Festligt hos skyltföretag – en av Sveriges bästa arbetsplatser

PUBLICERAD: 22 april 2020
UPPDATERAD: 22 april

[metaslider id=”209194″]

Skyltmax i Göteborg med e-handel till 19 marknader globalt får pris som en av Sveriges bästa arbetsplatser. En tryggad produktion i ett nytt hus har lagt grunden för ytterligare satsningar. Skyltföretaget ska bli klimatneutralt, utöka utbudet på klimatsmarta material och satsa på att bli grossister till lokala skyltföretag. Samtidigt har tankarna börjat gro om att långsiktigt finnas med produktionsställen på varje kontinent.

Undersöknings- och konsultföretaget Great Place to Work har spikat sin lista i tävlingen Sveriges bästa arbetsplatser, där företag med den bästa företagskulturen premieras. Skyltmax har under det senaste året växt från ett litet till ett medelstort företag med sina i dag 59 anställda. Även denna gång återfinns de bland de bästa arbetsplatserna. Denna gång kan Skyltmax titulera sig som 20:e bästa arbetsplatsen i Sverige i kategorin medelstora företag.

– Det är andra året vi deltar i Great Place to Works undersökning och det känns fantastiskt komma med på listan över Sveriges bästa arbetsplatser igen! Det är verkligen de utmärkelserna som vi är mest stolta över. Det är en gedigen undersökning och process att gå igenom med en mycket hård konkurrens från alla Sveriges fina företagskulturer, säger Skyltmax vd John Eskilsson.

Skyltmax resa började för tolv år sedan och har gått spikrakt uppåt med en jämn tillväxttakt. Målet är att omsätta 100 miljoner i april 2020.

– Vi har nog i snitt nästan ökat 30 procent per år, säger vd:n John Eskilsson och förklarar att de brukar säga att de befinner sig i tre branscher – inom e-handel, IT och den tillverkande industrin. Men sett till var majoriteten av de anställda befinner sig så är de främst ett tillverkande företag.

Flytt och nya maskiner

Ett år har snart gått sedan Skyltmax flyttade in i sitt nya rymliga hus.

– Den största vinningen eller förändringen är att vi sitter tillsammans igen eftersom vi hade en period på två år när kontoret och produktionen var uppdelade. Det har varit det roligaste att alla är samlade. Man kan arbeta bättre mellan alla avdelningarna – kundservice, kontor, utveckling och produktion.

På köpet har de även tagit in nya maskiner. En Nyala-planprinter från Swissqprint har kombinerats med ett skärbord från Zünd och lasergravyrmaskinerna har utökats till hela 18 stycken. De har till stor del levererats av Signcom, men nu senast från ACG Fyrtal som har tagit över agenturen på GCC-maskinerna. På Nyala-flatbädden läggs det mest upp aluminium- och mässingsplåtar för att få bättre vidhäftning av bläcket på namnskyltar. Plast körs i Mimakimaskinerna.

– Framför allt är Nyalan extremt mycket snabbare än Mimakimaskinerna och har en högre kvalitet i trycket. Och när det gäller maskinen som helhet att den väldigt driftsäker. Det har fungerat felfritt.

John Eskilsson, vd för Skyltmax.
John Eskilsson, vd för Skyltmax.

Företaget tillverkar skyltar i bland annat mässing, aluminium, plast och pappersbaserade materiel för både inomhus- och utomhusbruk. Sortimentet är brett, men mindre dörr- och namnskyltar samt informationsskyltar för inomhusbruk är det som säljs mest.

– Vi försöker att vara så breda som möjligt. Vi vill täcka upp det mesta inom skyltning, säger han.

Cirka 600 ordrar hanteras varje dag på packavdelningen.

Cirka 600 ordrar trillar in om dagen.

– När ordern kommer in i vårt system så är vårt mål att alla beställningar som kom in igår tillverkas i dag och levereras imorgon.

Affischer och konturskurna bokstäver

Nyheter i sortimentet är affischer och skyltning i form av konturskurna bokstäver och siffror i plast som till exempel kan sättas upp på dörrar och väggar. Miljötänket blir allt viktigare. Och nu kommer ett alternativ till Forex-skyltar:

– Vi har smyglanserat en ny produkt, Katzboard, som är ett klimatsmart material framställt av pappersmassa från ett svenskt företag. Till våra dubbelsidiga skyltar säljer vi det redan men det ska komma som en miljövänlig produkt som ett korttidsbudskap för inomhusskyltning vid event, mässor och fester.

John Eskilsson säger att de har upptäckt en spännande försäljningskanal som de framåt vill prova att utveckla mer. Att bli grossister till lokala skyltföretag.

– Vi har sett att vi redan i dag har många andra skylttillverkare som beställer skyltar från oss. Det kan vara av lite olika anledningar. Dels att de själva inte har möjlighet att tillverka en viss typ av skylt som vi gör. Dels att de inte har möjlighet att tillverka den kvantiteten av skyltar som kunden önskar på en viss tid eller att vi kan vi erbjuda ett bättre pris än vad deras självkostnadspris är, säger John och fortsätter:

– Vi har genom automatisering och digitalisering kunnat bygga väldigt effektiva produktionsflöden och kan därmed erbjuda väldigt låga priser och snabba leveranser för de flesta av våra produkter. Vi hoppas därmed att vi kan påbörja ett samarbete med fler branschkollegor i Sverige, säger han och tillägger att samarbetet är ömsesidigt. Att Skyltmax tar hjälp av en branschkollega när de får förfrågningar på ordrar de inte kan producera själva.

[metaslider id=”209071″]
Ska bli klimatneutral skylttillverkare

Vid sidan av det dagliga arbetet har Skyltmax genomgått en kartläggning för att bli klimatneutrala. Koldioxidusläppen har betats av i 99 procent av verksamhetens alla poster. Även ledet med materialleverantörer är med i beräkningen. Majoriteten av utsläppen är från material. Den största delen är aluminium. Målet är att nå den brittiska miljöstandarden för PAS 2060. I själva analysen följs GHG-protokollet. Eskilsson berättar att steg två är att minska utsläppen på allt så mycket som möjligt. Att införa klimatsmarta alternativ, se över emballage, och minska energiproduktionen. I steg tre görs en klimatkompensation i pengar till trädplanteringsprojekt i Panama som ska binda upp de ton som fortfarande släpps ut.

– Vi kommer bli Sveriges första klimatneutrala skylttilverkare, certifieringen beräknas vara klar i mars månad och vi har redan installerat 200 solpaneler på taket.

Arbetet med att bli klimatneutrala är sprunget ur en personlig värdering, men även att rent affärsmässigt visa att företaget tar ansvar, enligt Eskilsson.

– Vi tror inte att det rent affärsmässigt kommer vara lönsamt på kort sikt, men vi hoppas och tror att det kommer vara det på längre sikt. Vi hoppas att klimatansvar kommer bli en ännu mer prioriterad fråga för våra kunder framöver.

Den största marknaden för Skyltmax är Tyskland, sedan kommer Sverige. Men hela 80 procent av alla skyltar exporteras utanför Sveriges gränser. De senaste länderna som har adderats är Estland och Nya Zeeland.

Miljöarbetet stannar inte där. Skyltmax har redan börjat tänka ett steg längre. Att starta upp produktion i fler länder. Just nu utreds Australien som ett alternativ.

– Drygt tio procent av vår klimatpåverkan är våra frakter till kund. En stor del av dessa tio procent är frakter till USA och Australien. Så hade vi blivit av med de frakterna så hade vi minskat våra frakter mycket. En långsiktig plan är att finnas lokalt på varje kontinent.

Lasergravyrmaskinerna, 18 till antalet, står uppradade i maskinhallen. De har till stor del levererats av Signcom, men nu senast från ACG Fyrtal som har tagit över agenturen på GCC-maskinerna.
Lasergravyrmaskinerna, 18 till antalet, står uppradade i maskinhallen. De har till stor del levererats av Signcom, men nu senast från ACG Fyrtal som har tagit över agenturen på GCC-maskinerna.
Marknadsföring är a och o

Hälften av beställningarna kommer från privatpersoner och hälften från företag.

– Vi satsar mot alla som behöver en skylt. Det är det som är svårt när målgruppen är så bred.

John Eskilsson säger att en stor del av budgeten går till att marknadsföra alla köpsajter och att synas i topp på olika sökmotorer.

– Dels är det ökad konkurrens på nätet, dels annonskostnader som drivs upp för att synas på nätet. Annonskostnaderna på Google ökar ständigt på grund av en ökad konkurrens. Det är en stor utmaning framåt.

När en kund klickar in på sajten är målet att kunna visa upp det som kunden efterfrågar. Kunden designar själv sin skylt på sajten i ”Skyltomaten”. Designen på skylten anpassas efter kundens önskemål som storlek, färg, form och textinnehåll.

– Det är väldigt fritt. På de flesta skyltar kan kunden utgå ifrån en valfri millimeterstorlek och designa skylten hur denne vill. Priset syns hela tiden under designprocessen och förändras beroende på storlek och material som väljs. När du är nöjd så lägger du den i kundvagnen och beställer som i en vanlig e-handel. Leverans i Sverige sker på fem dagar.

Mohammed Khalili står vid Swissqprints planprinter Nyala som används för att printa mycket aluminium och mässing.
Mohammed Khalili står vid Swissqprints planprinter Nyala som används för att printa mycket aluminium och mässing.
Utveckla befintliga marknader

Strategin framåt är att ytterligare vårda och utveckla de etablerade marknaderna. Det handlar om att lokal- och målgruppsanpassa erbjudandet så att exemplen på hemsidan i respektive land på vilka skyltar de kan göra ser ut så som kunden förväntar sig.

– Vi vill fortsätta växa och vårt kommande fokus kommer i första hand vara att försöka växa mer med det sortiment och på de marknader vi har i dag. Tanken är att tillväxten i det erbjudandet vi har i dag ska bli ännu bättre.

Vad är då Skyltmaxs recept för att lyckas med sina tillväxtsiffror år efter år?

– Det är nog kombinationen av att synas när kunden behöver en skylt och att vi ser det behovet som kunden har genom att göra det enkelt att beställa, ha låga priser och snabba leveranser. Och om det blir fel och kunden inte är nöjd så står vi alltid för en ny skylt med vår kundgaranti, säger John Eskilsson.

Läs vidare

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?
_MG_2113

Snabba beslut och starka relationer bygger Tryckcentrum

Nätverksbyggande, en gnutta tur och modet att fatta många beslut. Det är några av ingredienserna som fått Tryckcentrum i Blekinge att på bara tolv år närma sig 50 miljoner i omsättning. När Sign&Print kommer på besök pågår tryckeriets nätverksdag med 420 besökare, 173 företag och 33 utställare.
DSC_7132

Det blåser kring Canons nya tillval för flatbäddsskrivare

Kunder med nuvarande Canon Arizona 1300-serien kan uppgradera sin skrivare till den senaste FLXflow-teknikversionen, inklusive tillvalsfunktionerna Float och Instant Switch.
Arizona-1300-FLXflow_Hero1

Öppet hus: Color Systems premiärvisar ny DTF

Den 26 september har Color Systems öppet hus. De kommer bland annat visa upp en ny DTF-skrivare som de redan hunnit sälja flera stycken av och storformatsskrivare från flera olika varumärken.
FotoJet---2024-09-20T150250.087

Senaste nytt

Det här bjuder vi på i nya numret av Sign&Print!

Nu är nummer 577 av Sign&Print på väg ut i brevlådorna! Höstens andra nummer har tema mikrotryckerier. Trevlig läsning önskar redaktionen! 
FotoJet---2024-10-02T135506.084

Mutoh lanserar sin första print- and cutlösning

En kompakt skrivare som enkelt kan placeras på ett skrivbord och som även har integrerad skärning. Nu lanserar Mutoh sin första print- and cutlösning.
Mutoh pc

Storvarsel på By Wind: Åtta45 flyttar produktion till Stockholm

En stor del av de 40-talet anställda på tryckeriet By wind är varslade.
FotoJet---2024-10-01T163524.579

Scandrafts nya maskinsatsning

Scandraft laddar för Öppet hus på fredag. Då kommer de visa upp sin nya satsning på maskinförsäljning.
DSC_4436