Matteus vill utmana kunderna

Matteus Celinski, nybliven chef för produktionsprint hos Canon.

Krisen är en möjlighet för tryckerier, skylttillverkare och leverantörer att komma närmre varandra och utveckla affärerna tillsammans. Det säger Matteus Celinski på Canon. Han följer gärna med ut till kundens kund för att hitta nya samarbeten.

I tuffa tider krävs en tät dialog mellan leverantör och producerande företag. Kunderna öppnar upp för en transparent dialog där vi tillsammans kan hitta lösningar på problem. Eller tillsammans besöka kundens kund. Nu är helt enkelt en tid när vi kan få presentera vår kunskap och kompetens. Det ger ett nytt djup i dialogen.

Den som gärna delar med sig av kompetens är Matteus Celinski, nybliven chef för produktionsprint hos Canon. Och han har rätt bra koll. Efter att först ha utbildat sig till elektroingenjör på KTH gick han vidare och läste ekonomi på Stockholms Universitet. Sedan kom han till ABB och gjorde signalsystem till Roslagsbanan, som sedan förde honom till Océ för 20 år sedan. Och där har han förblivit och följt med efter att företaget förvärvades av Canon.

– I dag är den här affären ett av Canons fyra affärsben, så det satsas kraftigt och kommer nya produkter. Vi har byggt en organisaiton som är väldigt specialiserad mot den här delen av marknaden. Vi har människor som jobbat länge och är väl insatta i branschens utmaningar. Vi kommer att fortsätta bygga på de relationerna.

Matteus Celinski lyfter fram hur i300 gick från att vara en smal produkt till att utvecklas till nylanserade iX, som med inkjet kan trycka flera hundra sidor i minuten på i stort sett valfritt papper.

– Eller Colorado, där den uppdaterade modell som kom i fjol hade fått alla önskemålen från kunderna inbyggda. Det ledde för övrigt till en flerdubblad försäljning, som fortsatt i år, trots corona.

 

Lång erfarenhet

Det är som sagt 20 år sedan Matteus Celinski började hos det Océ som i dag är Canon. Det har givit honom lång erfarenhet av att arbeta med produktionsmaskiner. Det började med rullmatade transaktionsskrivare.

– Där kan jag för övrigt nämna att många av våra kunder inom transaktionsprint inte märkt en så negativ effekt av corona. Maskinerna rullar på i stort sett som vanligt.

För 20 år sedan var konstruktionsritningar fortfarande stort. Matteus Celinski reste runt i Norrland, Västmanland och Dalarna och sålde. Senare också i Stockholm, där han i dag är placerad.

– Då var fokus på byggbolag, industri och kommuner. Sedan blev det gradvis fler grafiska kunder. Efter att Océ började utveckla storformatsskrivare kom jag också i kontakt med skyltföretagen. De senaste åren har jag varit ansvarig för storformat, berättar Matteus Celinski.

 

Stor bredd från början

Ronny Sundqvist har hittills haft chefsrollen. Han går nu i pension och med honom skulle mycket kunskap kunna gå förlorad. Men det är tydligt att Canon med sin nya chef har fått en person med stor bredd – både tekniskt och i förhållande till marknaden. Han har också hunnit nosa på utmaningen att arbeta både med direktförsäljning och via återförsäljare. Med Colorado togs steget att bredda försäljningen med hjälp av återförsäljare. Och för flera av produktionsskrivarna är återförsäljaren den givna kontaktpunkten för det grafiska företaget.

– Under de här åren med återförsäljare har jag och Ronny sett omsättningen tre- eller fyrdubblas för Canon. Inom storformat har vi gått från en stadig plats bak i fältet, till att slåss om att vara marknadsledande. Så vi är helt klart på rätt väg.

– Nu ska vi fortsätta att vara synliga. Vi vill vara mer och mer aktiva, också i föreningar som Fespa och Grafiska Leverantörerna. Och vi vill fortsätta utmana kunderna, så att de blir bättre på att välja sina affärer och utveckla sina affärsrelationer. Vi ska sätta ett avtryck, slår  Matteus Celinski fast.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *