Bjussar på informationsgrafik

PUBLICERAD: 3 april 2020
UPPDATERAD: 3 april

[metaslider id=”208992″]

Rithuset hjälper till i coronakrisen med en serie klargörande bilder som är fria för vem som helst att använda och printa ut. Första serien påminner om att tvätta händerna.
– Vi tror att det finns ett stort behov av informationsgrafik, speciellt i dessa tider, säger Mikael Eriksson.

Rithuset i Stockholm bidrar med kreativt och upplysande material mitt i coronapandemin. Olika temaserier med bilder är på gång veckorna framåt. Mikael Eriksson berättar att anledningen till att de började med det här dels var att visa att de finns, dels att de vill tala om att de kan hjälpa till med olika typer av informationsgrafik.

Fritt att använda

Den första serien är redan släppt och fri för vem som helst att använda.

– Intresset har varit stort och vi har även svarat på den öppna briefen som WHO gjorde där man efterfrågade kreativt material till Covid 19-krisen.

Rithusets instruktionsbild hur man bäst tvättar sina händer.

Hur tänkte ni kring formgivningen av bilderna?

– Tanken kring formen var att vi ville göra en serie så kallade Infographics kring olika teman runt det som händer nu, men med en mer dekorativ känsla. Den här första serien bilder handlar om att vi skall påminnas om att ”Tvätta händerna”. Man kan ladda ner och printa högupplösta och sätta upp på kontoret, hemmet, skolan dagiset etcetera.
Vi kompletterade även med en klassisk instruktionsbild bestående av en serie informativa bilder.

Lätt att nå fram med budskap

Det finns ett stort behov av informationsgrafik, speciellt i tider som dessa, tror Eriksson:

– Man når lättare fram med viktiga budskap, skalar bort oviktigt och belyser det mest väsentliga i bilden.

Nästa tema har titeln Stay home och släpps 7 april som syftar till att uppmana människor att i möjligaste mån hålla sig hemma för att minska smittspridningen av coronaviruset.

Rithuset representeras av ett antal svenska frilansillustratörer och animatörer. Alla är engagerade och delaktiga i skapandet av bilderna. Från vänster: Adrian Wirén, Tomas Lindell, Mikael S Eriksson, Linda Blåfors, Bo Lundberg, Stefan Hörberg, Johan Hörberg.

 

 

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Här är årets Pantonefärg!

Pantone Color Institute har valt ut Mocha Mousse till 2025 års Pantonefärg.

PTN_COY_Hero_Primary_Cropping_1920x1080_2024-0911
Här är årets Pantonefärg!

Elegant grafisk design präglar Lumenes julkalender

Söker man fräsch och visuellt tilltalande elegans med nordlig anda hittar man det i Lumenes adventskalender med skönhetsprodukter, designad och tillverkad tillsammans av Lumene, Metsä Board och förpackningskonverteraren Van Genechten Packaging.

lumene
Elegant grafisk design präglar Lumenes julkalender

Grafiska designers avslöjar allt i självutlämnande bok

– Vi delar hur vi tänker, pratar, tycker, ljuger, känner och klantar oss i vår bransch. Genom otaliga misstag har vi samlat våra insikter och lärdomar. En opretentiös bibel för hur man startar en designbyrå utan någon som helst erfarenhet eller särskilt stor talang, säger Fredrik Öst, grundare av Snask som nu släpper den sista upplagan av sin bok Make Enemies & Gain Fans.

B0002678_bw
Grafiska designers avslöjar allt i självutlämnande bok