måndag 1. mars – vecka 9
En undersökning visar att konsumenter gillar pappersbaserade emballage. Foto via Two Sides
En europeisk undersökning visar att konsumenterna föredrar pappersbaserade emballage eftersom det är bättre för miljön och konsumenterna blir också alltmer uppmärksamma på emballagets påverkan på miljön.
Studien har beställts av Two Sides och genomförts av det oberoende forskningsföretaget Toluna. Totalt har 5 900 europeiska konsumenter deltagit i undersökningen. Syftet var att få en djupare förståelse för hur konsumenter uppfattar emballage utifrån deras attityder och preferenser.
De tillfrågade ombads att välja vilket material de föredrog av papper och kartong, glas, metall och plast baserat på 15 parametrar som relaterar till hållbarhet och praktiska och visuella egenskaper.
De egenskaper som värderades högst när det gäller miljöpåverkan och återvinning är papper och kartong. Enligt konsumenterna är det också lättast att återvinna i hemmet.
Med glasförpackningar uppskattar konsumenterna att de ger ett bra skydd, kan återanvändas men också utseendet och känslan.
– Vår studie visar att konsumenter i hela Europa uppskattar miljöfördelarna med pappersbaserade emballage. Men det finns vissa missuppfattningar, inte minst när det gäller materialets höga återvinningsgrad, säger Jonathan Tame, vd för Two Sides.
– Konsumenterna blir alltmer medvetna om förpackningsmöjligheterna för de produkter som de köper, vilket i sin tur sätter press på företagen – inte minst inom detaljhandeln. Kulturen att ”göra, använda och kasta bort” förändras långsamt, tillägger Magnus Thorkildsen, Country manager för Two Sides i Norden.
Här kan du ta del av rapporten i sin helhet.
Elvärmeprodukter i Skellefteå är långt ifrån ett klassiskt printföretag. Ändå skriver de ut tusentals kvadratmeter tjältiningsmattor en kall vinter. En ny eko solvent-skrivare levererad av Marabu kom på plats i början av året för att göra jobbet.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 26. februari, 2021
Det fjärde kvartalet 2020 minskade medieinvesteringarna mindre än väntat för att vara pandemitider, “bara” minus 4,5 procent. Värre ser det ut för årets första månad, investeringarna backade med hela 18,4 procent.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 24. februari, 2021
Limbindaren Vareo Perfect Binder, anpassad för olika bokprodukter med mjuka omslag, premiärvisades för första gången under Hunkeler days 2015 i Lucerne. Nu kommer en uppdaterad modell, bland annat med ett nytt system med PUR-munstycken och ett nytt kontrollsystem.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 23. februari, 2021
Lessebo Paper lanserade Recycled 2019, ett obestruket utbud av FSC-märkta papperskvaliteter tillverkade av pappersavfall från hela Europa. Serien har nu fått det ansedda EU-miljömärket EcoLabel (EU Flower).
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 22. februari, 2021
Mimaki har lagt till två nya maskiner i sin portfölj för textiltryck. Medan nya Mimaki TS100-1600 främst är avsedd för tryckerier som vill komma igång med digitalt sublimeringstryck, är Mimaki Tiger-1800B MkIII avsedd för industriella tryckmiljöer.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 19. februari, 2021
Felestad öppnar sitt tredje försäljningskontor i Göteborg och passar samtidigt på att utöka säljstyrkan.
– Jag ser denna expansion som ett naturligt steg för vår verksamhet, säger vd:n Linda Rosberg.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 19. februari, 2021
Summa, belgisk tillverkare av skärplottrar, lanserar S One. En serie med fyra modeller utvecklade för medelstora produktionsvolymer.
– Den ersätter standardserien Summa Cut och kommer med en massa uppdateringar, säger Magnus Edfelt hos den svenska återförsäljaren Color Systems.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 18. februari, 2021
Intergrafs webbinarium “”Shaping the furture of books” hade över 200 deltagare från mer än 25 länder. De fick höra om situationen på bokmarknaden såväl som om perspektiven sett från en boktryckare respektive en förläggare i en post-pandemisk värld. Många viktiga ämnen behandlades – från vikten av automatisering, mindre upplagor och minskning av lagerhållning till hållbarhet, “djup” läsning och prenumerationslösningar.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 16. februari, 2021
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige