Hur klarar sig Sverige jämfört med övriga länder

 

JJ Hendriks är försäljnings- och marknadsdirektör för Signcom.

Hur klarar sig skylt och promotion i Sverige och Norge, jämfört med omvärlden? Den frågan ställde vi till JJ Hendriks, som är holländare men bor i Tyskland och är försäljnings- och marknadsdirektör för Signcom.

– Danmark har förvånat oss. Där trycker kunderna fortfarande mycket. Förvånansvärt att se hur bra det går. Vi har inte märkt någon nämnvärd nedgång, varken vad gäller maskin- eller materialförsäljning. Men kunderna i Finland har det tufft – främst inom textil, där vi har många kunder.

– Norge och Sverige ligger mer mitt emellan. Även här har vi sett minskad försäljningen, men de flesta har använt permittering för att täcka en del av kostnaden. Och sedan har det hjälpt att kunna producera material till sjukvården.

– Jämför jag med Tyskland och Holland så tvärdog allting där. En total nedstängning av allt utom livsmedelsaffärer, apotek och läkarmottagningar. Men när det väl öppnade igen, fanns det mycket jobb som väntade. Det blev mest som ett V. Snabbt ner och sedan snabbt tillbaka till en något mer normal situation. I Skandinavien känns det mer som ett U. Här räknar vi med att det kommer att ta lite längre tid för marknaden att återhämta sig.

Det är väldigt ojämnt hur olika kunder klarat sig under Covid-19. Några har haft mycket att göra med att producera skyddsutrustning och golvstickers till butiker, medan speciellt textiltryckarna haft det tuffare. Utan sportevenemang och event behövs inte de stora volymerna sportkläder som vanligtvis utgör en viktig produktion hos textiltryckarna. Transfer har nästan inte sålts alls de senaste månaderna.

 

Speciellt program för att underlätta

JJ Hendriks berättar att Signcom nu gjort i ordning ett speciellt program för att underlätta för den som vill vara kund hos företaget.

– Vi tittar på hur mycket material och bläck de gör av med. Sedan erbjuder vi att de kan köpa ny utrustning, med högsta kvalitén och nyaste teknologin. Avbetalningen på maskinen kvittas mot material- och bläckköpet hos oss. Därigenom blir det lätt att även under tuffa tider säkerställa att hänga med i utvecklingen. Vi kallar programmet för CSAF (Consumable Supported Asset Finance).

– Nu märker vi också att det börjar röra på sig ute hos våra kunder. Så sakteliga återvänder besökarna till butiker, som då börjar göra kampanjer. Skyltarna behöver uppdateras och erbjudanden sättas på plats. Visst håller butikerna igen, eftersom de har färre kunder än vanligt. Men trenden är positiv. Vi ser för övrigt också att transfer åter börjat öka.

 

Gör service och uppgraderingar

JJ Hendriks berättar att Signcom utnyttjat möjligheten att göra service och uppdateringar på kundernas maskiner. Nu har det funnits tid att göra det som kanske borde gjorts långt tidigare.

– Många av våra kunder använder också denna tid för att testa nya material. Normalt hinner de inte det. En ny produkt kan finnas på deras hyllor i veckor, för de har inte hunnit testa.

Men nu har vi en utmärkt tidpunkt att testa nytt – till exempel pvc-fria material. Det är en fördel för oss båda. För framtiden blir det en fördel för vår miljö.

För Signcom är det också glädjande när kunderna använder tiden för vidareutbildning och att lägga strategiska planer för framtiden. Ett antal webbinarier har gjorts i ordning för kunderna att titta på. Hur ska kombinationen av Mimaki skrivare, laminatorer och skärutrustning se ut när det åter blir mer normalt. Och försäljningen har absolut inte upphört.

– Fast normalt hade jag beställt hem tio maskiner åt gången från våra leverantörer. Nu är det snarare två-fyra.

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *