Megabilder – storlekens fascinerande effekt och verkan

Stora bilder har alltid stor inverkan på människor. Några gränser är inte satta vad gäller användandet av inomhus- och utomhusapplikationer med hjälp av storformatstryck och fantasi. Foto: Neschen

En bild säger mer än tusen ord. Det är måhända ett slitet men passande ordspråk. Inte så konstigt alls, när reklambranschen alltmer hänförs och vänder blickarna mot storformatstryck. Oavsett om det gäller affischer, tapeter, displayer, fasaddekor eller bilfoliering. Big is beautiful!

Vad är det som fascinerar med storformatstryck? Det är inte maskinerna, inte tekniken, och inte heller de tillhörande materialen. Det är de stora bilderna som fascinerar. Allt stort har en speciell utstrålning för människor – vare sig det handlar om Eiffeltornet, pyramiderna, Alperna eller jättestora kryssningsfartyg. Allt detta fångar oss. Och exakt så är det med bilder och deras budskap.

Det som flimrar förbi framför tv:n, det som läsaren bläddrar förbi i tidningar och magasin och det som obemärkt klickas bort när en person surfar på internet eller sin smartphone, skulle vara oundvikligt att inte uppmärksamma om det vore uppförstorat i megaformat.

Storformat en trend

I vår omgivning konkurrerar olika lockelser och stimuli om vår uppmärksamhet. Dessa känslomässiga stimuli förstärks av bilder och ju större en bild, ett typsnitt eller ett budskap desto starkare känslomässiga konsekvenser. Den emotionella effekten av bilder kan ökas med sin storlek, enligt psykologerna. Att reklam och marknadsföring använder denna effekt är uppenbart. Utomhusreklam i storformat är en trend – ”it´s in”.

Ännu större effekt ger reklam på fordon. Här arbetar två komponenter. För det första stora bilder och för det andra rörelse. Objekt i rörelse blir i folks undermedvetna mer eller mindre betraktade  som farliga. Därför följer våra ögon reflexmässigt förbifarande bilar, lastbilar bussar och tåg – speciellt när de är färgglada.

Foliering för alla ford0n

Det som på senare år har överraskat är idag vardag. Vid det här laget ses (eller förbises) LFP-produkter (storformatsprodukter) i alla dess former; affischer, fasadbeklädning, skyltar i alla dess varianter, backdrops på höghus och byggnadsställningar och informationstavlor. Det som skrivs ut i storformat blir också affischer i städerna med tidtabeller för buss och tåg och stadskartor så människor kan orientera sig.

Dessutom tillkommer reklam på olika typer av fordon med relativt små klistermärkesloggor eller magnetskyltar på lastbilar och personbilar. Vidare syns reklam på lastbilars-  och släpvagnars presenning. Reklam syns på bussar, tåg och flygplatser. Allt detta har näst intill förvandlat vår livsmiljö till bilderböcker.

Stora maskiner för stora bilder, här hos storformatstryckeriet Big Image i Täby.

Text · Klaus-Peter Nicolay, Översättning: Claes Nordström

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Den lilla färgen i bläcket

Föreställ dig att du har en fordonspark med tio bilar. Alla kommer från olika tillverkare och varje bil körs på sitt eget, unika bränsle. Idiotiskt skulle du säkert säga. Men vad hade du sagt om det istället handlat om utskriftssystem? Här är det nämligen bläcket som alltid ger bästa resultatet – skräddarsytt för just skrivhuvudet i kombination med det valda materialet.

Publicerat av: