söndag 17. januari – vecka 2
Rithuset hjälper till i coronakrisen med en serie klargörande bilder som är fria för vem som helst att använda och printa ut. Första serien påminner om att tvätta händerna.
– Vi tror att det finns ett stort behov av informationsgrafik, speciellt i dessa tider, säger Mikael Eriksson.
Rithuset i Stockholm bidrar med kreativt och upplysande material mitt i coronapandemin. Olika temaserier med bilder är på gång veckorna framåt. Mikael Eriksson berättar att anledningen till att de började med det här dels var att visa att de finns, dels att de vill tala om att de kan hjälpa till med olika typer av informationsgrafik.
Den första serien är redan släppt och fri för vem som helst att använda.
– Intresset har varit stort och vi har även svarat på den öppna briefen som WHO gjorde där man efterfrågade kreativt material till Covid 19-krisen.
Rithusets instruktionsbild hur man bäst tvättar sina händer.
Hur tänkte ni kring formgivningen av bilderna?
– Tanken kring formen var att vi ville göra en serie så kallade Infographics kring olika teman runt det som händer nu, men med en mer dekorativ känsla. Den här första serien bilder handlar om att vi skall påminnas om att ”Tvätta händerna”. Man kan ladda ner och printa högupplösta och sätta upp på kontoret, hemmet, skolan dagiset etcetera.
Vi kompletterade även med en klassisk instruktionsbild bestående av en serie informativa bilder.
Det finns ett stort behov av informationsgrafik, speciellt i tider som dessa, tror Eriksson:
– Man når lättare fram med viktiga budskap, skalar bort oviktigt och belyser det mest väsentliga i bilden.
Nästa tema har titeln Stay home och släpps 7 april som syftar till att uppmana människor att i möjligaste mån hålla sig hemma för att minska smittspridningen av coronaviruset.
Rithuset representeras av ett antal svenska frilansillustratörer och animatörer. Alla är engagerade och delaktiga i skapandet av bilderna. Från vänster: Adrian Wirén, Tomas Lindell, Mikael S Eriksson, Linda Blåfors, Bo Lundberg, Stefan Hörberg, Johan Hörberg.
Tryckeribranschen kan göra mer än kommersiella jobb, förpackningar eller affischer i storformat. Tryckt elektronik är en miljardindustri och blir alltmer i fokus, särskilt tryckta och flexibla sensorer. Sign&Print frågar Matthew Dyson, teknikanalytiker på ID Tech Ex, om vilka tryckeriföretag som skulle kunna dra nytta av denna utveckling, och vilken kunskap som krävs.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. januari, 2021
Oki har vässat sin affärsstrategi och lagt fokus på utvalda trycklösningar, flera för det grafiska segmentet. På Sign&Print Connect visas lösningar inom tre huvudsakliga områden.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. januari, 2021
Färgtillverkaren Marabu lanserar nu världens första vattenbaserade färg för tampongtryckning. Ett miljövänligare och nästintill luktfritt alternativ. Tidigare har branschen helt dominerats av lösningsmedelsbaserade färger.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 14. januari, 2021
Helsingborgsbaserade Techprint sätter fokus på fyra produktkategorier under Sign&Print Connect. Genom att delta i mässan hoppas företaget att kunna ge besökaren många nya idéer och mycket kunskap.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 13. januari, 2021
Under helåret 2020 minskade medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, med 17,8 procent, jämfört med 2019. Detta skriver organisationen i ett pressmeddelande där de sammanfattar det just avslutade året.
Publicerat av:Peter Ollén | peter.ollen@agi.se| 12. januari, 2021
Matteus Celinski presenterar Canons dragplåster på mässan Sign&Print Connect. Fyra maskiner kommer att stå i främsta rummet. En av dem är den arkmatade inkjetsnackisen som lanserades i fjol.
– Den stora allmänheten får möjlighet att skåda både tryckkvalitet och prestanda ur ett arkproduktionsperspektiv.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 10. januari, 2021
Epsons allra första planprinter släpps och blir ett välkommet tillskott till Color Systems maskinsortiment. Det blir också en av höjdpunkterna hos företaget när de visar upp sitt register för mässpubliken. 15 maskiner står uppställda i demorummet.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 4. januari, 2021
Redan som 12-åring fick Thomas Andersson upp ögonen för screentryck och maskinteknik. Intresset har följt honom genom hela hans yrkesliv och ut på uppdrag över hela världen. Nu är det dags för nya äventyr för 65-åringen.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 4. januari, 2021
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige