[metaslider id=”208992″]
Rithuset hjälper till i coronakrisen med en serie klargörande bilder som är fria för vem som helst att använda och printa ut. Första serien påminner om att tvätta händerna.
– Vi tror att det finns ett stort behov av informationsgrafik, speciellt i dessa tider, säger Mikael Eriksson.
Rithuset i Stockholm bidrar med kreativt och upplysande material mitt i coronapandemin. Olika temaserier med bilder är på gång veckorna framåt. Mikael Eriksson berättar att anledningen till att de började med det här dels var att visa att de finns, dels att de vill tala om att de kan hjälpa till med olika typer av informationsgrafik.
Fritt att använda
Den första serien är redan släppt och fri för vem som helst att använda.
– Intresset har varit stort och vi har även svarat på den öppna briefen som WHO gjorde där man efterfrågade kreativt material till Covid 19-krisen.
Hur tänkte ni kring formgivningen av bilderna?
– Tanken kring formen var att vi ville göra en serie så kallade Infographics kring olika teman runt det som händer nu, men med en mer dekorativ känsla. Den här första serien bilder handlar om att vi skall påminnas om att ”Tvätta händerna”. Man kan ladda ner och printa högupplösta och sätta upp på kontoret, hemmet, skolan dagiset etcetera.
Vi kompletterade även med en klassisk instruktionsbild bestående av en serie informativa bilder.
Lätt att nå fram med budskap
Det finns ett stort behov av informationsgrafik, speciellt i tider som dessa, tror Eriksson:
– Man når lättare fram med viktiga budskap, skalar bort oviktigt och belyser det mest väsentliga i bilden.
Nästa tema har titeln Stay home och släpps 7 april som syftar till att uppmana människor att i möjligaste mån hålla sig hemma för att minska smittspridningen av coronaviruset.