Skyltmax skänker skyddsvisir till vården

PUBLICERAD: 14 april 2020
UPPDATERAD: 14 april
Att medarbetare hjälps åt och ställer upp frivilligt.
Många medarbetare på Skyltmax hjälps åt och ställer upp frivilligt att tillverka skyddsvisir.

Skyltmax börjar tillverka skyddsvisir till vården, efter brist på skyddsutrustning i samband med spridningen av viruset covid-19. Företaget räknar med att kunna skänka 3 000 i en första omgång.

Skylttillverkaren Skyltmax börjar tillverka skyddsvisir i Landvetter där de normalt producerar skyltar i varierande material och storlekar. En del av de anställda ställer upp under sin permission för att tillverka, montera och skicka visiren.

Material största utmaningen

– Vi har nu tagit fram en prototyp på skyddsvisir som är enkel och funktionell. Just nu testas den av vänner inom vården som jobbar med coronasmittade patienter, detta för att säkerställa att visiret fyller sin funktion och se om det finns förbättringar att göra. Den största utmaningen har varit att få tag på material till visiren, det börjar bli en bristvara, berättar Skyltmax vd John Eskilsson och fortsätter:

Skyltmax vd John Eskilsson visar upp ett av skyddsvisiren.
Skyltmax vd John Eskilsson visar upp ett av skyddsvisiren.

– Men vi har nu lyckats lägga en order på ett material som skickas från Tyskland. Detta material ska räcka till 3 000 visir som vi hoppas kunna tillverka på tre veckor.

Skär ut plast

För att tillverka visiren har företaget använt sig av sina industriella skärmaskiner. Med dessa skär de ut plast som sedan sätts ihop med en självhäftande gummilist och ett resårband. Planen är att företaget ska kunna förse vården med 1 000 visir i veckan.

– Det är tack vare våra engagerade medarbetare som vi kan genomföra detta projekt. Vi försöker gemensamt ta ansvar i samhället och bidra med det vi kan göra för att sjukvårdspersonalen ska ha de förutsättningar som krävs för att hantera krisen. Det är dem som gör det viktigaste jobbet i samhället just nu, avslutar John.

Läs vidare

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5

Senaste nytt

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5