Memjets nya vd: ”Jag önskar givetvis att det var under bättre omständigheter”

PUBLICERAD: 12 juni 2020
UPPDATERAD: 12 juni
Enligt Memjets vd Sunil Gupta är framtidsmålet glasklart: Vi ska fortsätta vara ledande när det kommer till hastigheten och hållbarheten på våra skrivhuvuden.

Vi pratar om sorg och framtid med teknikföretaget Memjets nya vd Sunil Gupta som på stående fot tackade ja till att ta över efter färgstarka Len Lauers bortgång i påskas. Livet måste ändå gå vidare, och så även för Memjet. Det gör det med teknikutveckling, partnersamarbeten och tredje generationens skrivhuvuden, som har börjat levereras ut ur dörren.

Det var på påsksöndagen som Memjets styrelse samlades för att tackla ett sorgligt besked. Len Lauer, mångårig vd och ansiktet utåt för företaget, hade plötsligt avlidit i sitt hem i La Jolla, Karlifornien. En tragisk händelse för hela Memjet där Len Lauer varit en passionerad ledare under de senaste drygt tio åren.

Huvudkontoret är beläget i San Diego, Kalifornien.

Nya vd:n Sunil Gupta berättar att han under drygt ett års tid arbetade sida vid sida med Len Lauer. Han lärde känna honom i början av 2017 och i januari 2019 gick han in som ledamot i Memjets styrelse. Han säger att han kände sig hedrad att få vd-frågan och ser ödmjukt på uppgiften att leda Memjet in i framtiden. En tid när 380 anställda, styrelsen och alla investerare sörjde.

Sunil Gupta tackade ja direkt, till stor del för att han redan hade insyn i Memjets verksamhet i egenskap av styrelseledamot.

– Det var olikt mitt vanliga sätt att ta ett sådant beslut som alltid annars brukar involvera min fru. Men så gjorde jag inte det denna gången när jag tackade ja. Jag var bara helt förtjust att få möjligheten, samtidigt som vi befann oss i en svår tid, att ta över kulturen och människorna och tekniken som Len lämnade kvar. Så jag kände ingen oro kring vad jag gav mig i kast med.

– Jag önskar givetvis att det var under bättre omständigheter som jag tog över ledarskapsrollen, säger Sunil Gupta och fortsätter:

– Jag ser det som ett privilegium att få möjligheten att arbeta med de människor som Len lämnade efter sig – företagskulturen, teamet och familjen.

Arbetat länge för tonertillverkare

Det är verkligen ingen nykomling i printvärlden som tar över det operativa ledarskapet. Sunil Gupta har arbetat i den grafiska industrin de senaste fyra decennierna. 1979 började han sin bana på Xerox Corporation där han har haft flera chefsroller inom affärsenheterna Xerox och Fuji Xerox. De senaste sex åren var han vd för Fuji Xerox i Malaysia och Australien.

Duraflex, tredje generationens skrivhuvuden, lanserades för drygt ett år sedan och i dag samarbetar Memjet med ett hundratal maskintillverkare.

Sunil Gupta summerar de första fem veckorna och inlärningskurvan på det nya jobbet. Dels har det handlat om att sätta sig in i olika verksamhetsdelar inklusive den riktigt komplexa tekniken. Dels utmaningen att företaget går igenom en sorgeprocess. Coronapandemin som slog till tidigare påverkar också kundrelationer såväl som produktionen när fler anställda jobbar hemifrån. Men det har varit mindre ansträngt än han först trott, säger han. Återigen återkommer han till de anställdas drivkraft och den uthållighet som finns i företagskulturen. De fortsätter att supporta och ge service till kunder samt installerar system och maskiner.

– Jag vill nog säga att vi fortfarande går igenom sorgeprocessen men vi håller på att komma ur den, mycket på grund av den uthålliga kultur som Len Lauer byggde upp i företaget.
– Vi är ett teknikföretag och är väldigt stolta över vår teknik. Det är en av de bästa teknikerna som jag har sett de senaste 40 åren.

Djupa samarbeten med OEM-tillverkare

Företagets affärsidé är att utveckla och bygga utskriftssystem samt tillhörande komponentlösningar för att snabbt ta dem till marknaden. Och de riktar in sig på att långsiktigt samarbeta med nya och existerande originaltillverkare – så kallade OEM-partner.

Skrivhuvuden och maskiner testkörs i San Diego där den stora delen av produktutvecklingen sker.

Memjet slog igenom för snart åtta år sedan med skrivhuvudstekniken Versapass för mindre bordsprintrar. Det följdes upp med Duralink för tyngre grafiska tryckproduktioner, storformat och digitaltryckt förpackning. Duraflex, tredje generationens skrivhuvuden, lanserades för drygt ett år sedan och har ett bredare spann för segment som civiltryck såväl ark- som rulltryck, digitala kontorsskrivare för att skriva ut dokument och trycksaker, samt pressar för etiketter och förpackningar.

– Just nu migrerar vi från Versapass till Duraflex och Duralink. Det kommer att bli uppdateringar och förbättringar på dessa produkter inom ett till tre år för vi har i princip just börjat få ut dessa produkter genom dörren. Och sen utöver det, inom en förutsebar framtid, 2024 eller 2005 kommer en ny omgång med riktigt spännande teknik.

– Vårt mål har hela tiden varit att inte stanna vid en teknik i den pågående inkjetrevolutionen så vi kommer fortsätta vår färdplan inom inkjetteknik.

Totalt arbetar de med 100 kunder globalt när det gäller Duraflex, och Sunil Gupta säger att 60 procent avser USA och 40 procent Europa.

– Med Duraflex fortsätter vi engagera kunder. Vi har en signifikant siffra, över 100 djupa relationer med många olika typer av kunder. Kunderna arbetar med oss dels som köpare av vår teknik men även som medutvecklare, säger han och tillägger att de tror starkt på att utveckla Memjets teknik tillsammans med kunderna.

Etiketter och förpackningar

Med Duraflex ser Memjet just nu mest potential inom etikettutskrifter för on-the-go-marknaden, omslagspapper och livsmedelsförpackningar.

– Etiketter är ett segment som faktiskt har växt mest, om inte 30 procent så upp till 50 procent, på grund av coronasituationen. Vi kommer att fortsätta fokusera på etiketter både kortsiktigt och långsiktigt.

– Vi tror att vår teknik och våra bläck är mest anpassade för den typen av marknad, säger han men nämner även segment för lättare produktion – direktreklam och transaktionsprint i mindre volymer.

Memjet får som andra företag vänta med att ställa ut på mässor på grund av coronapandemin. Bilden är från en tidigare Labelexpo-mässa.

 

Sunil Gupta säger att maskintillverkarnas tänkta lanseringar, som även innefattar Memjets teknik, i många fall får vänta. Anledningen stavas corona. Kevin Shimamoto, marknadschef på Memjet, instämmer:

Kevin Shimamoto, marknadschef på Memjet.

– Jag tror att många av våra partners, på grund av den inställda Drupa-mässan, kommer att vänta till senare mässor i september/oktober eller till Drupa nästa år med sina nyheter. Vi arbetar aktivt med alla dessa partners för att bättre förstå hur och när vi ska understödja deras produktlanseringar, både under senhösten eller under Drupa 2021.

Memjet har produktionsenheter i Singapore, Malaysia, Taiwan, och i Sydney där allt startade. Produktutvecklingen sker i San Diego.

– Vårt grundfundament är skrivhuvuden och bläck, men vi har definitivt migrerat från det till att leverera moduler som är lätta att montera. Framgent för oss gäller att kunna möta kundernas behov och krav, säger Sunil Gupta.

Memjet kommer dock aldrig börja erbjuda kompletta system med efterbehandling och torkenheter.

– Vi försöker gå så långt vi kan utan att förlora kraft och utan att gå för långt in i andra företags affärer. Vi ska ge kunder möjligheten att bli nöjda så de får ut sina produkter på marknaden.

Utskrift i snabb hastighet

När Sunil Gupta ska förklara fördelarna med Memjets skrivhuvuden är det bland annat den snabba hastigheten och kostnadseffektivitet som kommer på tal. Han nämner också att de enkelt kan monteras var som helst i en tillverkningsprocess vilket skapar möjligheter till variabeltryck eller on demand-tryck. Företaget erbjuder sju bläckfärger – pigmentbläck som inte innehåller några skadliga eller giftiga ämnen. En väldigt attraktiv printkvalitet och miljövänligt erbjudande för kunder, enligt Gupta:

– Vi vill fortsätta vara ledande när det kommer till hastigheten och hållbarheten på våra skrivhuvuden, vilket har varit ett kroniskt problem med piezo-huvuden. Vi vill fortsätta satsa på segment som växer – kommersiellt tryck, förpackning och desktop-skrivare för etiketter och direktreklam. Det är vägen vi kommer att ta när det kommer till teknikutveckling.

Läs vidare

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Scandrafts nya maskinsatsning

Scandraft laddar för Öppet hus på fredag. Då kommer de visa upp sin nya satsning på maskinförsäljning.
DSC_4436

Matt revolution: Ny UV-inkjetteknologi för etiketter

Heidelbergs dotterbolag presenterar forskningsgenombrott: Matta etiketter trots UV-inkjetteknik.
MatteJet_01

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?
_MG_2113

Senaste nytt

Dina tonerkassetter från Fujifilm kan redan ha varit använda

Fujifilm har etablerat ett cirkulärt tillverkningscenter i Nederländerna för att främja resurscirkulation. Som ett första steg kommer enheten samla in och återtillverka använda tonerkassetter till nya produkter.
DSC0417

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194