H-tryck: ”Vi är enda tillverkaren i Sverige”

PUBLICERAD: 8 april 2020
UPPDATERAD: 8 april
Sam, Per-Åke och Per Hansson på familjeföretaget H-tryck satsar på att producera bägare och sugrör av papper.

H-tryck har utökat produktsortimentet med pappersmuggar. Det blev succé direkt och produktionen av pappersbaserade bägare har dragit igång på allvar.
– Vi är enda tillverkaren i Sverige. Det är bara vi som gör det här, säger Per Hansson.

Underleverantören H-tryck i Markaryd går sin egen väg och spånar hela tiden på hur de kan utveckla sin produktkatalog. Tiden när de enbart var ett rulloffsettryckeri är långt förbi. I början av fjolåret kommunicerade de att de låg i startgroparna att börja producera pappersbägare och papperssugrör. Efter att idén kläcktes åkte bröderna Sam och Per Hansson över till Kina för att stanna en vecka och besöka olika maskinleverantörer.

– Vi ser inga hinder i början, utan det tar vi efterhand, säger H-trycks Per Hansson och skrattar.

– Vi har lyckats jättebra, men det är en svår operation att få ihop och det är mycket pengar och energi som ska läggas ner för att få det att flyta. Det är många moment som ska stämma. Men vi är ju bra på mindre upplagor och komplicerade jobb.

Det tog lite längre tid än förväntat att få alla bitar på plats, men 13 januari i år var produktionen av bägarna igång.

– Vi trodde att vi skulle komma igång förra året men det blev lite förseningar och kineserna fick problem med visum.

En maskin för varje bägare

Två efterbehandlingsmaskiner kör nu i en rasande fart för att producera bägare som rymmer 230 respektive 330 milliliter, volym­storlekar som är standard när du till exempel inhandlar en kaffe på din närmaste bensinmack. Ungefär 5 400 koppar blir klara per timme, som det går att hälla både kalla och varma drycker i.

– Vi är första tillverkaren i Sverige. Det är bara vi som gör det här.

Tryckeriet har satt ett orderspann mellan 500 och 100 000 bägare. Det är de bästa ordrarna att producera, men Per Hansson säger att de redan fått förfrågningar på upp till en halv miljon muggar, vilket de inte kommer tacka nej till heller.

Kan få variabeltryckta muggar

Pappersbägarna kan fås enhetliga eller variabeltryckta med diverse olika motiv. Först trycks arket som ska omsluta bägaren med livsmedelsgodkända färger. Större volymer trycks i rulloffset och mindre digitalt.

– Det är ännu inte så många som har tänkt på möjligheten att de kan få variabeltryck. Men hittills har vi kört 3–4 jobb med variabeltryck, bland annat ett stort möbelföretag där vi har tryckt deras olika produkter på muggarna.

– Det kommer att bli en succé, säger han övertygad om att variabeltrycket kommer öka.

[metaslider id=”209023″]

Ordrar har strömmat till H-tryck och de har redan fått ett kvitto på att det är en produkt de kan sälja till sina befintliga kunder. Responsen har varit god.

– Det har varit jättebra. Vi var uppe på promotionmässan i Jönköping och då fick vi ungefär hundra nya kunder som ville börja lägga jobb här. En del hade mindre upplagor per år, men en del hade rätt så mycket. Där kommer vi att ha en bra grund, säger Per Hansson och förklarar att kunderna tidigare har beställt från andra som tillverkar utomlands, men då har det ofta varit för lång leveranstid.

– De har helt enkelt missat jobben när det har varit 15 dagar till flera månaders leveranstid. Här kan de få bägarna på fem dagar.

Varför ska man beställa era bägare?

– Priserna är bäst i Norden, ända ner till 500 exemplar. Två olika koppar att välja mellan och med fem dagars leverans. Vi är konkurrenskraftiga. Dessutom har vi valt att köra med ett material utan PE, vilket är bra ur en miljöaspekt. Det är ju 100 procent återvinningsbart. Och här vet man att man köper det i Sverige och får denna kvaliteten.

H-tryck har också tagit fram ett helt pappersbaserat lock till båda bägarstorlekarna. Locken köps in.

– Man kan även få plastlock, men vi ser gärna att man köper papper eftersom muggen i övrigt är återvinningsbar. Då vill man ju att den också ska kunna sorteras på samma sätt. Det är hållbart tänk rakt igenom, och även på övriga trycksaker är det återvunnet papper som gäller.

 

Bägare med dubbelvägg

Per Hansson öppnar även för en maskin som kan producera bägare med dubbelvägg.

– Vi har ju valt ett lite tjockare papper, 280 gram, vilket gör koppen jättestyv och rejäl. Den upplevs inte som brännande fastän det bara är enkelvägg. Kör man dubbelvägg – två lager papper – så trycker man en neutral kopp och sedan trycker man en brandad kopp till utanpå. Varför vill man ha det?

– Jag tror det är designmässigt. En del gillar den kanten, och en del upplever den som mindre varm. Å andra sidan blir den dyrare eftersom det är mer papper. Men det är i alla fall en efterfrågan som vi redan har. Vi vill alltid tillmötesgå våra kunder, så det är inte omöjligt att vi investerar i en sådan maskin, säger han och tillägger att de även kan tänka sig att producera glassbägare eller godisbägare. Kruxet är bara att det kräver en ytterligare investering. För varje ny typ av bägare de vill börja tillverka så krävs också en ny maskin som ska göra jobbet. Samtidigt är de nära förestående att få maskinlinjen för tillverkning av papperssugrör i drift. Även sugrören kan tryckas digitalt.

Bröderna Per och Sam Hansson på H-tryck ser redan att produktionen av pappersbägare har blivit en succé.
Provpaket till kunder

Fler produktidéer finns alltså på lut, men Per Hansson drar också litegrann i handbromsen.

– Nu ska vi få igång den här produktionen, få det att flyta och leverera ut en jäkla massa koppar. Sedan får vi se vad vi spanar på till nästa år. Provpaket till potentiella kunder I takt med att beställningar redan har trillat in satsar de även på att nå ut med budskapet att de numera kan erbjuda pappersmuggar.

– Vi skickar ut 300 provpaket till potentiella kunder. Paketet innehåller 30 muggar i vardera storlek samt en prislista. De är dels brandade med H-trycks logga och obrandade. Alla får ett bra startpaket.

Vad har varit mest trixigt i hela den här resan?

– Det är nog att få visum till alla installatörerna. Sedan resan runt i Kina för att välja ut leverantörer var inte lätt heller. Appen Google translate är ju en guds gåva, säger Per Hansson och ler.

 

Läs vidare

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Veteran bland gratistidningar slutar med hemdistribution

Västerås Tidning, som är en av landets äldsta gratistidningar, slutar dela ut tidningen i brevlådan. Istället satsar man på fler utplacerade tidningsställ.

FotoJet---2024-12-06T101427.170

VBS satsar på DTF, lasergravering och nya skärbord

Sign&Print besökte Borås för att få veta mer om iECHOs nya skärbord och upptäckte samtidigt flera andra spännande nyheter från återförsäljaren VBS.

DSC_8061

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.

BeautyBoxIpack2x

Senaste nytt

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150