söndag 17. januari – vecka 2
Hög kvalitet och kapacitet. Det ska företagets lösning för skräddarsydda tapeter, UV-gel Wallpaper Factory leverera, menar Canon.
Canon lanserar UVgel Wallpaper Factory tillsammans med sin samarbetspartner Fotoba.
– Vi är övertygade om att denna lösning kommer att förändra reglerna för digital produktion av tapeter, säger Canons Dirk Brouns.
UVgel Wallpaper Factory kommer som en komplett end-to-end-lösning för nya kunder. För kunder som redan har en rulle till rulle-storformatsskrivare i Colorado-serien kommer det som en uppgradering.
UVgel Wallpaper Factory är en modulbaserad arbetsflödeslösning som består av en motoriserad Fotoba Jumbo Roll Media Loader (JRL), som monteras på en rulle till rulle-Coloradoskrivare och matar skrivaren automatiskt. Skrivaren ansluts också till en Fotoba Cutter XLD 170 WP och Rewinder REW 162 som beskär flexibla medier i anpassade storlekar och längder. En integrerad tejpenhet gör att utskriftsprocessen av tapeter blir väldigt enkel – att skriva ut, beskära, rulla upp och tejpa, enligt Canon.
De två mediefacken på Colorado-skrivaren kan också användas för vanliga utskriftsjobb.
Enligt Canon är stabila färger och dimensioner avgörande när man skriver ut tapeter för att säkra att alla paneler blir konsekventa. Fördelen med uv-gel-bläcket är att det inte behöver värme för att torka, vilket gör att utskriften förblir stabil och kan garantera en högre kvalitet.
Uv-gel-bläcket är luktfritt och har en Greenguard Gold-certifiering, AgBB-godkännande och typ två certifiering från ASTM. Detta betyder att utskrifterna kan användas inomhus. Med FLXfinish-tekniken kan användaren skriva ut skräddarsydda tapeter med en sammetsmatt yta som sticker ut ur mängden, skriver Canon.
– Baserat på den feedback som vi fått hittills, är vi övertygade om att denna lösning kommer att förändra reglerna för digital produktion av tapeter, säger Dirk Brouns, vice president för Large Format Graphics hos Canon Production Printing.
Tryckeribranschen kan göra mer än kommersiella jobb, förpackningar eller affischer i storformat. Tryckt elektronik är en miljardindustri och blir alltmer i fokus, särskilt tryckta och flexibla sensorer. Sign&Print frågar Matthew Dyson, teknikanalytiker på ID Tech Ex, om vilka tryckeriföretag som skulle kunna dra nytta av denna utveckling, och vilken kunskap som krävs.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. januari, 2021
Oki har vässat sin affärsstrategi och lagt fokus på utvalda trycklösningar, flera för det grafiska segmentet. På Sign&Print Connect visas lösningar inom tre huvudsakliga områden.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. januari, 2021
Färgtillverkaren Marabu lanserar nu världens första vattenbaserade färg för tampongtryckning. Ett miljövänligare och nästintill luktfritt alternativ. Tidigare har branschen helt dominerats av lösningsmedelsbaserade färger.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 14. januari, 2021
Helsingborgsbaserade Techprint sätter fokus på fyra produktkategorier under Sign&Print Connect. Genom att delta i mässan hoppas företaget att kunna ge besökaren många nya idéer och mycket kunskap.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 13. januari, 2021
Under helåret 2020 minskade medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, med 17,8 procent, jämfört med 2019. Detta skriver organisationen i ett pressmeddelande där de sammanfattar det just avslutade året.
Publicerat av:Peter Ollén | peter.ollen@agi.se| 12. januari, 2021
Matteus Celinski presenterar Canons dragplåster på mässan Sign&Print Connect. Fyra maskiner kommer att stå i främsta rummet. En av dem är den arkmatade inkjetsnackisen som lanserades i fjol.
– Den stora allmänheten får möjlighet att skåda både tryckkvalitet och prestanda ur ett arkproduktionsperspektiv.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 10. januari, 2021
Epsons allra första planprinter släpps och blir ett välkommet tillskott till Color Systems maskinsortiment. Det blir också en av höjdpunkterna hos företaget när de visar upp sitt register för mässpubliken. 15 maskiner står uppställda i demorummet.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 4. januari, 2021
Redan som 12-åring fick Thomas Andersson upp ögonen för screentryck och maskinteknik. Intresset har följt honom genom hela hans yrkesliv och ut på uppdrag över hela världen. Nu är det dags för nya äventyr för 65-åringen.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 4. januari, 2021
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige