Megabilder – storlekens fascinerande effekt och verkan

PUBLICERAD: 4 maj 2020
UPPDATERAD: 4 maj
Stora bilder har alltid stor inverkan på människor. Några gränser är inte satta vad gäller användandet av inomhus- och utomhusapplikationer med hjälp av storformatstryck och fantasi. Foto: Neschen

En bild säger mer än tusen ord. Det är måhända ett slitet men passande ordspråk. Inte så konstigt alls, när reklambranschen alltmer hänförs och vänder blickarna mot storformatstryck. Oavsett om det gäller affischer, tapeter, displayer, fasaddekor eller bilfoliering. Big is beautiful!

Vad är det som fascinerar med storformatstryck? Det är inte maskinerna, inte tekniken, och inte heller de tillhörande materialen. Det är de stora bilderna som fascinerar. Allt stort har en speciell utstrålning för människor – vare sig det handlar om Eiffeltornet, pyramiderna, Alperna eller jättestora kryssningsfartyg. Allt detta fångar oss. Och exakt så är det med bilder och deras budskap.

Det som flimrar förbi framför tv:n, det som läsaren bläddrar förbi i tidningar och magasin och det som obemärkt klickas bort när en person surfar på internet eller sin smartphone, skulle vara oundvikligt att inte uppmärksamma om det vore uppförstorat i megaformat.

Storformat en trend

I vår omgivning konkurrerar olika lockelser och stimuli om vår uppmärksamhet. Dessa känslomässiga stimuli förstärks av bilder och ju större en bild, ett typsnitt eller ett budskap desto starkare känslomässiga konsekvenser. Den emotionella effekten av bilder kan ökas med sin storlek, enligt psykologerna. Att reklam och marknadsföring använder denna effekt är uppenbart. Utomhusreklam i storformat är en trend – ”it´s in”.

Ännu större effekt ger reklam på fordon. Här arbetar två komponenter. För det första stora bilder och för det andra rörelse. Objekt i rörelse blir i folks undermedvetna mer eller mindre betraktade  som farliga. Därför följer våra ögon reflexmässigt förbifarande bilar, lastbilar bussar och tåg – speciellt när de är färgglada.

Foliering för alla ford0n

Det som på senare år har överraskat är idag vardag. Vid det här laget ses (eller förbises) LFP-produkter (storformatsprodukter) i alla dess former; affischer, fasadbeklädning, skyltar i alla dess varianter, backdrops på höghus och byggnadsställningar och informationstavlor. Det som skrivs ut i storformat blir också affischer i städerna med tidtabeller för buss och tåg och stadskartor så människor kan orientera sig.

Dessutom tillkommer reklam på olika typer av fordon med relativt små klistermärkesloggor eller magnetskyltar på lastbilar och personbilar. Vidare syns reklam på lastbilars-  och släpvagnars presenning. Reklam syns på bussar, tåg och flygplatser. Allt detta har näst intill förvandlat vår livsmiljö till bilderböcker.

Stora maskiner för stora bilder, här hos storformatstryckeriet Big Image i Täby.

Text · Klaus-Peter Nicolay, Översättning: Claes Nordström

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

Roland DG lanserar nya VersaStudio-skrivare

Roland DG utökat sitt sortiment med en print and cut-skrivare och en ny UV-flatbädd.

FotoJet---2025-06-17T162505.542
Roland DG lanserar nya VersaStudio-skrivare

Lasergravyren plockade upp stafettpinnen

Nystartade Lasergravyren i Borås såg en öppning på marknaden när ett annat företag gick i konkurs. Idag hjälper de både lokala kunder och industriföretag runt om i Sverige med lasermärkning, gravyr, digitaltryck och transfer.

LasergravyrenDSC_0064
Lasergravyren plockade upp stafettpinnen

Spandex spänner musklerna

Framöver kommer företaget satsa hårt på att hjälpa kunderna att bredda sig mot nya områden, både vad det gäller materialval och produktion, för att stärka sin affär.

SpandexDSC_0868
Spandex spänner musklerna

Durst stärker närvaron i Norden

Durst Group tar över Molanders Sign & Display AB. Bolaget byter namn till Durst Nordic AB och har rekryterat en ny vd.

Img
Durst stärker närvaron i Norden