marknaden för varje dag. Företaget fick sin start år 2016, då Dilsher tillsammans med utvecklaren Serhat Tunc började snickra på en ny mjukvara för digital skyltning. Det var efter några år inom finansbranschen som Dilsher insåg vikten av enkla och välfungerande digitala lösningar, och tillsammans med Serhat som i dag är delägare i företaget, började de titta på möjligheterna att ta insikten vidare för att fylla en lucka på marknaden.

– Vi jämförde med både små och stora konkurrenter på marknaden och tittade på vilka funktioner som var bra och vilka som var onödiga för kunden, berättar Dilsher.

Två år senare, 2018, var den första versionen av programvaran färdig och året därpå växte företaget med stora kunder.

Företaget har installerat digitala skyltar i Autoexpertens butiker runtom i hela landet.

Företaget har installerat digitala skyltar i Autoexpertens butiker runtom i hela landet.

Hos Autoexperten har de installerat skärmar i butiker över hela landet. För fastighetsbolaget Fastpartner har de installerat trapphustavlor i flera städer och för restaurangkedjan Phils Burger har de installerat menyskärmar.

Framväxten har lett till att de i dag är fyra personer från huvudkontoret i Gävle som driver hela kedjan – från utveckling till installation och support av digitala skyltar.

Relevant där och då

Nu är det lite bättre än vad det var för ett år sedan, berättar Dilsher. Då var det ingen som förstod vikten av att använda digitala skyltar. Det fanns ju affischer.

I dag är det annorlunda. I samband med den ökända butiksdöden tvingades många att tänka om för att hitta nya sätt att möta kunderna.

– Marknaden i dag är mer öppen för digital skyltning, även på detaljnivå. Till exempel har en leverantör i Sverige gjort så att menyn i busskuren ändras beroende på vilken buss som kör in vid den. Är det pensionärer så visas till exempel kaffe och kaka och är det en skolbuss så ändras innehållet efter elevers intresse. Så man har hittat ett sätt att öka omsättningen på genom att göra innehållet relevant för kunden där och då.

Med digitala skyltar i trappuppgångarna kan fastighetsbolagen enkelt ändra vilka hyresgäster som finns i huset, menar Dilsher Khalaf.

Med digitala skyltar i trappuppgångarna kan fastighetsbolagen enkelt ändra vilka hyresgäster som finns i huset, menar Dilsher Khalaf.

Fler får upp ögonen

När butiksägare och restaurangkrögare ser nya möjligheter att locka kunder, ökar samtidigt konkurrensen bland de som ska leverera de digitala lösningarna.

– Ja, konkurrensen ökar. Det är väldigt många som har fått upp ögonen och vill komma igång med digital skyltning. Men då gäller det att ha en bra produkt och att kunna ge starka referenser.

Företagets mjukvara Castit är sedan starten kärnan i företaget, och också det som kommer få dem att stå starka på en alltmer konsoliderad marknad i framtiden. Det är här de största intäkterna kommer i form av licenser per skärm, även om de också tjänar pengar på design och programmering.

I mjukvaran kan kunden lägga upp bilder, filmer och schemalägga allt innehåll som ska visas på skärmen. Det är också möjligt att ställa in specifika budskap efter specifika parametrar.

– Det är väldigt mycket som vi har tagit fram åt kunden så de inte själva behöver designa sina egna mallar, utan de finns färdiga i systemet som de kan arbeta med. Precis som i Powerpoint så finns det markerat var bilden och texten kommer hamna vilket gör det lättare att redigera, säger Dilsher och fortsätter:

– Är mallarna låsta så blir de också en röd tråd i företaget – det ser likadant ut oavsett. I annat fall kan det se olika ut och ibland kan man inte ens tro att det är samma företag.

Ställer högre krav

Branschen är dock fortfarande omogen menar Dilsher, och i nuläget finns det plats för alla.

– I alla fall de närmaste åren, men därefter kommer marknaden vara mättad. Då gäller det att ha en mjukvara som är anpassad för flera skärmtillverkare, så att kunden inte behöver byta hårdvara utan kan koppla om till ny mjukvara istället.

När det gäller just skärmleverantörer så arbetar Signcast främst med LG, som till exempel försett alla Autoexpertens butiker med skärmar. Men till hösten är planen att också börja rikta sig mot Samsung. Samtidigt växer företaget vilket innebär att de söker fler utvecklare.

– Våra förhoppningar för 2020 är att komma in i fastighetsbranschen där vi tror att det finns jättemycket att göra.

Utmaningen blir dock att hitta den rätta positionen i förhållande till kunden.

– I dag har kunden olika system som de vill visa på skärmen, så utmaningen är att ta in utvecklare som kan möta dessa krav. För ju mer kunden börjar förstå om digital skyltning desto fler krav har dem.

Vill utanför Sveriges gränser

Restaurang- och fastighetsbranschen är två områden där Dilsher ser ett extra ökat intresse för digital skyltning.

– Våra förhoppningar för 2020 är att fortsätta växa och komma in mer i fastighetsbranschen där vi tror att det finns jättemycket att göra just nu.

Om fem år är drömmen att ha ett huvudkontor i Stockholm och även börjat arbeta utanför Sveriges gränser. Ytterligare ett mål är också att börja skapa allt mer innehåll till kunden än vad de gör i dag.

– Så att kunna erbjuda allt under ett och samma tak och göra det proffsigt. Det är målet, avslutar Dilsher.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *