Bok & Tryck i Bollnäs är inkörda på en ny digitalpress och kan ta sin specialitet med tryck och efterbehandling av hängetiketter till nya höjder.
Bollnästryckeriet inledde 2020 med att slå till på digitalpressen C6100 Bizhub Accurio press från Konica Minolta. Till en början såg de ett värde av att satsa på en maskin med en femte färg för att få mer effekt i trycket. Tankar fanns både på Ricoh och Xerox. Men till slut föll valet på Konica Minoltas fyrfärgsmaskin. Dels hade de redan rutin på maskintillverkarens pressar Bizhub Press C1060 och C1070. Dels var det en viss enhet för färgstabilitet och passning av papperet som blev avgörande.
– En stor fördel är att den fungerar bra med IQ-enheten som ger kontroll och passning av papperets fram- och baksida och ger rätt storlek på tryckytan på arken. Det var något vi var tvungna att lägga ner mycket tid på tidigare. Det slipper vi nu. Den här maskinen är betydligt stabilare, säger Per Norin, vd på Bok & Tryck.
Accurio-pressen är Konica Minoltas flaggskepp inom digitalt färgtryck. Av stor vikt för Bok & Tryck är att maskinen kan trycka på papper med en tjocklek upp till 400 gram per kvadratmeter.
– Vi producerar mycket hangtags (hängetiketter, reds anm) och det är ofta ett önskemål från kunder att få dem rejäla och tjocka, gärna 350 grams papper och uppåt.
Tryck på långa ark
Digitalpressen med inkluderad efterbehandling öppnar också för att trycka på längre papper, upp till 750 millimeter. Det betyder att Bok & Tryck på ett enklare sätt kan producera sexsidiga A4-foldrar, bokomslag, tjockare broschyrer med fyrkantsrygg direkt i maskinen, eller mindre banderoller.
Efterbehandlingen inline, broschyrframställning och häft, passar väl in i företagets breda produktion då de även kan varva med traditionellt tryckta ark i digitalpressen.
– Vi klamrar mycket i vår fristående Horizon Stitchliner men ibland blir den en ”flaskhals” när vi har större offsetjobb, så då är det perfekt att producera digitaltrycksjobben inline.
Än har de inte haft så stor nytta av att kunna trycka långa format, men Per Norin hoppas att funktionen, och att köra sexsidiga foldrar, är något de ska kunna sälja in till kunder alltmer på sikt.
[metaslider id=”209465″]
Bok & Tryck kan alltså göra alla möjliga typer av trycksaker, men sticker ut med sin produktion av hängetiketter och nyckelkvitton. En vanlig produkttyp för företaget är nyckelkvitton som kommer väl till pass i motorbranschen för att märka upp bilnycklar.
Knyter tråd maskinellt
Företaget verkar som underleverantör till många av Sveriges tryckerier, och får även en del beställningar från Danmark och Norge. Tryckerier beställer komplett trycksak alternativt så skickar de färdigtryckta och nerskurna ark, vanligen 100 x 50 millimeter, som efterbearbetas hos Bok & Tryck. Arken läggs i maskinerna, hörnstansas till etikettform, och går därefter vidare till hålslagning och knytning av elastisk tråd maskinellt i både små och stora upplagor. 100 000 exemplar och uppåt är inte alls ovanligt.
Etiketterna kan fås med perforering, hörnrundning, foliering, laminering samt med eller utan hålförstärkning av öljett. De knyter bomullstråd och elastisk tråd i olika färger dessutom kan de knyta ståltråd.
– Vår produktion är helt automatiskt, inget manuellt arbete. Det är unikt i Sverige, säger han och tillägger att maskinerna är specialbyggda och klarar av att knyta etiketter, som minst 40 x 25 millimeter ända upp till A5-format.
– Vi bygger just nu en ny maskin som knyter ståltråd. Det känns spännande. Vi har redan en maskin och bygger en till för att kunna leverera märklappar som används inom produktionsindustrin.
Stark tro på hängetiketter
Per Norin är väl medveten om tryckbranschens utmaningar men kan ändå se ett uppsving för olika nischade tryckta produkter. Hängetiketter är ett framtidsområde:
– Jobbar du med produktion så kommer du att behöva märka dina produkter på något sätt, dels till slutkund men även under produktionsprocessen. Sen är de väldigt bra som komplement till ordinarie märkning tex när du vill skapa kampanjmaterial till butik, utställningar mm eftersom de så lätt fästs direkt på själva produkten.
Företaget syns också med sitt erbjudande på nätet. Kunder kan via en webbutik beställa trycksaker genom att ladda upp färdiga format eller till exempel skapa foldrar av enklare design. För etikettsidan finns även sajten hangtags.se.
– Tanken är att utveckla sidan så att man som kund kan se och inspireras av mer specifika hängetiketter för att lättare se sitt eget behov. Målet är att skapa ett ännu större forum.