fredag 12. augusti – vecka 32
En undersökning visar att konsumenter gillar pappersbaserade emballage. Foto via Two Sides
En europeisk undersökning visar att konsumenterna föredrar pappersbaserade emballage eftersom det är bättre för miljön och konsumenterna blir också alltmer uppmärksamma på emballagets påverkan på miljön.
Studien har beställts av Two Sides och genomförts av det oberoende forskningsföretaget Toluna. Totalt har 5 900 europeiska konsumenter deltagit i undersökningen. Syftet var att få en djupare förståelse för hur konsumenter uppfattar emballage utifrån deras attityder och preferenser.
De tillfrågade ombads att välja vilket material de föredrog av papper och kartong, glas, metall och plast baserat på 15 parametrar som relaterar till hållbarhet och praktiska och visuella egenskaper.
De egenskaper som värderades högst när det gäller miljöpåverkan och återvinning är papper och kartong. Enligt konsumenterna är det också lättast att återvinna i hemmet.
Med glasförpackningar uppskattar konsumenterna att de ger ett bra skydd, kan återanvändas men också utseendet och känslan.
– Vår studie visar att konsumenter i hela Europa uppskattar miljöfördelarna med pappersbaserade emballage. Men det finns vissa missuppfattningar, inte minst när det gäller materialets höga återvinningsgrad, säger Jonathan Tame, vd för Two Sides.
– Konsumenterna blir alltmer medvetna om förpackningsmöjligheterna för de produkter som de köper, vilket i sin tur sätter press på företagen – inte minst inom detaljhandeln. Kulturen att ”göra, använda och kasta bort” förändras långsamt, tillägger Magnus Thorkildsen, Country manager för Two Sides i Norden.
Här kan du ta del av rapporten i sin helhet.
Alla åldersgrupper engagerar sig i kundkommunikation som hamnar i brevlådan, inklusive generation Z och millennials, visar en brittisk undersökning beställd av Royal Mail.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 11. augusti, 2022
Sign&Print skrev förra året om Grizzly i Östersund som då köpte – inte bara en utan två – HP latex-skrivare. I början av sommaren var det dags för nästa investering, en flatbäddsskrivare från Epson, och i höst ska maskinparken förnyas ytterligare.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 9. augusti, 2022
Efter rekordsiffror i maj backade medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges mediebyråers medlemmar, under juni och juli med 8,3 procent jämfört med förra sommaren. Kategorin utomhus/trafikreklam fortsätter dock att öka medan DR/annonsblad uppvisar dystra siffror.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 9. augusti, 2022
Storbildsbolaget i Helsingborg är ute på en intensiv tillväxtresa. I slutet av året går flytten till nya moderna lokaler och för att stärka upp på personalsidan har fem nyanställda börjat på företaget under våren.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 2. augusti, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige