Nannatrycket halverar kostnad för papper och färg

PUBLICERAD: 1 april 2020
UPPDATERAD: 1 april

1 april 2020. Holmebo Paper lanserar ett nytt papper för riktigt tunt tryck. Tillsammans med en ny rundbindare från Horimatic skapas en produkt med full funktionalitet men minimal vikt.
– Idén är att du trycker på ett mycket tunt papper – lite drygt 14 gram per kvadratmeter. Genom att du har en produkt med minst 64 sidor – men helst 96 sidor eller fler – så får du stadgan, säger Holmebos vd Nils Ringlek.

Istället för att vika sidor åt sidan när jag läser, så viker jag bakåt, så att jag har hela tjockleken i produkten. Därigenom skapas stadgan, i kombination med trähalten i det vita papperet. Den speciella rundklammern följer med, så att du hela tiden håller produkten stadigt i handen.

– Med 14 grams papper kan du producera en 96-sidig A4-tidning, som även med omslag väger under 50 gram. Det hade aldrig gått utan kombinationen av rundklammer och att du falsar på tvärs av fiberriktningen, så att du får en stadga i papperet, säger Pål Jakson på Horimatic.

Alla kunder var inte helt övertygade när prover visades på Sign&Print mässan i Helsingfors i mars.

Nannalösningen skulle haft premiär på Drupa. Hela kampanjen låg klar, men nu avvaktar man med lanseringen tills efter Covis-19 viruset härjat färdigt. Därför finns det också en ovilja att berätta vad papperet ska heta.

Från utvecklarnas sida påpekar man dock att det speciellt väl lämpar sig för magasin med mycket färg. Genom att papperet är så tunt, så träffar färgen varann från båda sidorna och skapar ett stöd underifrån. Det gör att färganvändningen kan minskas till en tredjedel med bibehållen bildkvalitet. Det gör papperet speciellt intressant att använda i inkjetpressar, där ju just färgkostnaden – mer än maskininvestering eller hastighet – är det som begränsar användningen.

Idén är att produkterna ska kunna användas i det helt cirkulära systemet PaperLab, som vi skrev om redan 2018 och som i dagarna lanseras som en färdig produkt.

Epson PaperLab

 

Läs vidare

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm