Ikea: ”Vi är bara i början av den här resan”

I dag finns det skärmar i varuhuset för olika ändamål, bland annat för att vägleda kunder i varuhusen.

I dag finns det skärmar i varuhuset för olika ändamål, bland annat för att vägleda kunder i varuhusen.

Inom Ikea diskuteras användningen av digital skyltning flitigt. Men enligt Mikael Andersson, digital manager på Ikea Sverige, finns det fortfarande mycket mer att göra på denna front.

Ikea använder i dag digitala skärmar för att informera om sina produkter, inspirera kunder, vägleda kunder i varuhusen och för att visa vad de erbjuder i restaurangerna. Och även om skärmar redan är implementerade som ett verktyg i varuhusen, så arbetar Ikeas globala organisation just nu med att ta fram en fortsatt strategi för hur man ska arbeta med digitala skyltar.

– Denna diskussion pågår hela tiden och vi ser på våra digitala skärmar som ett komplement till hur vårt övriga sortiment presenteras. Vi vill också kunna använda dem till att förklara vad som ligger bakom tankarna med våra möblerade rum i varuhuset; hur man med små medel kan möblera ett rum för sin familj, eller om man bor själv, berättar Mikael Andersson, country digital manager på Ikea Sverige.

Kan minska matsvinn

Hållbarhet är en viktig fråga för Ikea, menar Mikael och här kan skärmarna också spela en viktig roll.

– Genom skärmarna kan vi exempelvis ge förslag på hur människor ska tänka när man ställer in maten i kyl och frys för att få bättre hållbarhet och därmed minska matsvinnet.

Det finns några länder som har kommit längre i arbetet med digitala skyltar i Ikea-varuhusen. Korea, Japan och Kina är några av dessa.

– Det har bland annat att göra med deras digitala mognad samt priserna per enhet.

Diskuterar nästa steg

I juni 2019 tecknade Ingka Group, som driver majoriteten av varuhusen, ett avtal med den Malmöbaserade helhetsleverantören inom digital skyltning, Zetadisplay. Det handlade om ett femårigt ramavtal där Zetadisplay skulle uppgradera redan befintliga installationer vid 80 Ikeavaruhus. Arbetet är nu under utvärdering.

– I dagsläget, så är det bara denna partner vi arbetar med i Sverige, sedan följer vi de rekommendationer och direktiv som kommer från både vår franchiseägare samt från vår egen globala organisation, säger Mikael och fortsätter:

– Vi arbetar hela tiden med att förbättra och lära oss inom området, beroende på kundens behov och beteende. Så nu diskuteras det vad nästa steg skulle kunna vara.

Skärm som visar exempel på hur garderoben kan se ut inuti.

Skärm som visar exempel på hur garderoben kan se ut inuti.

Fler skärmar inomhus

Ikea går generellt sett allt mer mot skärmar inomhus. Men utanför varuhusen har de inte sett några större skillnader än. Möbeljätten producerar mycket av sin el själv på ett hållbart sätt, så därför kan de också se att skärmarna kan hjälpa dem i hållbarhetsfrågan eftersom de inte behöver använda lika mycket papper för utskrifter och liknande.

I dag har de inget effektivt sätt att mäta effekten av de digitala skärmarna.

– Men frågan är intressant och den finns med i våra diskussioner.

Hur ser Ikea på detta område i framtiden?

– Att vi kan göra så mycket mer. Vi är bara i början av den här resan, berättar Mikael och utvecklar med exempel på hur detta skulle kunna te sig:

– Det är möjligt att vi kan börja arbeta med interaktiva skyltar, där man kan plocka upp ett rum och möblera det utifrån vilka produkter man tycker är intressanta. Ett annat förslag på samma tema, kan vara att man går igenom en del frågor, och får förslag på hur ens rum skulle kunna se ut.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Den lilla färgen i bläcket

Föreställ dig att du har en fordonspark med tio bilar. Alla kommer från olika tillverkare och varje bil körs på sitt eget, unika bränsle. Idiotiskt skulle du säkert säga. Men vad hade du sagt om det istället handlat om utskriftssystem? Här är det nämligen bläcket som alltid ger bästa resultatet – skräddarsytt för just skrivhuvudet i kombination med det valda materialet.

Publicerat av: