fredag 22. januari – vecka 3
Danijela Ridic på Chain design och print har bland annat arbetat med kunder som Zoegas, Santa Maria och Delicato.
Flexotryck ställer andra krav än offsettryck på grafik, text och annat material du levererar till tryckeriet. Danijela Ridic på Chain design och print, delar med sig av fem vanliga misstag att undvika för ett lyckat resultat.
Ska du trycka etiketter, kartong, wellpapp och produktförpackningar av olika slag kommer du troligen att kika på flexotryck, som också kallas flexografi eller flexo.
Men flexo ställer andra krav på materialet du levererar till tryck, jämfört med till exempel offsettryck.
Vi har pratat med Danijela Ridic, som startat och driver Chain design och print. Företaget hjälper sedan våren 2019 byråer och andra leverantörer av material som ska tryckas med flexo att anpassa materialet för produktionen tidigt i processen.
Här är Danijela Ridics fem vanligaste fallgropar du gärna vill undvika på vägen mot ett lyckat flexotryck.
Danijela Ridic jobbat med repro för flexo sedan början av 2000-talet, bland annat på Linds Flexo AB (som numer ägs av finska Mavaco, reds. anm.) i Helsingborg och Flextrus i Halmstad. Bland kunderna i erfarenheternas skafferi märks Zoegas, Arla, Skånemejerier, Santa Maria och Risenta, för att bara nämna några.
Text: Lamin Kivelä
Boråsföretaget Lamina System har nischat sig på efterbearbetning inom signbranschen. Företaget vill med hjälp av sina produkter minska andelen manuella arbetsmoment och istället göra dem semi- eller helautomatiska.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 20. januari, 2021
Våren 2019 investerade Brand Factory i Linköping i ett Zünd G3-skärbord. Nu har företaget även köpt in ett Zünd-bord till fabriken i Farsta. Efter ett minst sagt annorlunda år ser man ljust på framtiden.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 20. januari, 2021
Den franska materialtillverkaren Hexis släpper en ny folie anpassad för digitaltryck. Den har utrustats med ett transparent och tryckkänsligt akrylatlim som ger över 99 procents opacitet, enligt företaget.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 19. januari, 2021
Ricoh öppnar för att deras printhuvuden kan använda Farbenpunkts nya textilbläck, PeractoJet. Ett sätt att nå den attraktiva marknaden för digitalt textiltryck – och reducera miljöpåverkan markant.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 18. januari, 2021
Nya maskiner, mjukvaror och efterbehandlingslösningar. Det blir den röda tråden när Konica Minolta laddar inför Sign&Print Connect:
– Vi kommer fortsätta med det vi gjorde på förra Sign&Print Scandinavia där vi slog på stora trumman – att vi är så mycket mer, säger affärsområdeschef Roy Spennare.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. januari, 2021
Tryckeribranschen kan göra mer än kommersiella jobb, förpackningar eller affischer i storformat. Tryckt elektronik är en miljardindustri och blir alltmer i fokus, särskilt tryckta och flexibla sensorer. Sign&Print frågar Matthew Dyson, teknikanalytiker på ID Tech Ex, om vilka tryckeriföretag som skulle kunna dra nytta av denna utveckling, och vilken kunskap som krävs.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. januari, 2021
Oki har vässat sin affärsstrategi och lagt fokus på utvalda trycklösningar, flera för det grafiska segmentet. På Sign&Print Connect visas lösningar inom tre huvudsakliga områden.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. januari, 2021
Färgtillverkaren Marabu lanserar nu världens första vattenbaserade färg för tampongtryckning. Ett miljövänligare och nästintill luktfritt alternativ. Tidigare har branschen helt dominerats av lösningsmedelsbaserade färger.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 14. januari, 2021
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige